Monso pagalbos centro 112 darbuotojai pripažįsta: jei panaši tragedija, kaip Panevėžio rajone, būtų vykusi Belgijoje, jiems techninė įranga greičiausiai taip pat nebūtų leidusi nustatyti pagalbos prašiusios merginos buvimo vietos.
„Tai priklauso nuo technologijos ir skambučių priėmimo centro. Jei skambinama paprastu laidiniu telefonu, mes matome adresą. Jei skambinama mobiliuoju telefonu, tai priklauso nuo skambučių centro: kai kuriuose yra vietos nustatymo sistema pagal prisijungimą prie mobiliojo ryšio operatoriaus bokšto. [...] Monse mes neturime vietos nustatymo technologijos“, – teigė Monso pagalbos centro 112 vadovas Danielis Jonas.
Belgijoje, kaip ir dar septyniose bendrijos šalyse, telefonais be SIM kortelės iš vis neįmanoma prisiskambinti pagalbos numeriais. Tokių priemonių imtasi dėl didelio melagingų skambučių skaičiaus. Taip pat Belgijos mobiliojo ryšio operatoriai duomenis apie skambinančiojo vietą perduoda, kai pagalbos centras to paprašo.
„Nustatyti vietą pagal mūsų geografinės vietos nustatymo sistemą reikia maždaug 40 s. Laikas mums reiškia gyvybę. Tai yra didžiausia problema“, – tęsė D. Jonas.
Dar daugiau laiko sugaištama, jei reikia policijos pagalbos. Nes tokiu atveju 112 darbuotojai skambutį persiunčia policijai, o ne iškart kviečia pareigūnus. EK sako, kad bendrijos teisės aktai numato tik bendrus principus, o kaip tai įgyvendinti – pasirenka pačios šalys. Tarkime, Europos Sąjunga (ES) reikalauja kad operatoriai perduotų skambinančiojo vietą, o pagalbos priėmimo centrai galėtų priimti šiuos duomenis. O kokios technologijos taikomos – tai jau šalies narės reikalas.
„Mes nesakome, kad Lietuva ar jos ryšio bendrovės turi naudoti x ar y technologiją. Mes paliekame pasirinkimo laisvę, tačiau sakome, kad negalima dešimtmečius naudoti senos sistemos. Jei yra geresnės technologijos, prašome jas rinktis. [...] Taigi nors Lietuva įdiegė mobiliojo telefono vietos nustatymo sistemą, dabar yra naujesnių veiksmingesnių sistemų“, – aiškino EK atstovas Ryanas Heathas.
Tačiau komisijos atstovo teigimu, kitąmet planuojama peržiūrėti taisykles ir numatyti griežtesnius reikalavimus. Monso pagalbos centro vadovas, kaip vieną iš technologinių naujovių, vardija telefoninę 112 programėlę, kuri ne tik iškviestų pagalbą, bet ir automatiškai aktyvuotų telefono GPS imtuvą. Pasak jo, technologijos turi padėti gelbėti žmones.