Adis Abeba: tarp „Boeing“ katastrofų Etiopijoje ir Indonezijoje yra aiškių panašumų

Etiopijoje ir Indonezijoje sudužusių dviejų lėktuvų „Boeing 737 MAX“ nuolaužose rastų „juodųjų dėžių“ duomenys rodo, kad yra „aiškių panašumų“ tarp abiejų katastrofų, sekmadienį paskelbė Adis Abeba, JAV gamintojai informavus, kad baigiamas ruošti programinės įrangos atnaujinimas jos kritikuojamai variklių sistemai.
Aviakatastrofos vieta Etiopijoje
Aviakatastrofos vieta Etiopijoje / AFP/„Scanpix“ nuotr.

Tuo metu JAV Federalinei aviacijos administracijai (FAA) padidėjo spaudimas. Institucija tvirtina, kad išduodama leidimą naudoti šį lėktuvo modelį laikėsi standartinių procedūrų, nors pasirodė pranešimų, kad Transporto departamentas vykdė tyrimą dėl „737 MAX“.

Modelio „737 MAX“ sertifikavimo programa buvo vykdoma pagal standartines FAA sertifikavimo procedūras“, teigiama naujienų agentūrai AFP išsiųstame FAA elektroniniame laiške.

Jame priduriama, kad šios procedūros yra „nusistovėjusios ir nuosekliai užtikrina orlaivių modelių saugumą“.

Tačiau galimi panašumai tarp kovo 10 dieną įvykusio oro linijų „Ethiopian Airlines“ lėktuvo „Airlines 737 Max 8“ sudužimo, per kurį žuvo visi 157 keleiviai, ir spalį Indonezijoje įvykusios oro linijų „Lion Air“ lainerio katastrofos, pareikalavusios 189 žmonių gyvybių, sukėlė rimtų abejonių ir sukėlė didžiausią „Boeing“ krizę per kelis dešimtmečius.

„737 MAX“ yra palyginti naujas orlaivis, kurį pradėta eksploatuoti tik 2017 metų gegužę. Šis modelis laikomas „Boeing“ atsaku į bendrovės „Airbus“ vidutinio nuotolio skrydžių lainerį „A320 Neo“.

Kaip sekmadienį pareiškė Etiopijos transporto ministrė Dagmawit Moges, Etiopijos lėktuvo pilotų kabinos pokalbių įrašų analizė parodė, kad yra „aiškių panašumų“ tarp šios ir pernai spalį Indonezijoje įvykusios katastrofos.

Ji pridūrė, jog šie panašumai bus „tolesnio tyrimo objektas“.

Pilotų skundai

„Lion Airlines“ lėktuvo sudužimą nagrinėjantys tyrėjai preliminariai nustatė, kad galimai būta problemų su apsaugos nuo smukos sistema, vadinama MCAS.

„Boeing“ sukūrė tą sistemą siekdama išvengti lėktuvo variklių užgesimo dėl jų neįprastos padėties lėktuvo priekinėje dalyje.

Gamintoja sekmadienį pranešė, kad artimiausiu metu bus išleistas ilgai lauktas sistemos programinės įrangos atnaujinimas.

„Kol tyrėjai nustato galutines išvadas, „Boeing“ baigia ruošti anksčiau žadėtą atnaujinimą ir atnaujintą pilotų mokymo peržiūrėtą tvarką“, – sakė bendrovės vykdantysis direktorius ir prezidentas Dennisas Muilenburgas.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Aviakatastrofos vieta Etiopijoje
AFP/„Scanpix“ nuotr./Aviakatastrofos vieta Etiopijoje

Ekspertai suabejojo FAA sertifikavimo procesu paaiškėjus, kad amerikiečių pilotai pateikė rimtų skundų dėl sistemos.

Kaip sekmadienį remdamasis savo šaltiniais pranešė laikraštis „The Wall Street Journal“, JAV Transporto departamentas šiuo klausimu pradėjo „neįprastą tyrimą“ dėl FAA veiksmų ir perspėjo pareigūnus saugoti kompiuterių failus.

Leidinio žiniomis, šis tyrimas bus sutelktas į Siatlo rajone veikiančius FAA biurus. Laineriai „Boeing“ renkami netoli Siatlo.

Dienraštis „The Seattle Times“ sekmadienį informavo, kad FAA buvo pavedusi atlikti dalį lėktuvo ir pačios MCAS sistemos sertifikavimo darbų „Boeing“ inžinieriams.

Pradinėje saugumo analizėje, kurią „Boeing“ pateikė FAA, yra „keli esminiai trūkumai“, pranešė laikraštis. Leidinys pridūrė, kad procesas buvo atliktas paskubomis, kadangi „Boeing“ sunkiai sekėsi pasivyti pažangesnes lėktuvo „Airbus A320 Neo“ sistemas.

Ši ataskaita buvo parengta 11 dienų iki „Ethiopian Airlines“ lėktuvo patirto nelaimingo atsitikimo, pažymėjo „The Wall Street Journal“.

„Atitinka visus reikalavimus“

FAA sekmadienį atsisakė komentuoti laikraščių pranešimus pabrėždama, kad šiuo metu vykdomi keli tyrimai.

Apkarpius FAA biudžetą, institucija nuo 2009 metų paveda dalį sertifikavimo darbų atlikti orlaivių gamintojams ar išorės ekspertams.

Sekmadienį agentūra gynė tokią praktiką tvirtindama, kad prieš leidžiant skrydžiams naudoti „737 MAX“, šis modelis buvo daug kartų išbandytas.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Boeing 737 MAX 8
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Boeing 737 MAX 8

FAA teigimu, orlaivio dizainas buvo kruopščiai išanalizuotas, buvo atlikti bandymai ant žemės ir ore, buvo konsultuotasi su kitomis civilinės aviacijos tarnybomis siekiant įsitikinti, kad „orlaivis atitinka FAA standartus“.

Laikraščiui „The Seattle Times“ išsiųstame pareiškime „Boeing“ atstovai pabrėžė, jog „737 MAX“ sertifikavimo metu FAA įvertino MCAS galutinę konfigūraciją ir eksploatacijos parametrus ir priėjo išvadą, kad šis modelis atitinka visus sertifikavimo proceso ir reglamentavimo reikalavimus“.

Vis tik jie nedetalizuodami pripažino, kad sertifikavimo proceso metu tam tikri dalykai „buvo itin neteisingai įvertinti“.

JAV Atstovų Rūmų Transporto ir infrastruktūros komiteto pirmininkas Peteris DeFazio planuoja pradėti tyrimą dėl „737 MAX“ sertifikavimo, informavo šaltiniai Kongrese.

Aviacijos rinkų analizės įmonės „AirInsight“ ekspertas Michelis Merluzeau paragino neskubėti daryti išvadų.

„Gali atsirasti poreikis iš naujo įvertinti, kas kalbant apie sertifikavimo procesą veikia, o kas – ne, bet to nereikėtų daryti vadovaujantis emocijomis“, – sakė M.Merluzeau.

Dar vienas analitikas iš bendrovės „Teal Group“ Richardas Aboulafia pareiškė, jog ant kortos pastatyta FAA bei „Boeing“ reputacijos.

„Taip pat pavojuje atsidūrė pasaulinė orlaivių sertifikavimo suderinimo sistema ", – pridūrė jis.

VIDEO: Sudužo į Keniją skridęs lėktuvas su 157 žmonėmis: nelaimės vietoje renkami žmonių kūnai, daiktai ir nuolaužos
VIDEO: „Ethiopian Airlines“ aviakatastrofos vietoje nesiliauja širdį draskančios artimųjų raudos

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų