Trečiadienį Vokietijos leidinys „Bild“ pranešė, kad Danijos teritoriniuose vandenyse sulaikyto Kinijos laivo „Yi Peng 3“ kapitonas pasirodė esąs rusas.
Šis laivas patraukė Baltijos jūrą supančių valstybių dėmesį, nes jis praplaukė virš pažeistų kabelių tuo metu, kai jie buvo nutraukti.
Trečiadienį suinteresuotos šalys pradėjo tyrimus dėl įtariamo dviejų pažeistų povandeninių telekomunikacijų kabelių sabotažo.
„Danijos gynyba gali patvirtinti, kad esame vietovėje netoli Kinijos laivo „Yi Peng 3“, – rašoma kariuomenės elektroniniame laiške naujienų agentūrai AFP ir priduriama, kad kol kas daugiau komentarų šia tema neteiks.
Tuo tarpu „Agentstvo“ nusprendė susisiekti su asmeniu, kurį leidinys „Bild“, remdamasis pranešimais socialiniuose tinkluose, įvardijo kaip laivo kapitoną. Aleksandras Stečencevas žurnalistams pasakojo, kad dirba locmanu. Vyras patvirtino, kad kinų balkerį išplukdė iš Ust-Lugos uosto, tačiau pridūrė, kad laivą paliko praėjus pusantros valandos po to, kai šis išplaukė iš uosto.
Pasak straipsnio, 64 metų A.Stečencevas 2019 ir 2021 m. dirbo bendrovėje „Albatross“. Ši bendrovė teikia laivų locmano paslaugas Leningrado srities Ust-Lugos ir Primorsko uostuose. Tikėtina, kad jis galėjo būti ir sabotažu įtariamo laivo locmanas pradinėje kelionės iš uosto atkarpoje arba net kapitonas visos kelionės metu.
Pats A.Stečencevas pasakojo, kad penktadienį, lapkričio 15 d., atliko locmano pareigas ir išplukdė Kinijos laivą iš inkaro vietos Ust-Lugos uoste ir, praėjus 1,5 val. po išplaukimo iš jo išsilaipino.
Nurodoma, kad laivo įgulai prireikė 30 min., kad pakeltų inkarą, ir dar valandos, kad pasiektų Ust-Lugos jūros ribose esantį plūdurą, kur A.Stečencevas persėdo į kitą laivą. Po to, anot locmano, įtariamas Kinijos laivas „Yi Peng 3“ toliau judėjo „paskirties vietos“ link jau be jo.
A.Stečencevas taip pat nurodė, kad laivo kapitonas yra Kinijos pilietis: „Nesuprantu, kaip buvau įtrauktas į kinų įgulą.“
Locmanas paaiškino, kad laivas Ust-Lugoje pasikrovė anglies. Pasak A.Stečencevo, viskas buvo įprasta: biriųjų krovinių laivai daugiausiai krauna anglis, o tanklaiviai – užpildomi nafta.
„Tada jie plaukia į Kiniją ir Indiją“, – pridūrė vyras.
„Agentstvo“ žurnalistai negali nepriklausomai patikrinti A.Stečencevo žodžių.
Remiantis laivų stebėjimo tarnybos „Marinetraffic“ duomenimis, kuriuos išnagrinėjo „gCaptain“, laivas „Yi Peng 3“ penktadienį išplaukė iš Rusijos Ust-Lugos uosto į Egipto Port Saido uostą.
Sekmadienį ir pirmadienį laivas praplaukė visai netoli povandeninių ryšių kabelių, jungiančių Švediją ir Lietuvą, taip pat Suomiją ir Vokietiją.
Sekmadienio rytą nustojo veikti 217 km ilgio kabelis, jungiantis Švedijos Gotlando salą ir Lietuvą, o kitą naktį gedimas užfiksuotas panašaus pobūdžio 1 126 km ilgio kabelyje, kuris jungia Suomiją ir Vokietiją.
Pasak pranešimų, trečiadienį Kinijos laivą netoli Kategato sąsiaurio tarp Jutlandijos salos ir pietvakarių Skandinavijos pusiasalio sulaikė Danijos karinių jūrų pajėgų patruliniai laivai. Teigiama, kad tiuo metu laivas „Yi Peng 3“ yra išmetęs inkarą Danijos teritoriniuose vandenyse. Danijos valdžios institucijos nepateikė jokių oficialių pareiškimų dėl laivo sulaikymo.
Vokietijos gynybos ministras Borisas Pistorius antradienį pareiškė, kad kabelis nutrūko dėl „hibridinės operacijos“, tačiau kol kas nežinoma, „kas už to stovi“.
Vokietijos ir Suomijos pareigūnai, laikydamiesi anonimiškumo sąlygos, įvardijo Rusiją kaip pagrindinę įtariamąją organizavus kabelio nutraukimą, tačiau nenurodė jokių Maskvos dalyvavimo įrodymų, pranešė „The Wall Street Journal“.