Platina kaip „paskutinį garsą“
Beveik 20 sek. trukmės (galima rasti ir trumpesnių variantų) įraše girdėti tarytum vanduo, greičiausiai sonaro pyptelėjimai ir beldimas iš pradžių lyg į medinį, paskui – lyg į metalinį paviršių.
Jis pasiekė ir Lietuvą. Birželio 23-ąją, praėjus penkioms dienoms po kompanijos „OceanGate Expeditions“ povandeninio laivo „Titan“ dingimo ir dviem dienoms po pranešimo, esą gilumoje girdėti beldimas, įrašu pasidalijo viena „Facebook“ vartotoja.
„Nesuprasi. Buvo gyvi, bet niekas negelbėjo?“ – retoriškai paklausė moteris, jau ne kartą publikavusi įvairias melagienas. Tiesa, šio klausimo jos paskyroje nebelikę.
Tačiau socialiniame tinkle išlikęs įrašas, kuriuo ji pasidalijo. Įrašą su paaiškinimu, kad „tai yra garsai, girdimi kas 30 min. per „OceanGate“ paiešką“, birželio 21-osios vakarą paskelbė 31 tūkst. sekėjų turintis „Facebook“ vartotojas.
11 mln. peržiūrų, 106 tūkst. reakcijų, 25 tūkst. pasidalinimų, 18 tūkst. komentarų – tokius skaičius galima rasti prie įrašo, kuris iliustruotas „Titan“ ir nuskendusio „Titaniko“ dalies nuotraukomis.
Šiuo ar panašiais įrašais su įvairiais komentarais dalijosi daugybė socialinių tinklų vartotojų. Viename „Facebook“ puslapyje buvo nurodyta, esą šis garsas iš „Titan“ girdimas kas 30 min.
„Čia yra garso, kuris paskutinis girdėtas iš povandeninio laivo per jo paiešką, įrašas“, – tvirtino šio socialinio tinklo vartotojas.
Kai tą pačią dieną buvo iškelta versija, kad batiskafas sprogo, komentatoriai „Twitter“ toliau rašė apie mažiausiai 4 val. kas pusvalandį girdėtus garsus. Tai esą rodė, kad sugedo įranga ar kad povandeninis laivas į kažką įsipainiojo.
Jau vėliau internautai, tebeplatinantys įrašą su beldimo garsais, teigė, jog belieka rasti jiems paaiškinimą, jei JAV jūrų laivynas neužfiksavo jokio sprogimo.
Garsus užfiksavo, jų kilmės nesužinojo
Kad gelbėtojai, ieškodami dingusio „Titan“ su penkiais žmonėmis, užfiksavo smūgių garsus, praėjusį antradienį pranešė žurnalas „Rolling Stone“. Jis citavo JAV vyriausybės pranešimus.
Paieškoje dalyvavęs Kanados lėktuvas „P-8“ esą kas 30 minučių girdėjo smūgių garsus. „Po keturių valandų buvo įjungtas papildomas sonaras, ir vis dar buvo girdėti smūgiai“, – tariamai buvo sakoma elektroniniame laiške, išsiųstame Nacionalinio saugumo departamento pareigūnams.
CNN taip pat pranešė, kad, remiantis JAV vyriausybės dokumentais, sonaras užfiksavo smūgių garsus. Bet juose nepaaiškinta, kada buvo girdimi garsai, kiek laiko ir kas juos galėjo sukelti.
Bostono pakrančių apsaugos tarnyba, kuri vadovavo gelbėjimo darbams, socialiniame tinkle „Twitter“ informavo, kad Kanados stebėjimo lėktuvas „paieškų zonoje aptiko povandeninį triukšmą“.
„Kanados lėktuvas „P-3“ aptiko povandeninį triukšmą paieškos zonoje. Dėl to nuotoliniu būdu valdomų aparatų (ROV) operacijos buvo perkeltos, bandant ištirti triukšmo kilmę“, – teigė gelbėtojai.
Pakrančių apsaugos tarnyba nepaskelbė jokio garso įrašo, susijusio su paieška.
Tiesa, jie iškart pridėjo, kad ROV paieškų rezultatai buvo neigiami. Garsų šaltinio taip pat nepavyko nustatyti.
Praėjusį trečiadienį pakrančių apsaugos tarnyba patvirtino, jog kanadiečių sraigtasparnis paieškų teritorijoje užfiksavo povandeninius garsus.
Atsargos jūrų kapitonas Carlas Hartsfieldas iš Woods Hole okeanografijos instituto tuomet teigė, kad jie skambėjo lyg beldimo garsai.
Jei garsas būtų autentiškas, foninis triukšmas būtų pastovesnis, praeitų daugiau laiko tarp sonaro pyptelėjimų ir vandens garsai būtų daug tylesni.
Bet tarnybos pareigūnė Briana Carter žurnalo „People“ tinklalapiui pabrėžė, kad „neturima nieko, kas rodytų kokį nors sprogimą ar trenksmą“. Pasak jos, girdėti garsai buvo „apibūdinami kaip povandeninis triukšmas“.
„Neskamba kaip tikras“
Net ir pranešę apie užfiksuotus garsus, pakrančių apsaugos pareigūnai jų nepaviešino. Tad internautai, platinantys įrašą kaip autentišką liudijimą, jog per paiešką pavyko užfiksuoti „Titan“ buvimo ženklą, klaidina.
„Pakrančių apsaugos tarnyba nepaskelbė jokio garso įrašo, susijusio su paieška”, – naujienų agentūrai „The Associated Press“ sakė tarnybos karinio padalinio atstovas spaudai Robertas Hodgesas.
Pranešimai apie girdimus garsus suteikė vilties, kad jie gali užvesti ant kelio ieškant dingusio batiskafo. Mat povandeninių laivų įgulos, negalėdamos susisiekti su paviršiuje esančiais žmonėmis, yra mokomos trankyti į korpusą, kad sonarams būtų lengviau juos aptikti.
Tačiau ketvirtadienį, jau pranešus, kad povandeninis laivas greičiausiai sprogo netoli „Titaniko“ liekanų ir visi jame buvę žmonės laikomi žuvusiais, pakrančių apsaugos tarnybos kontradmirolas Johnas Maugeris paskelbė, kad garsai pasirodė nesusiję su šia tragedija.
„Atrodo, kad nėra jokio ryšio tarp triukšmo ir vietos jūros dugne“, – teigė jis, kalbėdamas apie nuolaužų lauką.
Tinklalapyje „Insider“ buvo iškeltos 3 versijos apie garsų kilmę: kad tai galėjo būti ne tik „Titan“ įgulos beldimas, bet ir „Titaniko“ nuolaužų ar tiesiog povandeninio pasaulio skleidžiamas triukšmas.
Internete platinamo įrašo kilmė yra neaiški. Vandenynų akustikos ekspertas iš Scrippso okeanografijos instituto Mattas Dzieciuchas įsitikinęs, kad „jis neskamba kaip tikras“.
AP jis paaiškino, kad, jei garsas būtų autentiškas, foninis triukšmas būtų pastovesnis, praeitų daugiau laiko tarp sonaro pyptelėjimų ir vandens garsai būtų daug tylesni.
Iš vandenyno gelmių girdimą bildesį M. Dzieciuchas apibūdino kaip „išskirtinai aiškų“. Eksperto manymu, jis turėtų būti „kiek nešvaresnis“.
Užfiksavo sprogimą
Kaip žinoma, „Titan“ su penkiais žmonėmis birželio 18-osios rytą paniro į Atlanto vandenyno gelmę. Jie ketino nusileisti iki 3,8 km gylyje esančių prieš daugiau nei šimtmetį nuskendusio „Titaniko“ nuolaužų.
Į ekspediciją leidosi britų verslininkas ir milijardierius Hamishas Hardingas, prancūzų karinio jūrų laivyno karininkas, laikomas „Titaniko“ ekspertu, naras Paul-Henri Nargeolet, pakistanietis milijardierius Shahzada Dawoodas ir jo sūnus Suleimanas Dawoodas. Batiskafą valdė „OceanGate Expeditions“ vadovas Stocktonas Rushas.
Turistinis povandeninis laivas po poros valandų prarado ryšį su paviršiuje buvusiu pagalbiniu laivu. „Titan“ intensyviai ieškota daugiau nei keturias paras. Be kita ko, buvo naudoti sonariniai plūdurai ir sonarinė įranga laivuose po vandeniu esantiems garsams aptikti. Todėl ir pasirodė pranešimai apie tariamai užfiksuotą beldimo garsą.
Penktą paieškų dieną buvo paskelbta apie rastas batiskafo nuolaužas ir kad jis greičiausiai sprogo dėl didžiulio jūros vandens slėgio, taip pražudydamas visus penkis viduje buvusius žmones.
Penkios pagrindinės „Titan“ dalys buvo rastos vandenyno dugne, maždaug už 500 metrų nuo „Titaniko“ priekinės dalies.
Kontradmirolas J.Maugeris per spaudos konferenciją Bostono uoste nurodė, kad dar per anksti pasakyti, kada įvyko sprogimas, tačiau pažymėjo, kad sonariniai plūdurai per 72 vandenyje praleistas valandas neužfiksavo „katastrofiškų įvykių“.
Kaip buvo pranešta dar paieškų metu, sekmadienį JAV karinis jūrų laivynas galėjo užfiksuoti „Titan“ sprogimą.
15min verdiktas: melas. Internete paviešintas įrašas su tariamais beldimo iš povandeninio laivo „Titan“ garsais yra netikras. Jo paieškoje dalyvavę JAV pakrančių apsaugos tarnybos pareigūnai apie užfiksuotus garsus po vandeniu pranešė jau po to, kai batiskafas greičiausiai buvo sprogęs ir jo įgula žuvusi.
Vėliau patikslinta, kad jų minėti garsai nebuvo susiję su paieškų vieta. Tarnyba taip pat paneigė žiniasklaidai perdavusi garsų įrašą. Be to, ekspertų vertinimu, platinamas įrašas neskamba kaip autentiškas.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, kuria siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.