Kinijos propagandos taikinyje – lietuvių apklausos

Ar Amerika dominuoja dvišaliuose santykiuose su Lietuva? Ar Amerikos veiksmai dėl Ukrainos kenkia Europos ekonomikai? Tokių klausimų iš sociologais prisistačiusių žmonių praėjusių metų pabaigoje tikriausiai sulaukė šimtai lietuvių. Tik vargu ar jie žinojo, kad tyrimą užsakė komunistinė Kinija.
Kinijos propagandos taikinyje – lietuvių apklausos
Linos Zaveckytės montažas / 123RF ir 15min nuotr.

Anot Lietuvos žvalgybos, tai – vienas iš pavyzdžių, kaip Kinija siekia palaikyti Rusiją propagandiniame kare su Vakarais karo Ukrainoje kontekste.

O komunikacijos ekspertas Mantas Martišius įspėja: „Ši apklausa – dar vienas Pekino žingsnis keičiant pasaulio tvarką.“

Antiamerikietiškumo kurstymas

Kinija jau seniai siekia sukurstyti NATO ir Europos Sąjungos narių susiskaldymą.

Kinijos propagandinis leidinys „Global Times“ neseniai paskelbė europiečių apklausos rezultatus, kuriais bandė sudaryti įspūdį apie kritišką europiečių požiūrį į JAV politiką.

„Nuo Rusijos ir Ukrainos konflikto pradžios vis daugiau europiečių nepatenkinti JAV ir ES santykiais“, – skelbia propagandinė „Global Times“ antraštė.

Pranešama, kad apklausas keturiolikoje šalių, tarp jų – ir Lietuvoje, lapkritį ir gruodį atliko „Global Times“ tyrimų centras.

Straipsnyje selektyviai pateikiant atsakymų rezultatus, daroma išvada, esą nors dauguma europiečių nėra patenkinti JAV vaidmeniu Europoje, dabartinė situacija privertė juos suartėti su JAV.

Karo kontekstas

Lietuvos žvalgybos vertinimu, karo Ukrainoje kontekste Kinija atvirai remia Rusijos propagandinius naratyvus.

„Kinijos žiniasklaida pagrindine karo kilimo priežastimi įvardina NATO plėtrą bei JAV strateginius interesus, pasisako prieš paramą Ukrainai bei sankcijų Rusijai įvedimą“, – teigiama Valstybės saugumo departamento komentare portalui 15min.

Pasak Lietuvos žvalgybos, tiek Kinija, tiek Rusija aktyviai skleidžia „Europos strateginės autonomijos“ idėją, kuria siekiama skaldyti transatlantinius ryšius, sudaryti įspūdį, kad Europos parama Ukrainai tėra JAV spaudimo rezultatas, dėl kurio daugelis Europos valstybių šiuo metu susiduria su ekonominiais ir energetiniais iššūkiais.

„Scanpix“ nuotr./Vladimiras Putinas ir Xi Jinpingas
„Scanpix“ nuotr./Vladimiras Putinas ir Xi Jinpingas

„Minimas straipsnis, kuris publikuotas Kinijos komunistų partijai priklausančiame portale „Global Times“, apie esą keturiolikoje Europos valstybių atliktą visuomenės apklausą, kuri atskleidė neigiamą europiečių požiūrį į JAV bei paramą Ukrainai, yra tipinė Kinijos skleidžiamų propagandinių naratyvų iliustracija“, – teigia VSD analitikai.

Pasak jų, Kiniją ir Rusiją vienija neigiamas požiūris į JAV dominavimą, abi šalys nėra patenkintos dabartiniu savo statusu tarptautinėje arenoje, todėl siekia diskredituoti JAV politiką ir jos ryšius su sąjungininkais, nurodo Lietuvos žvalgyba.

Kinų manipuliavimas

Komunikacijos ekspertas M.Martišius atkreipė dėmesį, kad visuomenės nuomonių tyrimas propagandistams palankus tuo, kad formuluotės yra užsakovo valioje ir galima pakreipti tyrimą taip, kad išeitų palankūs rezultatai.

„Europos valstybėse atlikta apklausa galės būti pateikiama kaip papildomas įtikinėjimo argumentas. Žiūrėkite, čia ne Pekinas galvoja, kad JAV užsienio politika yra neteisinga“, – teigia M.Martišius.

Irmanto Gelūno / BNS nuotr./Mantas Martišius
Irmanto Gelūno / BNS nuotr./Mantas Martišius

Jo teigimu, Pekinas bando piršti mintis, neva Kinija ir paprasti žmonės suvokia neteisingą JAV užsienio politikos kursą, o Europos vyriausybės tariamai eina prieš savo žmonių valią.

Pasak M.Martišiaus, gauti rezultatai gali būti panaudoti kaip signalas Europos radikaliems politikams imtis politinių veiksmų.

Kinija tarsi netiesiogiai sako: „yra didžiulė masė žmonių, kurie nepatenkinti. Išnaudojat tai yra galimybė perimti politinę valdžią ir iniciatyvą. Imkitės veiksmų“, teigia ekspertas.

„Propaganda yra ilgo veikimo mechanizmas. Apklausos rezultatai negali čia ir dabar pakeisti susiklosčiusios politinės konjunktūros. Tačiau gali paskatinti žengti žingsnius link JAV ir Europos santykių radikalesnio permastymo. Kinų patarlė sako: „Tūkstančio mylių kelionė prasideda nuo pirmo žingsnio.“ Minėta apklausa – dar vienas Pekino žingsnis keičiant pasaulio tvarką“, – sako M.Martišius.

Kinijos dėmesys Lietuvai

Profesorius Tomas Janeliūnas sako, kad ši apklausa naudojama propagandiniais tikslais, siekiant pagrįsti antiamerikietiškumo nuostatas.

Politologo nuomone, Lietuvos respondentų įtraukimas nestebina, nes Kinijai mūsų šalis yra įdomiausia Baltijos regione dėl kilusios įtampos, kai Lietuvoje buvo atidaryta Taivano atstovybė.

„Apklausos vykdytos didžiosiose šalyse, ir vienoje iš konkretaus regionų šalių. Tarkime, iš Skandinavijos ir Baltijos šalių įtraukta po vieną šalį. Natūralu, kad šiame regione kinams politiškai įdomiausia Lietuva“, – 15min sakė VU TSPMI profesorius.

Lietuvos žvalgyba teigia, kad kilus įtampai pastaraisiais metais itin suintensyvėjo priešiška Kinijos veikla prieš Lietuvą informacinėje erdvėje.

Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Valstybės saugumo departamentas
Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Valstybės saugumo departamentas

Išnaudodama platų tinklą į tarptautinę auditoriją orientuotų propagandinės žiniasklaidos priemonių, tokių kaip „Global Times“, „China Daily“ ar „CGTN“, taip pat socialinius tinklus, ypač „Twitter“, Kinija skleidžia informacinius naratyvus, kuriais siekia diskredituoti Lietuvos užsienio politiką bei formuoti neigiamą Lietuvos įvaizdį tarptautinėje erdvėje, rašoma VSD komentare.

„Kinija aktyviai skleidžia naratyvus, kad Lietuva neturi savarankiškos užsienio politikos, besąlygiškai įgyvendina JAV užsienio politikos prioritetus, bando skaldyti ES poziciją dėl bendradarbiavimo su Kinija. Siekdama menkinti Lietuvos įvaizdį, Kinija skleidžia dezinformaciją apie tariamus žmogaus teisių pažeidimus Lietuvoje, prastą ekonominę ir sociopolitinę padėtį, kaltina Lietuvą kaimyninių valstybių provokavimu ar prisidėjimu prie Holokausto Antrojo pasaulinio karo metais“, – teigia VSD analitikai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis