Pameistrystės programa – būdas įgyti kvalifikaciją ir užtikrintai susirasti darbą

„Kaip rodo pasaulio praktika, nemaža dalis pameistrių, dirbusių įmonėse profesijos mokymo metu, lieka ten ir pabaigę mokslus, o kita dalis nesunkiai randa darbą kitose kompanijose. Tai natūralu – diplomas priklauso tau, ne įmonei, esi laisvas pasirinkti, ką nori, – teigia Visagino technologijos ir verslo profesinio mokymo centro (TVPMC) direktorius Vytautas Petkūnas. – Pameistrystė tampa vis patrauklesnė: mokydamasis pasirinktos profesijos mokymo įstaigoje, žmogus lygiagrečiai gali dirbti kompanijoje, kelti savo kvalifikaciją ir dar gauti atlyginimą.“
Diplomuoti pameistriai
Diplomuoti pameistriai / „Continental Automotive Lithuania“ nuotr.

Iš vienos įmonės – 11 diplomuotų pameistrių

Puikus profesinio mokymo įstaigos ir verslo bendradarbystės įrodymas – 11-a „šviežių“ diplomuotų specialistų. Prieš dvejus metus šie Visagino technologijos ir verslo profesinio mokymo centro moksleiviai pradėjo dirbti Kauno įmonėje „Continental Automotive Lithuania“, o prieš kelias savaites pameistriams įteikti automatinių sistemų mechatroniko diplomai.

„Continental Automotive Lithuania“ nuotr./Diplomų įteikimo ceremonija
„Continental Automotive Lithuania“ nuotr./Diplomų įteikimo ceremonija

Iškilminga ceremonija buvo surengta „Continental Automotive Lithuania“ įmonėje, šventėje dalyvavo įmonės generalinis direktorius Shayanas Ali, Visagino TVPMC direktorius Vytautas Petkūnas, švietimo, mokslo ir sporto viceministrė, atsakinga už profesinį mokymą ir suaugusiųjų švietimą, Agnė Kudarauskienė ir šios ministerijos Mokymosi visą gyvenimą departamento direktorius Julius Jakučinskas.

„Continental Automotive Lithuania“ nuotr./Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos viceministrė Agnė Kudarauskienė ir Mokymosi visą gyvenimą departamento direktorius Julius Jakučinskas
„Continental Automotive Lithuania“ nuotr./Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos viceministrė Agnė Kudarauskienė ir Mokymosi visą gyvenimą departamento direktorius Julius Jakučinskas

Po oficialiosios dalies verslo, ministerijos ir profesinio mokymo įstaigos atstovai surengė diskusiją apie tai, kaip stiprinti ir plėtoti verslo įmonių ir profesinio mokymo įstaigų ryšius, kaip dar efektyviau diegti pasiteisinusį pameistrystės mokymo modelį.

„Continental Automotive Lithuania“ nuotr./Diskusija
„Continental Automotive Lithuania“ nuotr./Diskusija

Kuo ypatinga pameistrystės programa?

Verslo ir mokymo įstaigų bendradarbiavimo sėkmės istorijų galima rasti užtektinai, tačiau, nors ir nemažai Lietuvoje yra siūloma pameistrystės programų, detaliau apie jas nelabai žinoma.

Tai nėra praktika įmonėje, kaip daugelis įsivaizduoja, todėl pažiūrėkime į profesinį mokymą ir pameistrystę giliau. Kokie jos išskirtinumai ir kuo ši profesinio mokymo forma patrauklesnė už įprastą mokymąsi?

Mokymasis trunka dvejus metus. Drauge su brandos atestatu absolventas įgyja ir profesiją, gauna gebėjimus ir įgytas žinias liudijantį diplomą.

„Kaip kurias programas optimizavome, sutrumpinome iki pusantrų metų. Jos patrauklesnės, nes dabar daugelis jaunų žmonių nori visko greitai ir efektyviai. Taigi išsaugodami studijų kokybę atrinkome tik esminius modulius, kurių reikės pasirinktai profesijai, kvalifikacijai, ir pasiūlėme trumpesnį mokymosi laiką“, – sako V.Petkūnas.

