44 metų draudimo analitikas I.Bogdanovas, likusiai vasaros daliai persikraustantis į Latvijos pajūrį, ilgai nedvejojo: „Mums reikia atokvėpio nuo viso šito miesto gražinimo“.
Rusiją toliau kamuoja ekonominė krizė. Vakarai šaliai taiko sankcijas dėl karinės agresijos Rytų Ukrainoje ir Krymo aneksijos, nepadeda ir niekaip nesistiebiančios naftos kainos.
Nepaisant to, Maskvoje vykdomos itin didžiulės statybos. O anot urbanistinės plėtros eksperto Grigorijaus Revzino, pastarąjį kartą tokio masto projektai šiame didmiestyje vystomi praėjusio amžiaus septintajame dešimtmetyje, kai Sovietų Sąjungai vadovavo N.Chruščiovas.
Nori draugauti su pėsčiaisiais
Platinamos visos pagrindinės Maskvos gatvės. Vien šiuo metu dirbama 50-yje jų. Toliau nuo centro statoma 70 naujų metro stočių. Bendra šių statybų kaina – 15 mlrd. JAV dolerių.
Be to, per pastaruosius ketverius metus valdžia pertvarkė galybę Maskvos parkų ir gentrifikavo senus pramoninius rajonus, kurie virto madingomis hipsterių užuovėjomis. Joje apstu galerijų, dizainerių parduotuvių, startuolių biurų.
Mieste pastebimai nuslopintas nuo Maskvos sunkiai atsiejamas reiškinys – chaotiški transporto kamščiai. Padėjo automobilių statymo apmokestinimas.
Mieste pastebimai nuslopintas nuo Maskvos sunkiai atsiejamas reiškinys – chaotiški transporto kamščiai. Padėjo automobilių statymo apmokestinimas.
Galiausiai vyksta ir visų didžiausių Maskvos futbolo stadionų rekonstrukcija. Rusija jau intensyviai ruošiasi 2018 metų pasaulio futbolo čempionatui.
G.Revzinas bei jo architektų kompanija „KB Strelka“ ir vadovauja visam šiam paradui. Jo teigimu, siekiama paversti Maskvą draugiškesne pėstiesiems.
„Norime sukurti draugišką miestą, kurio gatvės taptų Maskvos gyventojų bendravimo linijoms“, – tvirtino G.Revzinas, skaičiuojantis, kad vien gatvių atnaujinimui Rusijos sostinė planuoja išleisti 1,9 mlrd. dolerių. Dar 1,1 mlrd. dolerių kainuos darbai Maskvos upės krantinėje.
Miestą okupavo ateiviai
Planai ambicingi. Bet daugybė maskviečių nepatenkinti: vieni – kaip I.Bogdanovas sprunka prie Baltijos jūros, kiti siunta dėl to, kad su jais prieš pradedant darbus gatvėse visiškai nesikonsultuojama.
Viduriniosios klasės protestai tokie dažni ir pastebimi, kad neretai pranešama apie muštynes tarp gyventojų ir policijos pareigūnų ar privačių apsaugininkų.
„Tai tarsi karas. Daug žmonių jaučiasi taip, tarsi jų miestą būtų okupavę kažkokie ateiviai, kurie be jokio įspėjimo smogia daugybe skirtingų krypčių“, – teigia Maskvos miesto tarybos deputatė Jelena Rusakova.
Politikė, atstovaujanti liberaliai opozicinei partijai „Jabloko“, neseniai pasiekė, kad būtų sustabdyta svarbaus Lenino prospekto rekonstrukcija.
Tikisi gero galutinio įvertinimo
Didžiulė urbanistinė pertvarka iš pažiūros Maskvai atrodo tikrai reikalinga. Rusijos sostinės, kurioje gyvena 12 mln. žmonių, biudžetas tesiekia trečdalį Niujorko biudžeto. O šiame JAV didmiestyje – 8,4 mln. gyventojų.
Tad miestas dūsta. Pamažu pelija braškanti sovietmečio infrastruktūra, vis dar vargina vieni didžiausių pasaulyje automobilių kamščių.
2012 metais ne vien dėl politinių represijų ar nesąžiningų rinkimų, bet ir dėl prasto miesto tvarkymo į gatves išėjo dešimtys tūkstančių maskviečių. Kurį laiką šių protestuotojų meras Sergejus Sobjaninas iš tiesų klausėsi.
Bet tada paaiškėjo, kad net 27 proc. rinkėjų Maskvoje per 2013-ųjų mero rinkimus vis tiek balsavo ne už viduriniajai klasei įtikti pasišovusį S.Sobjaniną, o už opozicionierių Aleksejų Navalną, miesto valdžia nutarė nesismulkinti – kam gerintis mažumai, kuri bet kokiu atveju nebus patenkinta?
Maskvoje nebeliks dar prieškarį menančių elektra varomų troleibusų. Juos pakeis autobusai.
Tad dabar, anot V.Revzino, „su kultūrininkais ir verslo elitu tiesiog nesikalbama“ – o tai lemia faktą, kad šis svarbus sluoksnis nėra patenkintas permainomis.
Vienas Maskvos tarybos deputatų Maksimas Kacas, pastaraisiais metais itin aktyviai raginęs gentrifikuoti Rusijos sostinę, vis dėlto tikisi, kad miestiečiai galiausiai liks patenkinti pokyčiais – esą žmonės visada atmeta bet kokius atnaujinimus, bet dažnai pakeičia nuomonę, kai darbai baigiami.
„Nesutinku, kad vykdoma autoritarinė modernizacija. Ne, jai vadovauja ekspertai, remdamiesi geriausiomis moderniomis tendencijomis urbanistikoje“, – tikino M.Kacas.
Aišku, vieno dalyko jam gaila – Maskvoje nebeliks dar prieškarį menančių elektra varomų troleibusų. Juos pakeis autobusai.