JAV prezidento lėktuvo „Air Force One“ evoliucija

JAV prezidentas yra ne tik amerikiečių lyderis – šis postas yra pasaulinės reikšmės. Kaip „Laisvojo pasaulio lyderis“ JAV vadovas turi saugiai keliauti ne tik po JAV, bet ir po visą planetą, todėl „Air Force One“ – ypatingas lėktuvas. Tačiau toks jis buvo ne visada, rašo „We Are The Mighty“.
„Air Force One“
„Air Force One“ / AFP/„Scanpix“ nuotr.

Tai, kas vadinama „Air Force One“, yra ne vienas lėktuvas, o kodinis vardas, apibūdinantis bet kurį orlaivį, kuriame yra JAV vadovas. Jeigu jis sės paskraidyti senoviniu lėktuvu – jis trumpam taip pat virs „Air Force One“. Šis kodinis vardas pradėtas naudoti, kai 1953 m. į tą pačią oro erdvę, kuria skrido prezidentas Dwightas D.Eisenhoweris, įskrido lėktuvas su tokiu pat raidžių ir skaičių deriniu radijo siųstuvui nustatyti.

Specialiai sukurti lėktuvai, kuriuos visgi įprasta vadinti „Air Force One“, yra du „Boeing VC-25“ – karinės „Boeing 747“ versijos, pilnos ir slaptų patobulinimų. Tačiau taip buvo ne visada – ankstesni JAV vadovo lėktuvai turėjo vos keletą ypatybių ir buvo visai kaip įprasti orlaiviai.

Nors tai įvyko jau palikus prezidento postą, Theodore'as Rooseveltas buvo pirmasis prezidentas, skridęs lėktuvu su varikliu. Jis su „Wright Flyer“ skrido 1910 m.

„Wikimedia Commons“ nuotr./Theodore'as Rooseveltas 1910 m.
„Wikimedia Commons“ nuotr./Theodore'as Rooseveltas 1910 m.

Pirmasis specialiai JAV prezidentui skirtas lėktuvas - „Douglas Dolphin“, kuris buvo naudojamas 1933-1939 m. Jo interjerui buvo naudojamos brangios medžiagos, įrengta miegojimo kupė. Orlaivis buvo skirtas prezidentui Franklinui D.Rooseveltui, tačiau nėra nė vienos nuotraukos, kuri įrodytų, jog jis juo iš tikrųjų skrido.

„Wikimedia Commons“ nuotr./„Douglas Dolphin“
„Wikimedia Commons“ nuotr./„Douglas Dolphin“

Franklinas D.Rooseveltas visgi buvo pirmasis JAV vadovas, kuris skrido orlaiviu būdamas JAV prezidentu. „Pan-Am“ orlaiviu „Boeing 314“, kuris buvo vadinamas „Dixie Clipper“ jis skrido į Kasablankos konferenciją Maroke 1943 m.

„Wikimedia Commons“ nuotr./„Dixie Clipper“
„Wikimedia Commons“ nuotr./„Dixie Clipper“

JAV kariuomenė penktajame dešimtmetyje specialiai patobulino „C-87 Liberator“ krovininį lėktuvą, kad prezidentas F.D.Rooseveltas galėtų juo skristi į tarptautines keliones, ir „Guess Where II“ galėjo tapti pirmuoju „Air Force One“. Tačiau Slaptoji tarnyba atsisakė patvirtinti jį oficialiu šalies vadovo lėktuvu, cituodama prastą „C-87 Liberator“ saugumo istoriją.

„Wikimedia Commons“ nuotr./„Guess Where II“
„Wikimedia Commons“ nuotr./„Guess Where II“

Slaptoji tarnyba pati buvo atsakinga už „C-54 Skymaster“ lėktuvo perkonfigūravimą, kad šis taptų oficialiu JAV prezidento tarptautinių kelionių transportu. Pavadintame „Sacred Cow“ („Šventa karvė“), jame buvo miegojimo zona, radijo telefonas, liftas, kuriuo galėjo pasikelti invalido vežimėlyje sėdintis F.D.Rooseveltas. Jis šiuo lėktuvu prieš mirtį spėjo pasinaudoti tik kartą – juo skrido į Jaltos konferenciją 1945 m.

„Wikimedia Commons“ nuotr./„Sacred Cow“
„Wikimedia Commons“ nuotr./„Sacred Cow“

1947 m. prezidentas Harry S.Trumanas pasirašė Nacionalinio saugumo aktą, kuriame buvo numatytas ir nepriklausomų JAV karinių oro pajėgų sukūrimas. Jis taip pat ir atnaujino prezidentinį orlaivį – ant „C-118 Liftmaster“ nurodė išpiešti baltagalvį erelį. Orlaivis buvo pavadintas „Independence“ („Nepriklausomybė“).

„Wikimedia Commons“ nuotr./„Independence“
„Wikimedia Commons“ nuotr./„Independence“

Kai prezidento D.D.Eisenhowerio lėktuvas (kodinis vardas „Air Force 8610“) buvo supainiotas su „Eastern Airlines 8610“, JAV vadovas skrido „Lockheed C-121 Constellation“ lėktuvu, vadintu „Columbine II“. Po šio incidento bet kuris lėktuvas, kuriuo skrenda JAV prezidentas, yra vadinamas „Air Force One“. D.D.Eisenhoweris turėjo du prezidentinius „Lockheed C-121 Constellation“ lėktuvus – „Columbine II“ ir „Columbine III“.

„Wikimedia Commons“ nuotr./„Columbine II“
„Wikimedia Commons“ nuotr./„Columbine II“

1962 m. prezidentas Johnas F.Kennedy vėl atnaujino prezidentinį orlaivį – šįkart jame buvo įtaisyti reaktyviniai varikliai. JAV karinės oro pajėgos tam įsigijo „Boeing C-137“. Lėktuvą ištobulino žymus industrinis dizaineris Raymondas Loewy, šis orlaivis pats tapo įžymybe. „Special Air Mission 26000“ yra eksponuojamas nacionaliniame JAV karinių oro pajėgų muziejuje.

„Wikimedia Commons“ nuotr./„SAM 26000“
„Wikimedia Commons“ nuotr./„SAM 26000“

Po jo sekė „SAM 27000“, kuris buvo naudojamas nuo prezidento Richardo Nixono iki George'o W.Busho laikų. Šiuo lėktuvu R.Nixonas išskrido atgal į Kaliforniją, kai atsistatydino iš prezidento pareigų. Paskutinis šio orlaivio skrydis buvo 2001 m. – kai G.W.Bushas skrido į Teksasą. Lėktuvas yra eksponuojamas Ronaldo Reagano prezidentinėje bibliotekoje ir muziejuje Kalifornijoje.

„Wikimedia Commons“ nuotr./„SAM 27000“
„Wikimedia Commons“ nuotr./„SAM 27000“

R.Reaganas nedarė jokių pokyčių „Air Force One“ programoje, bet jo kadencijos metu buvo sukurtas naujas lėktuvas. Lėktuve jau buvo įrengtos gynybinės sistemos nuo elektromagnetinių impulsų, įrengtos saugios komunikacijos sistemos. „SAM 28000“ ir „SAM 29000“ buvo du „Boeing 747“, specialiai patobulinti prezidentui. Jų interjerą kūrė tuometinė pirmoji dama Nancy Reagan.

„Wikimedia Commons“ nuotr./„SAM 28000“
„Wikimedia Commons“ nuotr./„SAM 28000“

Naujuoju „Air Force One“ taps „Boeing 747-8“. Jo modelis buvo pristatytas 2005 m., o skraidyti jis pradėti turėtų iki 2018 m. Pirmasis orlaivio prezidentinis keleivis bus tas, kas šiemet laimės JAV prezidento rinkimus.

„Wikimedia Commons“ nuotr./„Boeing 747-8“
„Wikimedia Commons“ nuotr./„Boeing 747-8“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų