D.Trumpas konkurentę išvadino „šūdina viceprezidente“, K.Harris įvardijo jį kaip „nestabilų“

JAV prezidento rinkimams artėjant, kandidatų retorika vis labiau kaista ir vis dažniau jie atsisuka į neapsisprendusius rinkėjus. JAV politikos apžvalgininkas Mykolas Katkus ir politologas Linas Kojala panagrinėjo rinkimines kampanijas.
Kamala Harris ir Donaldas Trumpas
Kamala Harris ir Donaldas Trumpas / AFP/„Scanpix“ nuotr.

„Kol jūs miegojote, JAV prezidento posto kandidatai ieškojo dar neapsisprendusių ir nebalsavusių rinkėjų. Likus dviem savaitėms iki rinkimų, abi kampanijos stengėsi pasiekti juodaodžius ir lotynų kilmės rinkėjus. Kamala Harris mėgino įtikinti nuosaikius respublikonus, o Donaldas Trumpas toliau bandė mobilizuoti savo rėmėjų bazę“, – pastebi M.Katkus.

Keli šimtai buvusio prezidento rėmėjų susirinko į seniai reklamuotą kampanijos renginį, kuriame Floridos milijonierius kepė bulvytes „McDonald's“ restorane (D.Trumpas viešai atsisakė patikėti K.Harris pasakojimu, kad ji jaunystėje dirbo „McDonald's“, nes teisininkė to nebuvo įrašiusi į savo CV). Prieš juos aršiai protestavo apie penkiasdešimt vietos demokratų. Tą patį vakarą D.Trumpas surengė tris pasirodymus Šiaurės Karolinoje, kur jį lydėjo buvęs jo kabineto narys Benas Carsonas, o viename renginyje prisijungė ir už ryšius su Rusija nuteistas generolas, „QAnon“ judėjimo numylėtinis Michaelas Flynnas.

Dieną po to, kai Kamala Harris aplankė dvi bažnyčias Džordžijoje, D.Trumpas pareiškė, kad jo oponentė yra „destruktyvi religijai“ ir kad krikščionys „smarkiai nukentės“, jei ji taps prezidente.

D.Trumpas kalba apie golfo žaidėjo „vyriškumą“, o K.Harris pasitelkia garsią respublikonę

Pasak M.Katkaus, netrūko keistų momentų. Pavyzdžiui, savaitgalį D.Trumpas kalbėjo apie „įspūdingą“ legendinio golfo žaidėjo Arnoldo Palmerio „vyriškumą“, apie kurį jam pasakojo kartu su juo maudęsi kiti žaidėjai.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Mykolas Katkus
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Mykolas Katkus

Tuo tarpu savaitgalį K.Harris Džordžijoje mitingavo su dainininkais Usheriu ir Lizzo, vėliau ji ten sugrįš su Obamomis. O vakare ji surengė tris pasirodymus svyruojančiose „rūdžių juostos“ valstijose: Pensilvanijoje, Mičigane ir Viskonsine ji pasirodė su respublikone D.Trumpo priešininke Liz Cheney.

Buvusi trečia pagal rangą respublikonė kalbėjo tiesiai. „Čia ne apie partiją, o apie tai, kas teisinga ir kas neteisinga, – sakė L.Cheney auditorijai Mičigane. – Daug respublikonų man sako „negaliu viešai pasisakyti“. Jie bijo įvairių dalykų, įskaitant smurtą, bet jie pasielgs teisingai. Ir aš primenu žmonėms – jei jus kažkas kelia nerimą, galite balsuoti pagal sąžinę ir niekam apie tai nepasakoti.“

„Kampanijų tonas vis aštrėja. Po kelių keistų D.Trumpo pasirodymų praėjusią savaitę K.Harris pavadino jį „nestabiliu“ ir „pavargusiu“. Įsiutęs D.Trumpas išvadino demokratę „šūdina viceprezidente“, – atkreipė dėmesį politikos apžvalgininkas.

Pasak jo, apklausos rodo, kad kampanijos eina koja kojon. Yra daug svyravimų paklaidos ribose – nuo respublikonų kalbų apie Pensilvaniją iki demokratų vilčių Šiaurės Karolinoje. Kaip apklausas apibendrino milijardierius K.Harris rėmėjas Markas Cubanas: „Anksčiau buvo reguliarusis sezonas, dabar – atkrintamosios varžybos, visada reikia žaisti taip, tarsi atsiliktume vienu tašku.“

Įtrauks Julią Roberts ir Magicą Johnsoną

15 milijonų rinkėjų jau balsavo, ir „New York Times“ aprašo, kaip kampanijos ieško neapsisprendusių rinkėjų. K.Harris kampanijos būstinėje Delavere analitikai 18 mėnesių kūrė sąrašą TV laidų ir tinklalaidžių, kurias žiūri svyruojančių valstijų rinkėjai. Jos komanda kiekvienam rinkėjui šiose valstijose priskyrė „pasiekiamumo balą“ nuo 0 iki 100, siekdama nustatyti, kaip sunku bus tą žmogų pasiekti ir kas geriausiai perduotų jos baigiamąją žinutę.

