Grupė paauglių mergaičių neseniai tyliai įsmuko į Fawzios namą, nusiavė batus ir patraukė į svetainę, kur jų laukė slapta istorija pamoka. Fawzia su merginomis kalbėjo apie garsųjį Afganistano lobį „Baktriano auksą“, krašto karalius ir karalienes.
56-erių mokytoja savo slaptą darbą laiko itin svarbiu – ypač tokiu metu.
Afganistano kontrolę susigrąžinę talibai rugsėjį atidarė valstybines mokyklas, bet nuo šeštosios klasės mergaitės mokytis nebegali – visoje šalyje paauglėms švietimo įstaigos atviros tik keliose provincijose.
„Jei mergaitės tiesiog sėdės namuose, jos arba puls į depresiją, arba taps priklausomos nuo savo telefonų. Turime suteikti joms viltį, kad vieną dieną mokyklos atsidarys“, – mano Fawzia.
Afganistanas smarkiai pasikeitė
Talibano vadovybė kol kas į Afganistano moteris ir mergaites žvelgia kur kas nuosakiau nei praėjusio amžiaus dešimtajame dešimtmetyje, kai penkerius metus valdė šalį.
Talibai netgi teigia, kad vyresnės mergaitės galės sugrįžti į mokyklas Kabule – kai tik bus užtikrintas „tinkamas“ berniukų atskyrimas nuo mergaičių.
Bet daug afganistaniečių tokiais pažadais netiki. Šiuo metu JAV gyvenanti Axana Soltan, vaikystėje bėgusi būtent nuo Talibano, pabrėžė: „Ankstesnis elgesys jau parodė, ką talibai galvoja apie moterų švietimą. Jų tikslas – kad moterys sėdėtų namuose.“
Fawzia – viena iš daugybės mokytojų, vedančių slaptas pamokas paauglėms. Anot „The Wall Street Journal“, toks pastebimas noras nepaklusti de facto draudimui mokytis liudija, kaip smarkiai per du dešimtmečius pasikeitė Afganistanas.
„Tai ženklas, kaip stipriai bus priešinamasi – ypač tokiuose miestuose kaip Kabulas – sugrįžimui prie griežtų taisyklių, galiojusių praeityje“, – rašo dienraštis.
Prieš ketvirtį amžiaus Talibanas netgi draudė televiziją, tačiau šiandien daugelis afganistaniečių naudojasi internetu ir dažnai mokosi būtent virtualioje erdvėje.
„Kai Talibanas pirmą kartą atėjo prieš 20 metų, išsilavinimo lygis šalyje buvo labai žemas. Daugeliui moterų užtekdavo minimalaus raštingumo. Dabar situacija kitokia, – mano 22-ejų Farhat. – Slaptos pamokos problemos neišspręs – turi atsidaryti mokyklos.“
Prieš ketvirtį amžiaus Talibanas netgi draudė televiziją, tačiau šiandien daugelis afganistaniečių naudojasi internetu ir dažnai mokosi būtent virtualioje erdvėje.
Pashtana Durrani slapta moko mergaites mokslo, technologijų, inžinerijos ir matematikos. Moteris, Pietų Afganistane dirbanti su maždaug 100 mokinių, nusiteikusi ryžtingai: „Jei prarasime pagreitį, nebus moterų gydytojų, inžinierių.“
Raštingumo rodikliai vis dar prasti
Talibano atstovai tikina, kad gerbia moterų teises „islamo rėmuose“, bet taip ir nėra paaiškinę, kur brėžia ribą. Be to, prie parduotuvių jau uždažyti moterų atvaizdai, o vyriausybėje moterų irgi nėra.
„Mes esame įsipareigoję suteikti teisę mergaitėms mokytis. Islamas suteikia tokią teisę. Tačiau yra dalykų, kurie kertasi su mūsų papročiais ir islamo vertybėms. Kai tik problemas išspręsime, leisime mergaitėms eiti į mokyklą“, – tvirtino vienas Talibano atstovų Akefas Muhajiras.
Kokia ši vizija? Tarime, pasak talibų, mokytojai vyrai neturėtų vesti pamokų mergaitėms. Vadinasi, reikia mokytojų moterų. Negana to, mergaitės negali pačios keliauti iš namų į mokyklą – reikia transporto.
O pinigų Talibanas neturi. Daugelis mokytojų, kaip ir kiti valstybės tarnautojai, atlyginimo nėra gavę jau kelis mėnesius.
Tarptautiniai kreditoriai atidžiai stebi situaciją. Talibai norėtų, kad JAV perleistų jų vyriausybei daugiau nei 9 mlrd. dolerių, kuriuos Afganistano centrinis bankas laiko Amerikoje, tačiau mergaičių švietimo klausimas yra viena kliūčių lėšų pervedimui.
Talibai dilemą, tiesa, linkę apversti aukštyn kojomis. Pagrindinis judėjimo atstovas spaudai Zabihullah Muhajidas pabrėžė: „Viena problemų, susijusių su mergaičių mokyklų ir universitetų atidarymu, yra ekonominė. Jei skelbsite mums sankcijas, procesas dar labiau užstrigs.“
Moterų raštingumo rodikliai per pastaruosius 20 metų smarkiai pagerėjo, bet vis dar yra prastesni nei vyrų. Pradines mokyklas yra baigę 70 proc. berniukų ir 40 proc. mergaičių, o prieiga prie švietimo yra ribota skurstančioje provincijoje.