JAV prezidento rinkimų kampanijos metu informacinėje erdvėje sklandė melagingi ir klaidinantys teiginiai, nukreipti prieš abu kandidatus į prezidentus.
Pagrindiniai naratyvai, nukreipti prieš demokratų kandidatę Kamalą Harris, buvo iš piršto laužta istorija apie tai, kaip ji jaunystėje neva partrenkė merginą ir nuvažiavo bei manipuliacijos dėl tariamų jos jaunystės „nuotykių“.
Taip pat kliuvo ir dabartiniam JAV prezidentui Joe Bidenui – vasarį Naujojo Hampšyro gyventojai gavo balso pranešimus, kuriuose dirbtinio intelekto (DI) priemonėmis sukurta jo balso klastotė bandė atkalbėti juos nuo balsavimo.
Respublikonų kandidatas Donaldas Trumpas irgi tapo daugybės melagienų kūrėjų taikiniu – demokratų šalininkai jį kaltino suorganizavus pasikėsinimą į save, o internete sklandė daugybė gandų, įskaitant vieną, kuriame teigiama, kad per pokalbių laidą jis neva sėdėjo ant juodo rankšluosčio, kad neišteptų baltos sofos, taip užsimenant apie neva šlapimo nelaikymą.
Prieš pat rinkimus dezinformacijos banga sustiprėjo, o kai kurių melagienų platinime aktyviai dalyvavo net pats D.Trumpas.
Įspėjo FTB
Prieš pat rinkimus JAV Federalinis tyrimų biuras (FTB) įspėjo apie internete platinamus suklastotus vaizdo įrašus, kuriais buvo siekiama sukelti abejonių dėl JAV prezidento rinkimų.
Juose buvo naudojami grafiniai elementai ir tekstas, siekiant, kad jie atrodytų kaip JAV vyriausybinių agentūrų ir daugiau nei 50 naujienų organizacijų, įskaitant BBC, „France 24“ ir „Fox News“, turinys.
Įrašai internete buvo skelbiami beveik kiekvieną dieną kelis mėnesius, o prieš pat rinkimus žaibiškai padaugėjo melagingų teiginių apie K.Harris ir pranešimų apie neramumus bei neva gresiantį „pilietinį karą“.
Suomijoje įsikūrusi interneto analizės bendrovė „CheckFirst“, ištyrusi, kas slypi už šių vaizdo įrašų, atsekė, kad juos sukūrė Rusijos rinkodaros agentūra, o platinimui buvo naudojamas šios šalies IP adresas.
„Operaciją su Rusija galime susieti dėl tam tikro turinio, kurį, kaip žinome, sukūrė Rusijos bendrovė“, – sakė „CheckFirst“ vadovas Guillaume'as Kusteris.
Tą patvirtino ir duomenų rinkinys, kurį išanalizavę tyrėjai atrado, kad masine melagingų žinučių sklaida užsiėmė botų fermos, įsikūrusios Rusijoje.
Melai rinkimų dieną
Rinkimų dieną D.Trumpas melagingai pareiškė, kad JAV prezidento rinkimai yra klastojami, ir teigė, kad Filadelfijoje, demokratų tvirtovėje, „masiškai sukčiaujama“.
Jis pasinaudojo savo platforma „Truth Social“, kad apkaltintų rinkimų Filadelfijoje klastojimu. Jo teiginiai greitai pasklido po kitas socialines medijas, ypač Elonui Muskui priklausančią X, kuri per šiuos rinkimus skleidė daug dezinformacijos.
„Daug kalbama apie masinį sukčiavimą Filadelfijoje. Atvyksta teisėsaugos institucijos“, – įraše paskelbė D.Trumpas. Šis įrašas tapo virusiniu socialiniame tinkle X, kur sulaukė daugiau nei 300 tūkst. peržiūrų.
Filadelfijos miesto komisaras Sethas Bluesteinas, atsakydamas į tai, pareiškė: „Šis kaltinimas visiškai neatitinka tikrovės. Tai dar vienas dezinformacijos pavyzdys. Balsavimas Filadelfijoje buvo saugus ir patikimas.“
Federalinės kibernetinio saugumo agentūros (CISA) vyresnioji pareigūnė Cait Conley, paklausta apie D.Trumpo teiginį, pareiškė, kad federaliniai pareigūnai palaikė glaudžius ryšius su savo kolegomis iš valstijų ir vietos valdžios institucijų visoje šalyje, ir pridūrė, kad: „nėra jokių duomenų ar ataskaitų, patvirtinančių šiuos teiginius.“
Nepaisant to, D.Trumpas paskelbė dar vieną įrašą: „Filadelfija ir Detroitas! Ten jau atvyko sustiprintos federalinės teisėsaugos pajėgos!“ Kaip ir anksčiau, jis nepateikė jokių įrodymų.
Filadelfijos apygardos prokuroras Larry Krasneris atmetė D.Trumpo kaltinimus ir paragino jį pateikti kokių nors įrodymų. „Apie masinį sukčiavimą kalbėjo tik vienas iš kandidatų – Donaldas J. Trumpas. Teisėsaugos institucijos nėra užfiksavusios jokio faktinio pagrindo, kuriuo būtų galima pagrįsti šį beprotišką kaltinimą“, – parašė jis savo paskyroje socialiniame tinkle X.
„Padėjo“ bendražygis
X, platforma, anksčiau žinoma kaip „Twitter“, kuri dabar priklauso milijardieriui Elonui Muskui, bei iš Rusijos kilusio Pavlo Durovo sukurta „Telegram“ savo platformose skleidė daug dezinformacijos JAV prezidento rinkimų metu.
Turtingiausias pasaulio žmogus E.Muskas suvaidino svarbų vaidmenį per D.Trumpo rinkimų kampaniją ir išleido jai daugiau kaip 110 mln. dolerių (102 mln. eurų) asmeninių pinigų.
D.Trumpas yra sakęs, kad nori skirti E.Muskui kokį nors patariamąjį vaidmenį savo būsimoje vyriausybėje.
Kovos su skaitmenine neapykanta centro (CCDH) (angl. Center for Countering Digital Hate) tyrėjai nustatė, kad E.Musko platinti melagingi ar klaidinantys teiginiai apie JAV rinkimus buvo peržiūrėti 2 mlrd. kartų.
Viename iš socialiniame tinkle X pasirodžiusių labiausiai žiūrimų melagingų pranešimų užsimenama, kad demokratai esą importuoja nelegalius rinkėjus – vien šis įrašas buvo peržiūrėtas daugiau kaip 47 mln. kartų.
Nuo tada, kai liepos mėn. jis parėmė D.Trumpą, E.Musko politiniai įrašai X svetainėje sulaukė daugiau kaip 17 mlrd. peržiūrų – daugiau kaip du kartus daugiau peržiūrų nei visos politinės rinkimų kampanijos reklamos X svetainėje kartu sudėjus, skelbiama prieš rinkimus išplatintoje CCDH ataskaitoje.
Rusijos įtaka
Artėjant rinkimams, JAV valdžios institucijos vis dažniau akcentavo grėsmes ir užsienio agentus, vykdančius papildomas įtakos operacijas, kuriomis siekiama pakirsti visuomenės pasitikėjimą JAV rinkimų sąžiningumu ir pakurstyti nesutarimus tarp amerikiečių.
„Rusija kelia didžiausią grėsmę“, – lapkričio 4 d., likus dienai iki rinkimų, bendrame pareiškime teigė Nacionalinės žvalgybos direktoriaus biuras, Federalinis tyrimų biuras ir Kibernetinio saugumo ir infrastruktūros saugumo agentūra.
Rusija pastaruoju metu ypač aktyviai bandė išnaudoti DI kenkėjiškais tikslais.
Kol kas neaišku, kokį poveikį JAV rinkėjams padarė rengtos dezinformacijos kampanijos. Bent vieną – pačią garsiausią, pavadinimu „Doppelganger“ pavyko sustabdyti.
„Doppelganger“ operacijos esmė paprasta – maždaug 2022 vasarį JAV įtarimų sukėlė lyg iš gausybės rago pasipylusios vietos naujienų svetainės, pavadinimais primenančios didžiuosius žiniasklaidos grandus – „D.C. Weekly“, „New York News Daily“, „Chicago Chronicle“ arba „Miami Chronicle“.
Iš tiesų tai visai ne naujienų portalai. Paaiškėjo, kad tai Rusijos kūriniai, skirti imituoti žiniasklaidą, kad būtų galima skleisti Kremliaus propagandą, įterpiant ją į DI generuotų ir iš tikrų naujienų portalų „pasiskolintų“ publikacijų kultūros, politikos ir kriminalų temomis.
Mažiausiai nuo 2022 m. vasario mėn. Rusijos vykdoma daugialypė internetinė informacinė operacija buvo nukreipta į daugelį pasaulio šalių.
Operacija daugiausia buvo siekiama pakirsti paramą Ukrainai po Rusijos agresijos demonizuojant Ukrainos vyriausybę ir kaltinant ją nacizmu bei korupcija bei sėti nesutarimus Ukrainą remiančiose šalyse, teigiant, kad finansinė parama Ukrainai ir sankcijų Rusijai įgyvendinimas galiausiai yra nesėkmingos strategijos, kurios tik kenkia pilietinei visuomenei.
Kita Rusijos dezinformacijos kampanija, pavadinta „Matrioška“, skleidė netikras naujienas apie tai, kad FTB sulaikė grupes, vykdančias balsų klastojimą, taip pat melagingus pasakojimus apie tai, kad JAV valdžios institucijos rengiasi pilietiniam karui ir kad svyruojančių valstijų kalėjimai klastojo kalinių balsavimą.
Kaip pastebėjo analitikai, Maskvos remiamos kampanijos paskutinėmis dienomis prieš rinkimus dažniau skelbė pranešimus ir atidžiai sekė svarbiausias JAV naujienas, kad pritaikytų savo žinutes tikslinei auditorijai.
Anot tyrėjų, Rusijos kišimasis į JAV vidaus politiką beveik neabejotinai tęsis ir po rinkimų.
15min verdiktas: melas. Priešingai nei teigė D.Trumpas, rinkimų metu nebuvo užfiksuota masinių balsų pirkimo ar balsavimo klastojimo atvejų.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, kuria siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.