Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Buvęs naikintuvo pilotas paaiškina, kaip ir kodėl rusai pažeidė JAV droną

NATO oro gynybos naikintuvai reguliariai perima Rusijos karinius orlaivius, tačiau šie susidūrimai paprastai vyksta profesionaliai ir pagarbiai, rašo britų karo analitikas Seanas Bellas. „Sky News“ publikuotoje analizėje jis nagrinėja, ar rusai tyčia numušė JAV bepilotį orlaivį MQ-9, kad atgrasytų NATO oro pajėgas.

Kovo 14 d. pora Rusijos daugiafunkcinių naikintuvų „Su-27 Flanker“ perėmė 32 mln. dolerių vertės JAV bepilotį orlaivį „MQ-9 Reaper“, teisėtai skridusį tarptautinėje oro erdvėje virš Juodosios jūros.

JAV teigė, kad Rusijos lėktuvas pataikė į jų bepilotį orlaivį ir jį numušė. Rusai, žinoma, neigė tokius veiksmus.

Tačiau po dviejų dienų incidento vaizdo įraše aiškiai matyti, kad rusų „Flankers“ ne kartą stengėsi nukreipti droną, kol vienas iš jų, atrodo, labai neatsargiai manevruodamas trenkėsi į sraigtą.

S.Bellas nagrinėja, ar Rusijos pilotas tyčia pataikė į droną?

„Dirbdamas naikintuvo pilotu paranojiškai bijojau susidurti su kitu orlaiviu – patyriau keletą artimų susidūrimų, tačiau kariniai orlaiviai yra brangūs, jų trūksta, o kolegos būtų negailestingai mane iškeikę už tokį neapdairumą!

Taigi, kodėl taip atsitiko? MQ-9 paprastai skrenda maždaug 200 km/h greičiu ir yra labai judrus. Tačiau rusų naikintuvai sukurti skristi gerokai greičiau (iki 1600 km/h) – sulėtinus greitį, jie tampa gerokai mažiau manevringi“, – rašo S.Bellas.

Anot jo, paskutinės akimirkos prieš susidūrimą yra iškalbingos.

„Likus kelioms sekundėms iki susidūrimo pilotas akivaizdžiai pajunta, kad susidūrimas neišvengiamas, ir, nepaisant visų pastangų, naikintuvui nepavyksta išvengti susidūrimo su dronu.

Pilotas turėjo patirti adrenalino antplūdį, kai staiga suprato, kad susidūrimas neišvengiamas, o paskui jį apėmė panika, kai jis įvertino naikintuvui padarytą žalą.

MQ-9 sraigtas yra puikiai subalansuotas, todėl net menkiausias pažeidimas būtų sukėlęs didžiules vibracijas, kurios būtų sunaikinusios variklį; jo likimas buvo nulemtas.

Rusų naikintuvas yra tvirtesnis, tačiau būtų likęs mūšio randas, kurį tektų aiškintis.

Jei rusai būtų ketinę numušti droną, jie būtų galėję panaudoti kulkas ir numušti jį iš dangaus. Vietoj to jie akivaizdžiai „gąsdino“ bepilotį orlaivį, kol rusų pilotas neteisingai įvertino savo manevrą.

Man, kaip buvusiam naikintuvo pilotui, būtų neapgalvota sąmoningai pataikyti į kitą orlaivį, nebent tai būtų kraštutinė priemonė, o tokiu atveju rizika galėtų pateisinti tikslą.

„Reuters“/„Scanpix“/Bepilotis orlaivis „MQ-9 Reaper“ angare Estijoje
„Reuters“/„Scanpix“/Bepilotis orlaivis „MQ-9 Reaper“ angare Estijoje

Tačiau dėl Rusijos piloto nekompetencijos buvo prarastas JAV turtas, o Rusijos karinės oro pajėgos patyrė didelę gėdą“, – rašo britų analitikas.

Anot eksperto, Rusija turi labai pajėgius naikintuvus, tačiau dėl įgūdžių stokos pilotams sunku juos paversti patikimais profesionaliais kariniais pajėgumais.

„JAV bepiločio orlaivio MQ-9 praradimas tarptautinėje oro erdvėje galėjo turėti rimtų pasekmių.

Laimei, vaizdo įrašai rodo, kad tai buvo išvengiama avarija, kurią sukėlė Rusijos pilotų nekompetencija, tačiau, esant tokiai padidėjusiai įtampai, tokie incidentai dažnai turi nenumatytų pasekmių ir kelia didelį eskalacijos pavojų“, – rašo S.Bellas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Tyrimas: lietuviams planuojant kalėdinio stalo meniu svarbiausia kokybė bei šviežumas
Reklama
Jasonas Stathamas perima „World of Tanks“ tankų vado vaidmenį „Holiday Ops 2025“ renginyje
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos