EP sprendimu, iki 2012 m. gamintojai įpareigojami sumažinti išmetamų dujų (CO2) emisiją 24 proc. – iki 130 g vienam kilometrui. Dabar leistina norma yra 158 g. Iki 2020 m. tarša turės būti sumažinta iki 95 g vienam kilometrui. Jei šis įpareigojimas nebus vykdomas, gamintojai bus baudžiami 20 eurų bauda už kiekvieną viršytą teršalų gramą kilometrui, o 2015 m. baudos dydis išaugs iki 95 eurų už gramą kilometrui.
Toks sprendimas buvo itin palankiai sutiktas aplinkosaugininkų, tačiau automobilių gamintojai pasijuto įsprausti į kampą.
Šis sprendimas – grėsmė Europos automobilių gamybos ateičiai. Ekonominė situacija ir taip sunki, o tokie reikalavimai ją gali dar pabloginti. Sakė Ivanas Hodacas.
„Šis sprendimas – grėsmė Europos automobilių gamybos ateičiai. Ekonominė situacija šiuo metu ir taip sunki, o tokie reikalavimai ją gali dar pabloginti“, – sakė Europos automobilių gamintojų asociacijos generalinis sekretorius Ivanas Hodacas.
Panašios pozicijos laikosi ir Lietuvos autoverslininkų asociacija (LAA).
„Kiekvienas naujas reikalavimas augina gamybos sąnaudas, kurių gamintojai nebegali perkelti ant vartotojų pečių, nes naujų automobilių rinka Lietuvoje ir taip silpna. Europos reikalavimai dėl CO2 išmetimo yra ne vietoje ir ne laiku – ekonomika ir taip lėtėja, ir tai tik dar vienas apsunkinimas“, – sakė LAA generalinis direktorius Lukas Vasilius.
Pilna senienų
Jis pasigenda lankstesnės ES politikos šiuo klausimu.
„Briuselio reikalavimai taikomi vienodai visoms šalims, neatsižvelgiant į situaciją. Vokietijai ar Austrijai jie galbūt įvykdomi lengviau – ten naujus automobilius įsigyja apie 40-50 proc. gyventojų. Lietuvoje per metus nuperkama apie 26 tūkst. naujų automobilių, o senų ir naudotų – per 300 tūkst. Lietuvai dabar svarbiau atnaujinti savo automobilių parką“, – teigė L.Vasilius.
Anot jo, naujieji EP reikalavimai taikomi tik naujiems automobiliams.
„Šiuo metu Lietuvoje neleidžiama registruoti naujo automobilio, jei jis neatitinka „Euro-4“ standarto. Naudotam automobiliui tokių reikalavimų nėra, o dauguma jų Lietuvoje vargiai atitiktų ir „Euro–1“ standartą. Todėl keista, kad naujų automobilių gamintojams taikomi vis nauji suvaržymai, kai dauguma šalies gyventojų važinėja naudotais automobiliais, nekontroliuojamais jokių reikalavimų“, – sakė L.Vasilius.