„Continental Automotive Lithuania“ nuotr./Visagino TVPMC direktorius Vytautas Petkūnas
„Continental Automotive Lithuania“ nuotr./Visagino TVPMC direktorius Vytautas Petkūnas

Mokymasis įstaigoje derinamas su darbu įmonėje. Tarkim, konkrečiu atveju, kuomet moksleiviai dirbo „Continental Automotive Lithuania“ įmonėje Kaune, jie pagal grafiką – savaitei ar pusantros – atvažiuodavo mokytis į Visaginą. Būna klaidingo įsivaizdavimo, jog mokykloje dėstoma tik terorija, o darbe moksleivio jau laukia praktika. Nieko panašaus. Mokymo įstaigoje irgi duodamos praktinės užduotys, kurios padeda įgyti pirmuosius įgūdžius, o nuvykęs į darbo vietą moksleivis tuos įgūdžius tobulina, gilina, stiprina. Mokymo programa suskirstyta į modulius, kurių kiekvienas įgalina įgyti tam tikrų kompetencijų. Taigi surinkęs puokštę kompetencijų, išlaikęs kvalifikacijos egzaminus, moksleivis įgyja kvalifikaciją.

Pameistrys turi du mokytojus – tai išskirtinumas, jei lygintume su įprastiniu mokymusi. Mokykloje su juo dirba profesijos mokytojas, o įmonėje – paskirtas meistras. Aišku, didelėse inžinerinėse įmonėse būtų naivu tikėtis asmeninio meistro – paprastai jis vadovauja, moko, pataria ir prižiūri 5-6 pameistrių grupę. Tačiau dėmesio kiekvienam tikrai pakanka.

Pameistrys yra visavertis įmonės darbuotojas, kuriam mokama už darbą. Kai pradeda mokymo programą ir darbą įmonėje, pasirašoma sutartis, pameistrys įdarbinamas, gauna atlyginimą. Be to, kai kuriems pameistriams dar mokama stipendija iš mokslo įstaigos. Taigi sąlygos studijuoti, kelti kvalifikaciją yra gana palankios.

Pameistrystės programa padeda taupyti laiką. Įprastai mokydamasis jaunas žmogus nelabai turi progų pasitikrinti, ar jam patiks dirbti pagal pasirinktą profesiją, ar panaudosi žinias, kurias gaus mokykloje, o profesinis mokymas yra kryptingas, tikslingas: mokydamasis gali pasitikrinti savo ar darbdavio lūkesčius, „pasimatuoti“, kas laukia, ko gali tikėtis po studijų.

„Todėl itin svarbu sukurti mokymo bazę, kuri atitiktų šiuolaikinius pramoninius standartus. Tai net ne tikslas, o būtinybė. Tą stengiamės daryti nuolat: sekti inovacijas, tobulėti, orientuotis į rinką, ateities poreikius, kad mūsų profesinio mokymo centrą užbaigusieji turėtų darbą, jų diplomai nebūtų „dėl varnelės“, o iš tiesų padėtų užtikrintai įsidarbinti.

Pameistrystės programą baigusiems nereikia sukti galvos ir skirti laiko darbo paieškai – jeigu užsirekomenduoji kaip geras, norintis augti specialistas, visų suinteresuotų kompanijų durys tau bus plačiai atvertos. Be to, esi pranašesnis už kitus – ne įsivaizduoji ir numanai apie procesus, o konkrečiai žinai ir sugebi juos valdyti, supranti, kaip viskas atrodo ir veikia, nes esi susipažinęs iš arti, sukaupęs patirties.

Kaip rodo pasaulio praktika, nemaža dalis pameistrių, kurie dirbo įmonėse, lieka ten ir baigę mokslus. Tarkim, Vokietijoje pasilieka dirbti apie 60 proc. pameistrių, kita dalis nesunkiai randa darbą kitose įmonėse. Tai natūralu – diplomas priklauso tau, ne įmonei, esi laisvas pasirinkti, ką nori“, – akcentuoja V.Petkūnas.

Dirbdamas įmonėje, pameistrys tampa visaverčiu kolektyvo nariu. Tai svarbus aspektas, nes taip pameistrys susipažįsta su įmone, kolegomis, gilinasi, kokiomis vertybėmis vadovaujamasi, kokia darbo atmosfera, sąlygos ir galimybės daryti karjerą. Dirbdamas jis mato, ko konkrečiai reikia gamybai, kaip veikia procesai, ką galima būtų suefektyvinti.

„Štai visu tuo vertinga pameistrystė, kuri yra aukštesnės kokybės profesinio mokymo forma, kuomet vieno žmogaus kompetencijų ugdymui pastangas sutelkia dvi įstaigos – mokymo įstaiga ir įmonė, du profesionalai – profesijos mokytojas ir meistras.

Ir visgi bene svarbiausias veiksnys yra glaudus bendradarbiavimas ir pasitikėjimas. Verslo įmonė privalo pasitikėti mokymo įstaiga, kad ši pajėgi suteikti mokiniui tas kompetencijas, kurių jis bei įmonė tikisi, kad mokytojai yra savo dalyko žinovai, tikri profesionalai. Todėl diplomų teikimo šventėje „Continental“ įmonėje buvo ypač džiugu iš vadovų išgirsti, jog mūsų profesinio mokymo centras savo misiją įvykdė su kaupu“, – džiaugiasi V.Petkūnas.

To pasitikėjimu grįsto bendradarbiavimo iliustracija – nauja mokinių grupė, kuri šiais mokslo metais mokysis Visagino TVPMC ir dirbs „Continental Automotive Lithuania“ įmonėje. Ir skaičius šįkart – didesnis nei dvigubai: Kauno įmonėje dirbs 25 pameistriai.

„Continental Automotive Lithuania“ nuotr./„Continental Automotive Lithuania“ generalinis direktorius Shayanas Ali
„Continental Automotive Lithuania“ nuotr./„Continental Automotive Lithuania“ generalinis direktorius Shayanas Ali

Visaginas kviečia įgyti išskirtines profesijas

Visagino TVPMC bendradarbiauja ne tik su „Continental“. Visagine ruošiamų pameistrių sulaukia ir kitos inžinerinės ir apdirbamosios pramonės įmonės Lietuvoje: „Intersurgical“, „Harju Elekter“, „Vilniaus baldai“, „Švytėjimas“, „Hoda“, „Narbutas“, „Visagino linija“; taip pat maisto įmonės „Švyturys-Utenos alus“, „Rokiškio sūris“ ir kt.

Be to, Visagino technologijos ir verslo profesinio mokymo centras vienintelis Lietuvoje ruošia specialistus, galinčius dirbti plastikų liejimo įmonėse. Tačiau visgi populiariausia specialybė – automatinių sistemų mechatronikas.

„Automatizuotos gamybos vis daugėja – ar tai būtų maisto, ar inžinerinė pramonė, ar baldų gamyba, tad ir pageidaujančiųjų mokytis pagal šią programą skaičius nemąžta. Robotizuotus įrenginius reikia aptarnauti, programuoti, prižiūrėti, eksploatuoti, o mechatronikai būtent to ir mokosi. Kitos pagal populiarumą – elektriko, suvirintojo mokymo programos.

Nors didesnį dėmesį skiriame inžinerinės pramonės specialistams rengti, tačiau siūlome ir socialinės gerovės programų: ikimokyklinio ugdymo pedagogo padėjėjas, socialinio darbuotojo padėjėjas, taip pat vizualinės reklamos gamintojas, virėjas, apskaitininkas, kompiuterinio projektavimo operatorius.

Mes atviri ne tik jaunimui, kurie nori pabaigti vidurinę ir įgyti specialybę. Profesinio mokymo įstaigas renkasi ir žmonės, jau turintys aukštąjį išsilavinimą, tačiau norintys persikvalifikuoti – tokių besimokančiųjų turime 10 proc.

Pameistrystė suteikia žmonėms naujų profesijos įgijimo galimybių. Kaip mėgstu kartoti, mokėk bent vieną darbą gerai ir niekada gyvenime nebūsi alkanas“, – tikina Visagino TVPMC direktorius V.Petkūnas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis