Kaltina „Aldi“ virstant skaitmeniniu kalėjimu: kam reikalingi QR kodai prieš įeinant į parduotuves?

Pandemijos metu naudoti galimybių pasai supriešino daugelio šalių visuomenes ir tapo patogiu įrankiu populistams politikams. Tačiau net ir įveikus COVID-19 periodiškai atsiranda manipuliacijų žmonių laisvės ribojimo tema. Pastaruoju metu tokių kaltinimų sulaukė Vokietijos žemų kainų prekybos tinklas „Aldi“, kuris, kaip teigia kai kurie internautai, verčiamas „skaitmeniniu kalėjimu“ ir net atima iš žmonių galimybę gauti būtiniausių maisto prekių.
Aldi
„Aldi“ prekybos centras / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Aistras kursto socialiniuose tinkluose platinamas vaizdo įrašas, kuriame į „Aldi“ parduotuvę užsukęs anglakalbis vyras filmuoja čia įrengtas apsaugos sistemas.

Jis demonstruoja, kad įeinant į parduotuvę būtina nuskaityti skaitmeninį kodą, kurio sistema įrengta prie įėjimo esančiuose turniketuose.

„Ne kokia ten Kinija, o Anglija. Į vokiečių Aldi be QR kodo nebeįeisi, net jei mirsi iš bado prie durų, o banko sąskaitoje turėsi pinigų“, – lietuvių kalba rašoma komentare prie išplatinto vaizdo įrašo (kalba netaisyta).

Šis vaizdo įrašas sulaukė daugybės pasidalijimų ir dar daugiau pasipiktinimo.

Anot komentatorių, „Aldi SHOP&GO“, prekybos centras Grinviče, Londone, yra „skaitmeninio kalėjimo“ „pradinio etapo“ dalis.

Socialiniame tinkle „X“ (buvęs „Twitter“) žmonės taip pat raginami „priešintis skaitmeniniams tapatybės dokumentams“.

Naujos kartos parduotuvė

Iš tiesų, prekybos centras nevirto „skaitmeniniu kalėjimu“, taip pat nedeklaravo jokių planų „marinti iš bado“ lankytojus, neturinčius QR kodo.

Atidžiau įsižiūrėjus į vaizdo įrašą matyti, kad filmuojantis asmuo eina ne į įprastą „Aldi“ parduotuvę. Prieš įėjimą akivaizdžiai išdėstyti gerai matomi ženklai sufleruoja tam tikrą veiksmų seką, kurioje nurodyta ir būtinybė nuskanuoti QR kodą.

Tačiau taip daroma ne dėl „totalinės kontrolės“, kaip teigia kai kurie komentatoriai, o dėl to, kad „Aldi SHOP&GO“ ženklo parduotuvės veikia be kasų.

Pasak BBC, pirmoji „Aldi SHOP&GO“ parduotuvė buvo atidaryta JK 2022 m. sausio mėn.

Tai yra bandomoji parduotuvė, kurioje pirkėjai gali atsiskaityti be įprastos kasos.

Dirbtiniu intelektu valdomoje parduotuvėje pirkėjas visą vartotojo kelią įveikia savarankiškai – išsirenka prekes, susikrauna jas į savo krepšį ir atsiskaito už jas.

„Aldi“ nėra pirmasis prekybos centras, išbandęs tokią galimybę – 2018 m. „Amazon“, „Tesco“ ir „Sainsbury's“ atidarė parduotuves be kasų.

Veikia ir Lietuvoje

Praėjusių metų vasarį tokia parduotuvė atvėrė duris ir Vilniuje. Prekybos tinklo „Iki“ sostinės Didžiojoje gatvėje esančioje autonominėje parduotuvėje nėra kasininkų ar kasų, o apsipirkti galima paprastai – tiesiog užėjus į parduotuvę reikia nuskanuoti mokėjimo kortelę, susirinkti pirkinius, o išeinant pro vartelius parduotuvė automatiškai nuskaito tai, ką turėsite krepšyje ar kuprinėje.

Irmanto Gelūno / BNS nuotr./„Iki“ atidarė dirbtinio intelekto valdomą parduotuvę
Irmanto Gelūno / BNS nuotr./„Iki“ atidarė dirbtinio intelekto valdomą parduotuvę

Norint apsipirkti autonominėje parduotuvėje, reikia turėti mobiliąją programėlę arba banko mokėjimo kortelę.

Prie vartelių specialiame terminale nuskaičius mokėjimo kortelę ar programėlę, pirkėjas gali patekti į parduotuvę, išsirinkti prekes, o išeidamas pro vartelius patvirtinti mokėjimą.

Apsipirkimo metu pirkėjas visas prekes gali dėti į savo maišelį ar kuprinę, jam nereikia papildomai imti prekių krepšelio.

Plačiau apie tai galite skaityti čia: Be kasų ir kasininkų: „Iki“ atidarė pirmąją savo autonominę parduotuvę

Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./„Iki"prekybos centras Pilaitėje
Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./„Iki"prekybos centras Pilaitėje

15min verdiktas: Melas. Nėra jokių įrodymų, kad „Aldi SHOP&GO“ autonominės parduotuvės buvo sukurtos, turint ketinimų jas paversti „skaitmeniniu kalėjimu“. Priešingai – parduotuvėse be kasų visiškai automatizuoti procesai lengvina apsipirkimą, padeda jį atlikti sparčiau.

Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, kuria siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis