03 18 /18:03

Ar tikrai mirė karalius Karolis III? Melagienos autoriai ją susiuvo baltais siūlais

Pirmadienį internete pasirodė ne vienas pranešimas apie Jungtinės Karalystės karaliaus Karolio III mirtį. Tačiau žinių apie tai nepaskelbė jokie patikimi šaltiniai, o netektį tariamai patvirtinančių dokumentų kopijos neatitinka oficialios komunikacijos.
Sklinda dezinformacija apie Karolio III mirtį
Sklinda dezinformacija apie Karolio III mirtį

Jau pusė milijono peržiūrų

Dokumentą, kuriame neva matomas Bakingamo rūmų pranešimas apie lyderio mirtį, ėmė platinti rusų žiniasklaida, „X“ (buvęs „Twitter“) vartotojai, įvairūs „Telegram“ kanalai.

Vienoje „X“ paskyroje pavadinimu „RusNews“ galima rasti įrašą apie tariamą monarcho mirtį.

„Nepatvirtintais duomenimis, būdamas 75 metų mirė Didžiosios Britanijos karalius Karolis III.

Žiniasklaida, remdamasi Bakingamo rūmais, praneša apie karaliaus Karolio III mirtį“, – teigiama įraše.

Itin daug dėmesio sulaukė keli pranešimai „Telegram“ kanaluose. Vienas jų vos per kelias valandas buvo peržiūrėtas daugiau nei 500 tūkst. kartų.

„Mirė Didžiosios Britanijos karalius Karolis III – Bakingemo rūmai. Į sostą jis atsisėdo mažiau nei prieš metus – karūnavimas įvyko 2023 m. gegužės 6 d. Jam buvo 75 metai“, – teigiama „Telegram“ kanale.

Ekrano kopija iš „Telegram“ kanalo
Ekrano kopija iš „Telegram“ kanalo

Šiuose pranešimuose nenurodoma mirties priežastis. Koks jų tikslas, kol kas neaišku.

Taip pat skaitykite: „Krenta it musės“: karališkųjų šeimų atstovų ligos ir mirtys gimdo sąmokslo teoriją

Kai kurie „X“ vartotojai pradėjo tyčiotis iš šios žinios, teigdami, kad klastotė akivaizdi.

„Rusijos žiniasklaida paskelbė didžiulę sensaciją, kad mirė karalius Karolis III, ir pateikė labai įtikinamą karališkąjį pranešimą, kuris atrodo tarsi parengtas „OpenOffice“ programa“, – komentavo vienas internautas.

Ekrano kopija iš „X“ (buvęs „Twitter“)
Ekrano kopija iš „X“ (buvęs „Twitter“)

Apie karaliaus Karolio III mirtį nepranešė nei britų žiniasklaida, nei Bakingamo rūmai.

Nesutampa su tikru pranešimu

15min palygino vasario pradžioje paskelbtą Bakingamo rūmų pranešimą apie Karoliui III diagnozuotą vėžį. Šio pranešimo nuotrauką galima rasti BBC portale.

Matyti, kad BBC paskelbtame pranešime oficialus ženkliukas yra raudonos spalvos, o po juo parašyta „Royal Communications“. Internete paskelbtame pranešime – „Buckingham palace“. Be to, ženkliukas yra tamsiai žalios ar mėlynos spalvos.

Bakingamo rūmų pranešimų palyginimas/Kairėje – oficialus Bakingamo rūmų pranešimas, dešinėje – išplatintas internete
Bakingamo rūmų pranešimų palyginimas/Kairėje – oficialus Bakingamo rūmų pranešimas, dešinėje – išplatintas internete

Žemiau tikrajame pareiškime nurodoma: „Bakingemo rūmų pareiškimas“ (angl. „A statement from Buckingham Palace“). O platinamame rašoma: „Šį pranešimą skelbia karališkieji ryšiai“ (angl. „The following statement is made by royal communications“)

Be to, BBC publikuotame pranešimo pabaigoje nėra nurodoma data. Jis baigiasi žodžiu „ENDS“ (liet. „Baigiasi“).

Oficialiai paneigė

Didžiosios Britanijos ambasada Ukrainoje paskelbė oficialų pareiškimą, kuriame žinią apie karaliaus Karolio IIImirtį pavadino klastote.

„Norėtume pranešti, kad žinia apie karaliaus Karolio III mirtį yra klastotė“, – sakoma socialiniame tinkle „X“ paskelbtame ambasados pareiškime.

15min verdiktas. Melas. Apie Karolio III mirtį nepranešė nei Bakingamo rūmai, nei britų žiniasklaida. 15min palyginus internete paplitusį dokumentą su tikru rūmų pranešimu, pastebėti nesutapimai. Didžiosios Britanijos ambasada Ukrainoje oficialiai šiuos pranešimus pavadino klastote.

Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, ja siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis