„Maišai, į kuriuos buvo supakuota humanitarinė pagalba, buvo pagaminti taip, kad imituotų garsaus drabužių ir aksesuarų prekės ženklo „Louis Vuitton“ maišus. Tačiau viduje – pigiausi makaronai, sufasuoti į plastikinius maišelius.
Socialiniuose tinkluose ukrainiečiai domisi, kaip išvirti makaronus, kai Kyjive nėra nei vandens, nei elektros“, – skelbiama melagienoje.
Prabangi klastotė
„Youtube“ socialiniame tinkle platinamas ir vaizdo įrašas, kuriame moteriškas balsas už kadro kalba, kad neva kaimas gavo humanitarinę pagalbą iš O.Zelenskos įkurto fondo.
Nufilmuotas geltonos spalvos maišas, ant kurio užklijuota pirmosios Ukrainos ponios nuotrauka, užrašas „Olenos Zelenskos fondas“, o taip pat QR kodas.
Demonstruojama, kaip pakėlus prastai užklijuotą lapelį su informacija apie fondą, po šiuo slepiasi užrašas „Louis Vuitton“.
„Pažiūrėkime, kas viduje, ogi makaronai“, – sako moteriškas balsas už kadro, kuomet parodomas prekinio ženklo maišo turinys.
Tai, kad ši žinutė tėra klastotė, nurodo keli dalykai.
Vaizdo įrašo pradžioje į kadrą pakliūva dėžės su labdaros fondo „Mirnoje nebo“ (liet. „Taikus dangus“) logotipais.
Makaronų netiekia
Šis fondas teikia pagalbą Charkivo regionui ir nuo Rusijos agresijos smarkiai nukentėjusioms vietovėms.
O.Zelenskos fondo puslapyje nurodyta, kad organizacija šiuo metu vykdo kelis projektus.
„Iziume atstatome ligoninę. Dėl Rusijos raketų sunaikintos ligoninės 140 000 pacientų liko be medicininės pagalbos.
Vaikai turi tęsti mokslą, nes tai yra jų ateitis. Todėl 12-os labiausiai nukentėjusių Ukrainos regionų mokykloms nupirkome 38 000 nešiojamųjų kompiuterių.
Šaltą žiemą visiems reikia šilumos ir elektros energijos. Siunčiame generatorius, akumuliatorius, miegmaišius į tuos Ukrainos regionus, kur žmonėms to labiausiai reikia“, – skelbiama fondo puslapyje.
Taip pat nurodyta, kad pagalba teikiama pirmiausiai šeimos tipo vaikų namams ir šeimoms, įsivaikinusioms vaiką.
Apie jokią humanitarinę pagalbą maistu Kyjivui arba Kyjivo regionui O.Zelenskos fondas nepraneša.
Nors moteris vaizdo įraše sako, kad į „jų kaimą“ atvyko humanitarinė pagalba, propagandininkai tvirtina, kad makaronų negalės pasigaminti Kyjivo gyventojai.
Be to, ant „Louis Vuitton“ prekės ženklo maišo priklijuotas tariamai O.Zelenskos fondo atvirukas greičiausiai buvo suklastotas: tikrieji atvirukai yra kitokio dizaino.
Vaizdo įraše parodytas atvirukas, kuriame panaudotas fondo logotipas, šūkis ir V.Zelenskio žmonos nuotrauka iš fondo interneto svetainės titulinio puslapio.
Originaliame atviruke nėra O.Zelenskos nuotraukos ir fondo šūkio.
Be to, vaizdo įraše rodomas „Louis Vuitton“ prekės ženklo popierinis maišas yra padirbtas.
Šio prekės ženklo maišai labai panašūs į klastotę vaizdo įraše, tačiau skiriasi rankenos.
Originalo rankenos yra plačios, medvilnės kaspino, o demonstruojamo vaizdo įraše – virvinės.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, kuria siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.