Kiek anksčiau socialiniuose tinkluose buvo kilusi melagienų banga dėl lipdukų su varlės ženkliuku. Taip neva buvo pažymėti maisto produktai, kurių sudėtyje yra vakcinų, vabzdžių.
Skaitykite plačiau: Ar tikrai lipdukas su varle ant bananų reiškia, kad juose esama vakcinų?
Kai kurie internautai tvirtino, esą suvalgius taip pažymėtų gaminių, į organizmą gali patekti vakcinų, ir taip asmuo bus paskiepytas nuo COVID-19 be savo žinios.
Panaši sąmokslo teorija buvo išsakyta ir šiame vaizdo įraše, kuriame vadinamųjų suverenų atstovas kažkieno kito balsais angliškai ir tuo pačiu metu rusiškai pasakoja apie skiepus bananuose.
Dvejonių dėl lipduku su varle pažymėtų produktų bandoma sukelti ir šiuo, šiuo bei šiuo vaizdo įrašais.
Dar anksčiau panašūs įrašai – trumpi filmukai ar tiesiog komentarai – plito ir kitose Europos šalyse.
Taip pat skaitykite: Baugina valgomomis vakcinomis: kas jos yra ir kodėl dar nereikia panikuoti?
Pastaruoju metu pasirodė žinučių, kuriose melagienų kūrėjai ėmė tvirtinti, esą jiems pavyko „nugalėti“ varlės ženkliuką ir dėl to milijardierius ir filantropas B.Gatesas buvo priverstas jį pakeisti kitu.
Tačiau abu šie logotipai jau daug metų žymi visiškai su galimu pavojumi ar vakcinacija nesusijusius dalykus, priešingai nei tvirtinama melagienose.
„Paslaptingi žymėjimai“ nėra nauji
Aplink varlę matyti pavadinimas – „Rainforest Alliance“ (angl. „Atogrąžų miškų aljansas“). Tai yra tarptautinė nevyriausybinė organizacija, dabar veikianti daugiau nei 70 šalių.
Ūkininkų, miško bendruomenių, kompanijų ir vartotojų aljansas buvo įkurtas 1986 m., siekiant išsaugoti atogrąžų miškus.
Laikui bėgant jis išsiplėtė ir išsikėlė naujų tikslų – pagerinti miškuose įsikūrusių ūkininkų ir bendruomenių gyvenimo lygį, kovoti su klimato kaita.
Varlės ženkliukas yra šios organizacijos logotipas. Jis reiškia, kad produktai gaminami iš „Rainforest Alliance“ sertifikuotuose ūkiuose užaugintų produktų, atitinkančių tarptautinius standartus ir tvarios gamybos kriterijus. Ją rekomenduoja tokios organizacijos, kaip aplinkosaugos fondas WWF.
„Rainforest Alliance“ nepriklauso B.Gatesui. Organizaciją įkūrė aplinkosaugos aktyvistas amerikietis Danielis Katzas. Jos vykdantysis direktorius daugiau nei dvejus metus yra Santiago Gowlandas.
B.Gateso su dabar jau buvusia žmona Melinda įkurtas fondas buvo tik šio aljanso rėmėjai. 2007 m. lapkritį „Rainforest Alliance“ iš fondo sulaukė 5 343 025 JAV dolerių paramos puspenktų metų trukmės žemdirbystės vystymo projektui Afrikoje įgyvendinti. Ši suma buvo palyginti nedidelė: iš viso tąmet fondas paskirstė daugiau nei 2 mlrd. dolerių paramos.
Taip pat skaitykite: Billą Gatesą kaltina nuodijant vaisius, bet technologija nepavojinga ir sukurta ne jo
„Rainforest Alliance“ finansavimas yra diversifikuotas. Pernai daugiausia – 63 proc. – pajamų gauta iš įmonių, parduodančių aljanso sertifikuotus produktus. 23 proc. pajamų garantavo dotacijos ir sutartys, pasirašytos su vyriausybėmis. Įmonių dotacijos sudarė 8 proc. ir vos pusę pastarosios sumos – iš rėmėjų gautos lėšos.
Taikinyje – kovotojai už sąžiningą prekybą
Šių metų rudenį su B.Gatesu imta sieti kitą ženklą – „Fairtrade“ (liet. Sąžiningos prekybos).
Sąvoka „Fairtrade“ apibūdina sertifikavimo ir ženklinimo sistemą, kuri sudaro vartotojams galimybę atpažinti produktus, pagamintus laikantis tarptautinės organizacijos „Fairtrade International“ prižiūrimų standartų.
„Fairtrade International“ – tai pasaulinė 25 organizacijų asociacija, koordinuojanti „Fairtrade“ ženklinimą tarptautiniu lygmeniu. Ji nustato tarptautinius šio ženklo suteikimo bendruosius standartus.
„Fairtrade“ ženkliukas suteikiamas tik tokiems gaminiams, kurie nesusiję su vaikų darbu, vergove ir aplinkos tarša.
Juo pažymėti gaminiai daugiausia kilę iš besivystančių šalių, kuriose įstatymai ne visada gina vietos ūkininkus nuo išnaudojimo. Todėl šis judėjimas ir kilo iš to, kad Vakarų vartotojai siekė padėti tokių šalių ūkininkams.
Ženklinimo principas remiasi tuo, kad įsigydami tam tikrą prekę pirkėjai gali būti tikri, kad ją gaminant, nuo pat žaliavų gavybos proceso, buvo laikomasi sąžiningos prekybos principų.
Deklaruojama, kad yra keli sąžiningos prekybos principai – sąžininga kaina žaliavų gamintojams, geros darbo sąlygos, aplinkos apsauga, žmogaus teisių laikymasis, ypač vaikų, moterų, žmonių su negalia lygių galimybių užtikrinimas, skaidrumas bei atskaitingumas, bendruomenės vystymo iniciatyvos, pagarba aplinkai.
Prekių ženklo „Fairtrade“ standartų laikymąsi prižiūri ir kontroliuoja nepriklausoma tarptautinė sertifikatų bendrovė FLO-CERT, veikianti daugiau nei 70 šalių. Nepriklausomi inspektoriai, kasmet tikrina kiekvieną „Fairtrade“ sertifikuotą įmonę.
Melagienoje minimas „Fairtrade“ ženklas pradėtas naudoti dar 2002 metais – gerokai prieš COVID-19 pandemiją.
Kaip skelbia ženklo turėtojai – pavaizduotas žmogus pakelta ranka. Mėlynas dangus simbolizuoja galimybes, o žalia spalva – augimą.
Ženklo apraše nenurodoma, kad jis kaip nors siejamas su vakcinomis, maisto saugos žymėjimu, ar kitais melagienoje išvardytais dalykais.
15min verdiktas: melas. Netiesa, kad „Sąžiningos prekybos“ ženklu pažymėtuose gaminiuose yra vakcinų, vabzdžių, jie yra nesaugūs vartoti.
Taip pat netiesa, kad lipdukais su varlės piešiniu pažymėtuose maisto produktuose esama skiepų. Jis rodo, kad gaminys atitinka tarptautinius standartus ir tvarios gamybos kriterijus.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, kuria siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.