Per Kalėdas skaitykite kartu. Prenumeratai -50%
Išbandyti

Ar tiesa, kad ukrainiečiai masiškai perka naujus automobilius?

Nuo pat „Radarom“ akcijos pradžios, interneto erdvėje pasklido daugybė melagienų, kurių autoriai nuolat tvirtina, kad ukrainiečiams suaukoti pinigai galiausiai nukeliauja veltui. Vienoje labiausiai paplitusių Lietuvoje žinučių tvirtinama, neva Ukrainoje nuo karo pradžios gerokai išaugo automobilių pirkimo ir pardavimo rodikliai, o tai esą reiškia, kad kovojanti šalis prekiauja gauta parama. Tačiau taip nėra.
Ukrainos kariai
Ukrainos kariai / Ukrainos ginkluotųjų pajėgų generalinis štabas/ „Telegram“

„Pagal Ukrainos statistiką ir asociacijos Ukravtoprom duomenis, 2023 metais Ukrainoje naujų automobilių rinką išaugo 61% !!! Masiniame naujų automobilių segmente lyderiauja Toyota, Renault ir Skoda. Tačiau įdomiausi pokyčiai premium automobilių segmente, Porsche, Mercedes ir BMW pardavimai išaugo daugiau nei DVIGUBAI !!!
„Vargšai“ ukrainiečiai, būtinai paremkite ukrainiečius, nors retas Lietuvis turi Porsche, bet geros širdies lietuvis vis tiek parems RaDarom, kad Jakilaitis, Ochmanas ir kiti organizatoriai irgi galėtų nusipirkti po naują Porsche ir jiems nebūtu gėda nuvavžiuoti į Ukrainą“
, – tvirtinama socialiniuose tinkluose platinamoje žinutėje.

Tačiau žinutėje nutylima, kad automobilių rinkos augimas skaičiuojamas nuo karo pradžios, kai natūraliai ji buvo gerokai smuktelėjusi. Taip pat neminima, kad net trečdalį naujų automobilių įsigijo įmonės.

Ukrainos automobilių gamintojų asociacijos „Ukravtoprom“ duomenimis, 2023 metais Ukrainoje buvo parduota beveik 61 tūkst. naujų lengvųjų automobilių (kurių trečdalį įsigijo įmonės) už daugiau nei 105,5 mlrd. grivinų (apie 2,5 mlrd. eurų).

Tai 1,6 karto daugiau nei 2022 m., kai ukrainiečiai įsigijo 37 900 naujų automobilių – šis skaičius buvo mažiausias nuo amžiaus pradžios.

Praėjusius metus lyginant su 2021-aisiais – laikotarpiu prieš pat karą, visus mėnesius matomas rinkos smukimas, retsykiais augo tik atskirų markių automobilių pardavimas.

Ekrano nuotr. iš statista.com/Prasidėjus karui buvo perkama daug visureigių
Ekrano nuotr. iš statista.com/Prasidėjus karui buvo perkama daug visureigių

Statistikos tinklalapyje „Statista“ galima pamatyti, kaip Ukrainos naujų automobilių rinka, iki tol keletą metų augusi, prasidėjus karui susitraukė kone dviem trečdaliais.

Remiantis šiais duomenimis, 2021 m. buvo parduotos 103,25 tūkst., 2022 m. – 37,89 tūkst. naujų transporto priemonių. Pernai šis skaičius šoktelėjo iki 75,99 tūkst., šiems metams prognozuojamas augimas iki 86 tūkst. Taigi nei pernai, nei šiemet nesitikima tokių skaičių, kokie buvo prieš pat karą.

Paaiškino skirtumą

Visuomenininkas Andrius Tapinas taip pat pateikė skaičius, paneigiančius plintančią melagieną, neva ukrainiečiai už paramai skirtus pinigus prisiperka naujų automobilių.

„Rinka iš tikrųjų išaugo lyginant su pirmaisiais karo metais – 2023 m. Ukrainoje parduota 61 000 naujų automobilių, o 2022 m. – 38 000.

Bet iškraipymas išlenda, kai pasižiūri į 2021 m. – paskutinius taikos metus, kai Ukrainoje buvo parduota 103 000 naujų automobilių, vadinasi, rinka vis dar 30 proc. kritusi. Ir čia greičiausiai įskaitant naujus automobilius, kurie įvažiavo į Ukrainą kaip parama frontui.

Ir šiaip palyginkime. Ukraina – 37 mln. gyventojų, vadinasi, 1 naujas automobilis 2023 m. tenka 606 gyventojams. Lietuvoje įregistruota pernai 31 000 naujų lengvųjų automobilių arba 1 automobilis 90 gyventojų. Skirtumas beveik 7 kartai“, – „Facebook“ socialinio tinklo įraše paaiškino A.Tapinas.

Motyvavo lengvatos

2023-iaisiais ukrainiečiai įsigijo 214 400 naudotų automobilių, įvežtų iš užsienio (45 proc. mažiau nei užpernai). Absoliuti dauguma jų buvo nupirkta metų vidury, kai nuo balandžio 6 d. iki liepos 1 d. galiojo lengvatinis naudotų automobilių įvežimo režimas.

Spalį importuotų transporto priemonių skaičius grįžo į daugmaž prieškarinį lygį.

2023 m. Ukrainoje buvo parduota beveik 61 tūkst. naujų lengvųjų automobilių už daugiau nei 105,5 mlrd. grivinų (apie 2,56 mlrd. eurų).

„Ukravtoprom“ duomenimis, juridiniai asmenys naujų automobilių įsigijimui išleido daugiau kaip 34,3 mlrd. grivinų (830 mln. eurų) o fiziniai asmenys – apie 71,2 mlrd. grivinų (apie 1,73 mlrd. eurų).

Pažymima, kad didžioji dalis šios sumos buvo išleista „Toyota“ automobiliams įsigyti – 16,4 mlrd. grivinų (apie 400 mln. eurų).

Populiariausias šios markės automobilis buvo Toyota RAV-4 visureigis. Per metus buvo užregistruoti 2934 šio modelio automobiliai.

Antrąją vietą užėmė BMW. Šios markės lyderiu tapo BMW X5 (986 vnt.).

„Mercedes-Benz“ trečioje vietoje, jos bestseleris buvo „Mercedes-Benz GLE“ (1 061 parduotas egzempliorius).

Ketvirtąją vietą užėmė „Volkswagen“, geriausiai parduotas automobilis buvo VW ID.4 (2655 vnt.).

Penketuką užbaigė „Škoda“, populiariausias modelis buvo „Škoda Kodiaq“ (1307 vnt.).

15min verdiktas: trūksta konteksto. Statistika apie naujų automobilių pardavimus Ukrainoje interpretuojama klaidingai. Rinkos augimas skaičiuojamas lyginant su pirmaisiais karo metais, kuomet pardavimų skaičius gerokai susitraukė. Jis taip ir negrįžo į prieškarinį lygį. Taip pat vertėtų atkreipti dėmesį, kad Ukrainoje 2023 m. priskaičiuota apie 37 mln. gyventojų, tad naujų automobilių dalis gyventojui išlieka nedidelė. Taip pat akcentuotina, kad dalis naujų automobilių buvo skirti frontui.

Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, ja siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Tvarumu garsėjanti kompanija „Reynaers Aluminium“ prisidės prie unikalaus miestelio verslui statybų Kauno LEZ
Reklama
Energija veiksme: kaip Dakaro lenktynininkas valdo stresą ir iššūkius
Reklama
Tyrimas: lietuviams planuojant kalėdinio stalo meniu svarbiausia kokybė bei šviežumas