„Atrodo kaip tramdomieji marškiniai“
Virš Ukrainos sostinės iškilusi milžiniška moters, vienoje rankoje laikančios kalaviją, kitoje – skydą su trišakiu, kuris puošia ir šios šalies herbą, skulptūra yra vienas iš labiausiai atpažįstamų miesto objektų.
Iš plieno nukalta jauna moteris „vilki“ laisvai krintančią suknelę. Tačiau rugpjūčio 25-ąją, po išvakarėse minėtos Ukrainos nepriklausomybės dienos, internete pasirodė trumpas vaizdo įrašas, kuriame ji matyti „aprengta“ pėdas siekiančia vyšyvanka – baltais marškiniais, kurių apykaklė, rankovės ir apačia išsiuvinėtos tradiciniais ornamentais.
Ši žinia nusirito per daugelį rusiškų portalų, tinklalapių ir socialinių tinklų paskyrų. Čia buvo dalijamasi 12 sekundžių trukmės įrašu ar bent skulptūros nuotrauka.
Jis pasiekė ir Lietuvą. „Ant įžymios gigantiškos Kijevo skulptūros „Motina-Tėvynė“ užmovė labai keistą „vyšivankę“, labiau primenančią tramdomuosius marškinius (kalba netaisyta – red. past.)“, – prie įrašo pridėjo viena „Facebook“ vartotoja.
Tinklalapiuose ukraina.ru ir sevastopol.su buvo cituojami internautų komentarai: „Atrodo kaip tramdomieji marškiniai“, „Dar reikia padaryti čubą (tradicinę ukrainiečių, ypač kazokų, šukuoseną – ilgą plaukų sruogą, augančią iš nuskustos galvos viršugalvio – red. past.) ir ūsus iki kelių“, „Kodėl neuždėjo puodo ant galvos?“, „Tai – tramdomieji marškiniai!“, „Jie turi jau uždėtą drobulę... Nori palaidoti savo Tėvynę...“.
Skulptūros su vyšyvanka vaizdu aktyviai dalijosi ir socialinių tinklų vartotojai. „Ant skulptūros „Motina Tėvynė“ Ukrainoje užvilko labai keistą vyšyvanką, panašią į tramdomuosius marškinius“, – pridėjo vienas iš jų.
Šią vyšyvanką su tramdomaisiais marškiniais palygino ir žinomas propagandinis žurnalistas Vladimiras Solovjovas, kurio kanalas „Telegram“ turi 1,35 mln. prenumeratorių. Čia įrašą pamatė daugiau nei 280 tūkst. žmonių.
Platina žinomi Rusijos propagandininkai
Įrašas plito ir kituose šios susirašinėjimų programėlės kanaluose.
„Sovietinė skulptūra „Motina Tėvynė“ Kijeve išniekinta „vyšyvanka“, – aiškino vienas jos vartotojas. Puikus Samuelio Huntingtono (amerikiečių politologo, bene geriausiai žinomo dėl 1993 m. paskelbtos „civilizacijų konflikto teorijos“, pagal kurią pasaulyje po Šaltojo karo pagrindinės konfliktų priežastys bus kultūrinės ir religinės tapatybės – red. past.) teorijos patvirtinimas, kad postmodernizmo epochoje racionalios masinės ideologijos nuvertėja, o jų vietoje iškyla apgailėtinos archajiškos dvasios.
Jokio didžios valstybės moralizmo. Tiesiog labai negražiai atrodo. O juk tai yra pasaulinio masto kultūros paveldas.“
Dar viena žinoma propagandininkė Olga Skabejeva tiesiai šviesiai pareiškė, kad vaizdas sukurtas kompiuteriu, bet irgi nepraleido progos pasišaipyti: „Iš pradžių trišakis, o dabar tai? Pasitelkus vaizdo redagavimo programą kyjiviečiai užvilko ant „Motinos Tėvynės“ vyšyvanką.“
Tiesa, prieš pastarąjį pavadinimą parašyta „tramdomuosius marškinius“, bet šie žodžiai perbraukti, lyg norint pasitaisyti.
Kad įrašas nėra autentiškas, nurodė ir kai kurie kiti juo pasidaliję žmonės, bet daugelis tuo pačiu pasišaipė ar net pasityčiojo iš Ukrainos.
„Iš visų Ukrainos nepriklausomybės dienos „gėdos“ variantų jie pasirinko patį-patį“, – kadrą sarkastiškai pakomentavo portalo „Komsomolskaja pravda“ žurnalistas Aleksandras Grišinas.
Pasak jo, Ukrainos nepriklausomybės dieną internete pasirodė statulos „Motina Tėvynė“, ant kurios jie tariamai apvilko ilgus baltus siuvinėtus marškinius, panašius į naktinius, vaizdo įrašas.
A.Grišinas paaiškino savo spėjimą, kodėl įrašas sukurtas kompiuteriu: „Nes tai – labai daug darbo, kuriam reikia ir gigantiškų pastangų bei medžiagų, tačiau apie šį įvykį nieko nebuvo pasakyta.
Nėra ir nebuvo nuotraukų ar vaizdo įrašų apie parengiamuosius darbus, patį statulos aprengimo procesą (nepamirškime, čia sausakimšas Kyjivas, kuriame net ir per patį banaliausią įvykį visada susirenka būrys stebėtojų), o kai kurios smulkmenos rodo, kad mes susiduriame tik su virtualia realybe.“
Buvo „aprengę“, bet kitaip
Įraše matyti, kaip vyšyvankos apačia plevėsuoja vėjyje, žemai gatve tarp žaliuojančių medžių važiuoja mašinos, tad vaizdas – gana natūralus.
Bet taip atrodo ne viskas. Sprendžiant iš to, kaip plevėsuoja marškinių kraštas, galima spėti, kad filmavimo metu turėjo pūsti gana stiprus vėjas. Nepaisant to, kairioji rankovė judėjo tik šiek tiek, o kitur vyšyvanka beveik nejudėjo, tarytum vėjas būtų pūtęs tik pro skulptūros nugarą.
Vaizdo įrašas iš tiesų yra fiktyvus. Ukrainos faktų tikrinimo tinklalapio „StopFake“ žurnalistai išsiaiškino, kad bene pirmiausia skulptūros su vyšyvanka vaizdas pasirodė anoniminiame „Telegram“ kanale „Труха Киев“ („Trucha Kiev“) rugpjūčio 24-osios vakarą.
Bet nei Kyjivo valdžia, nei kuris nors menininkas nesurengė tokios instaliacijos ir paminklo neaprengė milžiniška vyšyvanka. Tai buvo padaryta kompiuteriu, pasitelkus vaizdo redagavimo programą.
Ukrainos žiniasklaida taip pat nepranešė apie tokį įvykį. Kyjivo miesto tarybos karštoji linija, anot „StopFake“, patvirtino, kad tinkle platinama informacija yra fiktyvi, o vaizdo įrašas – netikras.
Anksčiau sostinės valdžia, naudodama 3D technologijas, ne kartą buvo „papuošusi“ skulptūrą ukrainiečių liaudies kostiumais, Ukrainos ir Amerikos nacionalinių vėliavų spalvomis.
Dešiniajame Dniepro krante stovinti skulptūra „Motina Tėvynė“ (ukr. „Батьківщина-мати“) laikoma aukščiausia Europoje: kartu su postamentu jos aukštis siekia 102 m.
Anksčiau ant skydo, kurį moteris laiko kairėje rankoje, buvo iškaltas Sovietų Sąjungos herbas. Bet šių metų liepą Ukrainos valdžia nusprendė sovietinį simbolį pakeisti trišakiu, kuris vaizduojamas ir šalies herbe.
15min verdiktas: Pakeistas vaizdas. Kyjive stovinti skulptūra „Motina Tėvynė“ nebuvo „aprengta“ vyšyvanka Ukrainos nepriklausomybės dienos proga. Vaizdo įrašas, kuriuo dalijamasi socialiniuose tinkluose, buvo pakeistas redagavimo programa.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, kuria siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.