Rezultatai lemia K.Harris žiniasklaidos ir kelionių tvarkaraštį bei žinomų rėmėjų kampanijos sustojimus. Pavyzdžiui, kino žvaigždė Julia Roberts ir krepšinio legenda Magicas Johnsonas sulaukė aukštų įvertinimų tarp tam tikrų rinkėjų, todėl jie jau pasitelkti svyruojančiose valstijose.

O D.Trumpo būstinėje Pietų Floridoje jo komanda neseniai atnaujino svyruojančių rinkėjų modelį ir nustatė, kad tik 5 procentai rinkėjų vis dar neapsisprendę – perpus mažiau nei rugpjūtį. D.Trumpo komanda juos vadina „įtikinamais taikiniais“ – tai jaunesni, įvairesnės rasinės kilmės žmonės su mažesnėmis pajamomis, kurie dažniau naudojasi srautinio siuntimo paslaugomis ir socialiniais tinklais. D.Trumpas dažnai pasirodo šiose platformose, įskaitant tinklalaides, skirtas jauniems vyrams.

Svyruojančių ar apolitiškų rinkėjų ieško ir milijardierius Elonas Muskas, kuriam, pasak jo priešo M.Cubano, D.Trumpas atidavė visą rinkėjų aktyvavimo rinkimų dieną operaciją. 75 milijonus JAV dolerių į respublikonų kampaniją investavęs E.Muskas per kelias savaites tapo ryškiausiu D.Trumpo rėmėju. Pasak M.Katkaus, jis ryškiausiai platina dezinformaciją – pradedant abejonėmis dėl balsų skaičiavimo mašinų skaidrumo (už šį paneigtą teiginį „Fox News“ jau sumokėjo teisme) ir baigiant konspiracijos teorija, kad Mičigane registruota daugiau rinkėjų nei ten yra gyventojų. Jo socialiniame tinkle X nevaržomai plinta dirbtiniu intelektu sukurtas melagingas įrašas apie tai, kad Timas Walzas netinkamai elgėsi su studentu. Nors studentas, kurio duomenys buvo panaudoti, teigė niekada nesusitikęs su Timu Walzu, įrašą vis dar galima rasti.

Siekdamas paskatinti rinkėjų registraciją, E.Muskas pažadėjo išdalinti po 100 dolerių kiekvienam Pensilvanijos rinkėjui, pasirašiusiam peticiją, remiančią Pirmąją ir Antrąją Konstitucijos pataisas. Savaitgalį E.Muskas sukėlė kai kurių pareigūnų ir teisininkų nerimą, kai paskelbė apie loterijos tipo vieno milijono dolerių prizą žmonėms Pensilvanijoje, pasirašiusiems peticiją.

Pagerėjo D.Trumpo šansai rinkimuose

Vida Press/Scanpix/Reuters/BNS/Linas Kojala, Donaldas Trumpas ir Kamla Harris
Vida Press/Scanpix/Reuters/BNS/Linas Kojala, Donaldas Trumpas ir Kamla Harris

Tuo tarpu politologas Linas Kojala pastebi, kad D.Trumpo šansai rinkimuose pagerėjo. Pasak jo, „The Economist“ prognostinis statistinis modelis suteikia D.Trumpui 54 galimybes iš šimto laimėti rinkimus, K.Harris – 45. Demokratų kandidatė pagal šį modelį pirmavo du pastaruosius mėnesius.

Jis atkreipė dėmesį, kad K.Harris kampanija, turinti 2,5 tūkst. atstovų 353 rinkiminiuose štabuose, daugiausia dėmesio skiria tikslui paskatinti balsuoti tuos, kurie tai daro ne visada. Taip pat bandoma prisivilioti nepriklausomus rinkėjus ir D.Trumpu nepatenkintus nuosaikius respublikonus. Praėjusią savaitę kampanija aplankė daugiau nei 600 tūkst. namų ir atliko daugiau nei 3 mln. skambučių.

„Tuo tarpu D.Trumpo komanda remiasi prielaida, kad ankstesni respublikonų rinkėjai vėl jį palaikys. Jo kampanija daugiausia dėmesio skiria rečiau balsuojančiųjų motyvavimui ir teigia turinti šimtus apmokamų darbuotojų, daugiau nei 300 štabų svarbiose valstijose ir apmoko 40 000 savanorių, kad tiesiogiai pasiektų bent 1 mln. rinkėjų“, – sako L.Kojala.

K.Harris kampanija per III metų ketvirtį surinko rekordinę sumą – 1,1 mlrd. JAV dolerių – paramos. Maždaug dvigubai daugiau nei D.Trumpas. Per tą patį laikotarpį K.Harris panaudojo 826 mln. dolerių – tai 2,5 karto lenkia D.Trumpo išlaidas.

Politologas atkreipia dėmesį, kad milijardierius E.Muskas toliau kartoja, kad D.Trumpo administracijoje būtų pagrindinis žmogus, atsakingas už išlaidų biurokratijai mažinimą ir valdžios aparato efektyvumą. Visgi, pasak jo, kol kas nėra konkrečių prielaidų manyti, jog E.Muskas pasirengęs užimti formalias pareigas administracijoje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis