Kraupios sostinėje vakar įvykusios avarijos tyrėjai dar tik renka visus įvykio vertinimui reikšmingus duomenis, be to, iki galo tiksliai nebuvo žinoma, kokie yra šio susidūrimo padariniai.
Policijos pirmadienį iš medikų gautomis operatyvinėmis žiniomis, kartu su trimis žuvusiais jaunuoliais BMW automobiliu keliavusios merginos jau irgi nebėra tarp gyvųjų. Ligoninėje ji gulėjo komos būklės. Neoficialiais duomenimis, šiandieną konstatuota jos smegenų mirtis, tad nukentėjusiosios gyvybę palaikė tik prijungta aparatūra.
Kaip užfiksuota pirminėje LKPT viešinamoje ikiteisminio tyrimo medžiagoje, balandžio 24 d. popietę, lyjant, eismo įvykyje Vilniuje, susidūrus trims automobiliams, žuvo 3 jaunuoliai. O.Milašiaus gatvėje ties Valakupių tiltu, į priešpriešinio eismo juostą įvažiavęs automobilis „BMW 320td“ kliudė automobilį „Audi A4“, vairuojamą 27 metų vyro, ir dar galingai trenkėsi į važiavusį „Toyota Avensis“, kurį vairavo 35 metų vyras. Per įvykį žuvo BMW automobilio 18 metų vairuotojas ir du keleiviai, 19-metė mergina ir to paties amžiaus vaikinas. Sužeidimus patyrė to paties automobilio 21 metų keleivė (paguldyta į ligoninę) ir „Toyotos“ vairuotojas.
Paaiškėjo, kad per eismo nelaimę žuvusios merginos yra seserys (gim. 2003 m. ir gim. 2001 m.).
Žuvusių seserų brolio mergina pirmadienį pasidalijo jautriu įrašu „Facebook“ socialiniame tinkle, rašo tv3.lt.: „Šis nuostabus savaitgalis ir gimtadienių šventimas su šeima pavirto mums į tikrą pragarą. Nebėra mūsų mergaičių. Širdys plyšta, skausmui apibūdinti neberandu žodžių. Gyvenimas niekada nebebus toks, koks buvo. Niekas negrąžins mums šių nuostabių, gyventi troškusių žmonių.“
Byla tikriausiai bus nutraukta
Policijos departamento duomenimis, prie „Toyota Avensis“ vairo sėdėjusiam vilniečiui medikai rimtesnių traumų nenustatė, todėl, suteikę pirminę pagalbą, išleido jį sveikti į namus.
Ar BMW vairuotojas avarijos metu buvo blaivus, paaiškės tik sulaukus jo kraujo mėginio tyrimo rezultato. Koks galėjo būti transporto priemonės greitis prieš avariją, tiesioginių duomenų taip pat nėra, šią aplinkybę galės nurodyti nebent visus avarijos padarinius ištyrę ekspertai.
Jei ikiteisminio tyrimo metu paaiškėtų, kad lemiamą klaidą padarė būtent į priešpriešinio eismo juostą išlėkusio automobilio vairuotojas, baudžiamoji byla bus tiesiog nutraukta, nes asmeniui žuvus nebėra galimybės įvertinti jo teisinės atsakomybės.
Apie kasdienę eismo dalyvių atsakomybę daugybę sykių viešai kalbėjęs Lietuvos kelių policijos komisaras Vytautas Grašys atsiduso ir po šio sekmadienio, kai per vieną parą šalyje žuvo net 5 žmonės.
Teorija žinoma, o realybė – kupina dramų
Konkrečiai BMW avarijos LKPT viršininkas iš anksto teigė vertinti negalintis, tačiau priminė esmines tendencijas pagal ilgametį darbą eismo priežiūros srityje.
„Tai elementarūs dalykai, apie kuriuos kalbame kiekvieną sykį. Būtina atsižvelgti į oro, eismo sąlygas, pasirinkti nebūtinai maksimaliai leistiną, o būtent saugų greitį. Būtina laiku pasikeisti padangas ir taip toliau“, – sakė V.Grašys.
Komisaras 15min minėjo, kad kruopščiai išanalizuotų ankstesnių eismo tragedijų patirtis leidžia daryti vieną iškalbingą išvadą. Taip, avarija gali nutikti dėl netikėto technikos gedimo, dėl nestandartinių išorinių poveikių, kurių vairuotojai ne visuomet gali numatyti. Tačiau daugumos rimtų avarijų priežastys – aiškios, ir galima sakyti, banalios.
„Daugiau nei 90 procentų visų eismo įvykių priežastis yra žmogiškasis faktorius. Tai reiškia, kad žmogus, dalyvaudamas eisme, kažko nepadarė arba kažką padarė netinkamai“, – teigė V.Grašys.
Pasak pašnekovo, žmogiškąją klaidą siekiant įvertinti, įvardinti konkrečiau, daugeliu atveju esminiu reikalu tampa saugaus greičio reikalavimo nepaisymas.
Tuo pačiu V.Grašys pabrėžė, kad skubotų išvadų nereikia daryti nė vienu atveju. Net jei avarijos padariniai rimti, nebūtinai juos lėmė greitis.
Sekmadienio avarijos per kelias valandas, nuo 11.13 val. iki 13.56 val., nusinešė mažiausiai 5 gyvybes.
„Aplinkybės kaskart gali būti kitokios. Dažnai atlikdami tyrimus suprantame, kad nebuvo jokios kitos sąlygos atsitikti nelaimei, išskyrus tą, kad vairuotojo dėmesys buvo kažkur kitur. Gal žmogus nebežiūrėjo į besikeičiančią eismo situaciją. Gal išvažiavo į priešpriešinę juostą, arba iš šalutinio kelio – į pagrindinį. O dėl ko? Turiu pasakyti – praktiškai neturime tokių atvejų, kad vairuotojas pats prisipažintų: taip, aš neleistinai naudojausi mobiliuoju įrenginiu, rašiau žinutę ar dar kažką dariau prie vairo“, – pasakojo Kelių policijos tarnybos vadovas.
V.Grašys pokalbio metu akcentavo ne vien vairuotojų, bet ir keleivių, aplinkinių atsakomybę. Pastarieji dažnai iš arti mato daromą KET pažeidimą, tačiau nepasirūpina užkirsti tam kelio. Policininkus nenustoja stebinti atvejai, kuomet žmonės sėda į akivaizdžiai apsvaigusių vairuotojų valdomas transporto priemones, tačiau jas sustabdžius paaiškėja, kad patys keleiviai yra blaivūs ir teisę vairuoti transporto priemones turėjo.
Suprasti akimirksniu
- 2022 m. (iki balandžio 23 d.) eismo įvykiuose buvo žuvę 25 žmonės (13, arba 34 proc., mažiau nei 2021-aisiais per tą patį laikotarpį). Tarp žuvusiųjų buvo 10 vairuotojų (po vieną motociklo, keturračio motociklo, krovininio automobilio vairuotoją), 8 pėstieji (7 – tamsiuoju paros metu), 5 keleiviai, 2 dviračių vairuotojai.
- Sekmadienio (balandžio 4 d.) tragiško avaringumo pliūpsnis šią juodąją statistiką per mažiau nei tris valandas padidino penktadaliu. Šiauliuose pėsčioji mirtinai partrenkta 11.13 val., kaktomuša Anykščių rajone fiksuota 12.13 val., o BMW Vilniuje dužo 13.56 val.
- Pirmadienį užgesus BMW keleivės gyvybei, dabar bendras šiųmečių aukų keliuose skaičius jau siekia 31.
„Jei mes patikime savo sveikatą ar net gyvybę neblaiviam asmeniui, kuomet patys galime blaiviai vairuoti – tai tik parodo, koks neatsakingas gali būti požiūris“, – apgailestavo V.Grašys.