Pastaraisiais mėnesiais šiame svarbiame vandens kelyje ne kartą būta konfrontacijų tarp Kinijos ir FIlipinų, įskaitant konfliktus dėl karinio laivo, kurį Manila prieš kelerius metus paliko ant ginčijamo Antrojo Tomo seklumos kyšulio, kur įsikūrusi karinė įgula.
Pekinas ir toliau reiškia pretenzijas į beveik visą Pietų Kinijos jūrą, nors tarptautinis tribunolas nusprendė, kad jo teiginiai neturi teisinio pagrindo.
Dėl Kinijos pakrančių apsaugos laivų veiksmų prie Sabinos seklumos pirmadienį prieš aušrą „įvyko susidūrimai, padarę struktūrinės žalos abiem Filipinų pakrančių apsaugos laivams“, sakoma Manilos nacionalinės Vakarų Filipinų jūros operatyvinės grupės pareiškime.
Kinija reiškia pretenzijas į didžiąją dalį Pietų Kinijos jūros, įskaitant Sabinos seklumą, esančią už 140 km į vakarus nuo Filipinų Palavano salos, kuri yra arčiausiai esantis didelis sausumos masyvas.
Pastaraisiais mėnesiais Manila ir Pekinas prie seklumos dislokavo pakrančių apsaugos laivus, o Filipinai baiminasi, kad Kinija ketina ten pastatyti dirbtinę salą.
Filipinų vyriausybės Nacionalinio saugumo tarybos generalinio direktoriaus padėjėjas Jonathanas Malaya (Džonatanas Malaja) sakė, kad laive „BRP Cape Engano“ atsivėrė 13 cm skylė, kai 3 val. 24 min. vietos (sekmadienį 22 val. 24 min. Lietuvos) laiku dėl Kinijos pakrančių apsaugos laivo „agresyvių manevrų“ įvyko susidūrimas.
Susidūrimas įvyko už 43 km į pietryčius nuo Sabinos seklumos, sakė jis.
Antrą Filipinų pakrančių apsaugos laivą „BRP Bagacay“ Kinijos pakrančių apsaugos laivas 3 val. 40 min. vietos (sekmadienį 22 val. 40 min. Lietuvos) laiku iš abiejų pusių „du kartus taranavo“ ir jis patyrė „nedidelę struktūrinę žalą“, teigė J. Malaya.
Jis pridūrė, kad antrasis susidūrimas įvyko už 39 km į šiaurės vakarus nuo Sabinos seklumos.
Filipiniečių įgula nenukentėjo ir tęsė savo misiją – aprūpinti Spratlio salas, sakė J. Malaya.
Tuo metu Kinijos pakrančių apsaugos tarnybos atstovas spaudai Geng Yu (Geng Ju) sakė, kad Filipinų laivas anksti pirmadienį „tyčia susidūrė“ su kinų laivu.
„Filipinų pakrančių apsaugos laivai (...) neteisėtai įplaukė į vandenis netoli Sianbino rifo Nanšos salose be Kinijos valdžios leidimo“, – sakė Geng Yu, pavartodamas kiniškus Sabinos seklumos ir Spratlio salų pavadinimus.
„Kinijos pakrančių apsaugos tarnyba, vadovaudamasi įstatymais, ėmėsi kontrolės priemonių prieš Filipinų laivus“, – pridūrė jis.
Kinijos pakrančių apsaugos tarnybos filmuotoje medžiagoje, kuria pasidalijo valstybinis transliuotojas CCTV, matyti, kad vienas laivas, Pekino pusės įvardytas kaip Filipinų, regis, atsitrenkia į kairįjį kinų laivo šoną ir po to nuplaukia toliau.
Kitame 15 sekundžių trukmės įraše matyti, kaip Kinijos laivas prisiliečia prie Filipinų laivo galo.
Titruose sakoma, kad Filipinų laivas „staigiai pakeitė kryptį“ ir sukėlė avariją.
Kinijos pakrančių apsaugos tarnybos atstovas spaudai apkaltino Filipinų laivus veikus „neprofesionaliai ir pavojingai, dėl ko įvyko staigus susidūrimas“.
„Griežtai įspėjame Filipinų pusę nedelsiant nutraukti pažeidimus ir provokacijas“, – sakė Geng Yu.