Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Nuoga moteris apgavo: jos piešinys ant lėktuvo nepakeitė apsauginės dangos

Internautų dėmesį patraukė lėktuvas, ant kurio šono po pilotų kabina nupiešta nuoga jauna moteris. Komentatoriai leidosi į svarstymus, kad jo pilotas greičiausiai išprotėjęs, ir šaipytis, kad orlaivis buvo taip išdailintas atsisakius antiradarinės dangos. Nei vieni, nei kiti nėra teisūs, – tai yra prieš aštuonis dešimtmečius pagamintas boingas, vienintelis toks Europoje, vis dar galintis skraidyti. Jo šoną puošia vadinamojo nosies meno pavyzdys.
„Boeing B-17G Flying Fortress“, pagamintas Antrojo pasaulinio karo pabaigoje ir skraidantis iki šiol
„Boeing B-17G Flying Fortress“, pagamintas Antrojo pasaulinio karo pabaigoje ir skraidantis iki šiol / Ekrano nuotr. iš „Facebook“

Nupiešė vietoj apsaugos nuo radarų?

Lėktuvo nuotrauka neseniai pasidalijo vienas „Facebook“ vartotojas iš Lietuvos. Joje aiškiai matyti ant tamsiai žalio orlaivio šono nupiešta gulinti nuogutėlė mergina.

Vyras prie šio kadro prirašė vienintelį žodį: „Gražu“. Komentatoriai jam pritarė: vieniems patiko pats orlaivis, kitiems – piešinys. Bet vienai internautei pasirodė, kad „pilotas pričiuožęs“.

Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Tai yra nuo seno lėktuvus puošiantis vadinamasis nosies (priekinės dalies) menas, atsiradęs norint atskirti draugiškų pajėgų orlaivius nuo priešo
Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Tai yra nuo seno lėktuvus puošiantis vadinamasis nosies (priekinės dalies) menas, atsiradęs norint atskirti draugiškų pajėgų orlaivius nuo priešo

Kitur internete galima rasti ir stipresnių atsiliepimų. „Atsisakykite slaptos antiradarinės dangos, grįžkite prie pornografinio nosies meno“, – sarkastiškai pakomentavo vienas socialinio tinklo „Reddit“ vartotojas.

Tokie komentarai nėra tikslūs. Šis lėktuvas tikrai egzistuoja, bet jaunos moters aktas ant jo nupieštas ne tokiais sumetimais. Orlaivis fotografuojamas (čia, čia, čia, čia) ir žinomas visai ne nuogalės piešinio, o dėl savo istorijos.

Pagamino per vėlai, kad spėtų į karą

Ant lėktuvo šono greta moters galima įskaityti moterišką vardą Sally B. Internete paieškojus informacijos pagal jį, galima sužinoti, kad tai yra ir lėktuvas, ir reali, iki šiol Jungtinėje Karalystėje (JK) gyvenanti moteris.

„Sally B“ yra lėktuvo „Boeing B-17G Flying Fortress“ (angl. „Skraidanti tvirtovė“) pavadinimas. Orlaivis galėtų būti žinomas vien dėl atviro piešinio, jei ne faktas, kad jis buvo pagamintas prieš beveik aštuonis dešimtmečius.

Jis – ne tik vienintelis iš trijų JK likusių B-17, bet ir vienintelis iš jų Europoje, iki šiol galintis skraidyti.

Antrojo pasaulinio karo metais sąjungininkų bombonešiams teko itin svarbus vaidmuo niokojant priešininkų pramonę ir infrastruktūrą. „B-17G Flying Fortress“ buvo vieni iš pagrindinių lėktuvų, kuriuos naudojo sąjungininkai. Šie boingai, galėję skraidinti 10 žmonių įgulą, per karą numetė daugiau bombų nei kiti bombonešiai. Jie taip pat naudoti kaip transportiniai, paieškos ir gelbėjimo lėktuvai, kitiems tikslams.

Šis sunkusis bombonešis su keturiais varikliais buvo vienas paskutinių, pagamintų „Lockheed-Vega“ gamykloje Burbanke Kalifornijoje. JAV karinėms oro pajėgoms (USAAF) jis buvo perduotas tik 1945 m. birželio 19 d. Tas laikas buvo pernelyg vėlyvas, kad boingas galėtų dalyvauti aktyviuose karo veiksmuose.

Todėl lėktuvas netrukus buvo nuskraidintas į Nešvilį ir pertvarkytas, kad būtų tinkamas naudoti mokymui. Nuo tų pačių metų lapkričio orlaivis buvo laikomas Ohajo valstijoje (dabartinėje Wright-Patterson oro pajėgų bazėje). Be kita ko, jis naudotas ir įvairiems bandymams.

Ekrano nuotr. iš reddit.com/Tai yra nuo seno lėktuvus puošiantis vadinamasis nosies (priekinės dalies) menas, atsiradęs norint atskirti draugiškų pajėgų orlaivius nuo priešo ir nepakeičiantis apsaugos priemonių
Ekrano nuotr. iš reddit.com/Tai yra nuo seno lėktuvus puošiantis vadinamasis nosies (priekinės dalies) menas, atsiradęs norint atskirti draugiškų pajėgų orlaivius nuo priešo ir nepakeičiantis apsaugos priemonių

Po karo keletą B-17 įsigijo Prancūzijos nacionalinis geografijos institutas tyrinėjimams ir žemėlapių rengimui. Ilgainiui šių boingų eksploatavimas tapo brangus, stokota ir atsarginių dalių, tad jie buvo pakeisti kitais orlaiviais.

Savininkas žuvo aviakatastrofoje

1975 m. kovą pilotas ir verslininkas Tedas White’as įsigijo vieną B-17 ir parsigabeno jį į Jungtinę Karalystę. Įkurdintas Imperiškajame karo muziejuje Daksforde rytų Anglijoje, lėktuvas gavo ne tik naują registracijos numerį, bet ir pavadinimą „Sally B“. Tai buvo perkurtas ilgametės T.White’o kompanionės Elly Sallingboe vardas.

Jau tais pačiais metais orlaivis dalyvavo memorialiniame Antrojo pasaulinio karo skrydyje per vieną oro šou.

Kad į ketvirtą dešimtį įkopęs „Sally B“ galėtų toliau sėkmingai skraidyti, buvo suburta speciali inžinierių grupė, daugelis padėjo prižiūrėti orlaivį savanoriškai. Daksforde taip pat atsirado nuolatinė priežiūros grupė. Jis buvo perdažytas, bet išlaikė originalų serijos numerį 485784.

Boingas nuolat skraidė įvairiuose renginiuose, taip prisimenant amerikiečius, žuvusius Europos padangėje 1942-1945 m. Orlaivyje net buvo pritvirtinta lentelė, skirta jiems atminti, ir taip „Sally B“ oficialiai buvo pripažinta skraidančiu memorialu.

1980-aisiais T.White’as ir E.Sallingboe subūrė „Sally B“ rėmėjų klubą, siekdami surinkti lėšų jam išlaikyti ir reaguodami į didžiulį susidomėjimą lėktuvu.

Kitąmet lėktuvas pradėjo karjerą ekrane – pasirodė britų seriale „We’ll Meet Again“, buvo galvojama apie vintažinių orlaivių šou, kuris būtų padėjęs surinkti lėšų. Tačiau 1982-aisiais T.White’as žuvo per Maltos oro ralį, kurį keleriais metais anksčiau buvo laimėjęs.

Nors sugniuždyta tragedijos, E.Sallingboe su bendraminčiais suėmė save į rankas ir pasistengė, kad „Sally B“ skraidytų toliau. T.White’o sumanytas Didysis karo paukščių oro šou (Great Warbirds Air Displays) į pietryčius nuo Londono esančiame Vakarų Malinge laikui bėgant tapo vienu didžiausių tokių renginių Europoje.

VIDEO: Antrojo pasaulinio karo laikų „Boeing B-17 Flying Fortress“, dabar vadinamas „Sally B“, per oro šou 2023 m. rudenį

1990 m. šioje vietoje šou įvyko paskutinį kartą, buvo perkeltas į kitą vietą, bet dėl išaugusių sąnaudų greitai buvo nutrauktas. Bet iki to laiko „Sally B“ tapo svarbiu objektu.

Tapo filmo žvaigžde

Lėktuvas ypač išgarsėjo kaip tik 1990-aisiais, pasirodžius filmui „Memphis Belle“. Jame „Sally B“ ir dar keturiems tokiems patiems orlaiviams teko kito amerikiečių „Boeing B-17 Flying Fortress“, pavadinto kaip tik „Memfio gražuole“, vaidmuo. Juostoje pasakojama apie paskutinę šio lėktuvo misiją. „Memphis Belle“ buvo pirmasis, atlikęs 25 misijas į priešo teritoriją.

Šis lėktuvas eksponuojamas JAV Karinių oro pajėgų muziejuje. Jo dešinį šoną taip pat puošia moters figūra, tik ši yra „atsukusi“ nugarą į stebinčiuosius ir šiek tiek apsirengusi.

Moterų piešiniai ant B-17 yra vadinamojo nosies (lėktuvo priekinės dalies) meno pavyzdžiai. Tai yra dekoratyviniai paveikslai arba visas dizainas ant orlaivio fiuzeliažo, dažniausiai – jo priekyje. Internete galima rasti įvairių jo pavyzdžių.

VIDEO: Kadras iš filmo „Memphis Belle“

Prasidėjusi iš praktinių sumetimų identifikuoti draugiškus objektus, ilgainiui ši praktika virto pilotų, dažnai suvaržytų kariuomenės vienodumo, saviraiška. Piešiniai atgaivindavo namų ir taikos meto prisiminimus, buvo tam tikra psichologinė apsauga nuo karo streso ir tikėtinos žūties.

Nosies menas iš esmės yra karinė tradicija, bet ant civilių kompanijos „Virgin Group“ orlaivių taip pat piešiamos „Virgin merginos“. Kai kurios avialinijos (pavyzdžiui, „Alaska Group) panašiai išpuošia savo lėktuvų uodegas.

Todėl „Sally B“ dekoracija mažai ką stebina. Šiuo metu lėktuvas, jei nedalyvauja renginiuose Europoje, yra eksponuojamas Imperiškajame karo muziejuje Daksforde. Tačiau jis muziejui nepriklauso ir, už „vaidybą“ gautiems pinigams seniai išsekus, dabar yra prižiūrimas vien iš aukų, paramos ir suvenyrų pardavimų. Juo rūpinasi savanorių komanda.

Šiemet rugsėjo pabaigoje 80-ųjų Belgijos išvadavimo metinių proga „Sally B“ turėtų dalyvauti Sanicole oro šou.

15min verdiktas: trūksta konteksto. Nuotraukoje matomas Antrojo pasaulinio karo laikų lėktuvas „Boeing B-17G Flying Fortress“, kurį puošiantis moters aktas tėra karinio meno pavyzdys, nepakeičiantis orlaivių apsaugos sistemų.

Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, ja siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais
Reklama
Žaidimų industrijos profesionalus subūrusiems „Wargaming“ renginiams – prestižiniai tarptautiniai apdovanojimai