Palygino su politine technologija
„Facebook“ vartotoja iš Lietuvos neseniai pasidalijo Rusijos dienraščio „Izvestija“ portalo laidos reportažu, kuriame pasakojama apie šią pribloškiančią naujovę.
Moteris prie pustrečios minutės trukmės reportažo pridėjo tik keletą ikonėlių, vaizduojančių įvairias žmogaus kūno dalis.
Užtat viena jos įrašu pasidalijusi „Facebook“ vartotoja pakomentavo stipriau: „Štai jums ir paskutinis žingsnis iki visiško nužmogėjimo. Overtino langai atidaromi.“
Ji tikriausiai turėjo omenyje Overtono langą – socialinių mokslų sąvoką, pavadintą pagal JAV politikos mokslininką Josephą Paulą Overtoną.
Šis modelis padeda suprasti nuostatų ir idėjų priimtinumo visuomenėje principus. Kitaip tariant – kaip bėgant laikui keičiasi ir daro įtaką politikai visuomenės idėjos, kodėl anksčiau drausti ar nepriimtini dalykai tampa įprastais, kaip įvairūs nuomonės formuotojai daro įtaką šiems pokyčiams.
Politikos apžvalgininkas Joshua Treviño sukūrė 6 laipsnių nuomonių priimtinumo skalę: griežtai nepriimtina, radikalu, priimtina, protinga, populiaru, įteisintina.
Norėdami saugiai siekti politinės karjeros, politikai esą turi laikytis tam tikrų visuomenės palaikomų nuostatų (nuomonių lango). Bet, sąmoningai keičiant Overtono lango rėmus, visuomenės nuostatos tam tikru klausimu gali būti formuojamos.
Ši sąvoka kartais suprantama kaip politinė technologija, kuria siekiama pripratinti visuomenę prie naujų idėjų, naujo tam tikrų reiškinių vertinimo.
Taigi prierašas apie Overtono langą tikriausiai reiškia, esą visuomenė bus pratinama prie žmogienos skonio mėsos ar net jos pačios. Bet ir ši interpretacija, ir reportaže skelbiama žinutė, neva bus siūlomi tokie šokiruojantys produktai, yra klaidingi.
Jautė įvairius skonius
Reportaže išties pasakojama apie tokius mėsainius, tai patvirtina ir apačioje parašyta jo tema: „Suomijoje restoranas siūlo sužinoti žmogienos skonį“. Tačiau pažiūrėjus visą pasakojimą nesunku suprasti, kad šis teiginys nėra visiškai tikslus ir kad jam trūksta konteksto.
„Vien naujo patiekalo Helsinkio restoranų meniu pavadinimas gali sukelti širdies smūgį, – reportažą pristato laidos vedėja. – Žmogaus mėsos skonio mėsainis – tokia serialo apie zombius viešųjų ryšių personalo šoko terapija.
Šefas – tas pats, kuris dirbo Johnny Deppui, – ilgai studijavo Afrikos genčių kanibalų kulinarinę knygą. O dabar gamina tikrai baisų greitą maistą.“
Toliau rodomas plakatas, kuriame pateikta informacijos apie žmogienos skonio mėsainius. Anot žurnalisto, jame pažymėta, kad daugelyje pasaulio šalių kanibalizmas uždraustas, bet čia pat nurodyta, kad vieno žmogaus kūno užtektų pamaitinti 60-iai valgytojų.
Žurnalistas pasakoja, kad „Helsinkio centrą užplūdo zombiai“, o šimtai žmonių atėjo paragauti mėsainių. Jo kalbinta moteris sakė niekada gyvenime nieko panašaus neragavusi, todėl, nors bijanti, norinti tai padaryti.
„Skaičiau kanibalus iš Afrikos ir Pietų Amerikos, jų įspūdžius, koks mėsos skonis, kad suprasčiau, koks skonis turėtų būti. Bet pats žmogienos neragaučiau“, – prisipažino gaminti šokiruojančius mėsainius iš Londono atvykęs šefas Tomas Woolfas.
Reportaže rodomi ant stalo sukrauti skeletai, tariamai kruvinų žmonių galūnių maketai, kaip vyras pjausto mėsą. Bet čia pat paaiškinta, kad iš tiesų mėsainiai gaminami iš įprastos mėsos ir pagal nesudėtingą receptą, kurį galima išbandyti namie, – sumaišius maltą jautieną, kiaulieną ir vištų kepenėlės.
Mėsainių paragavę žmonės juos apibūdino skirtingai – vieni juto skonį „tarp kiaulienos ir vištienos“, kitiems buvo panašiau į jautieną, bet panašu, kad neįprastas (tiesa, tik pagal pavadinimą, ne pagal ingredientus) patiekalas jiems patiko. Juoba kad daugelis nurodė esantys serialo gerbėjai (kai kurie net pasirinko specialų makiažą), todėl su kanibalizmu šios pramogos nelygino.
Akcija nebuvo pirma
Paieška internete pagal raktažodžius „Helsinkis žmogienos skonio“ leidžia rasti daugiau informacijos apie šį negirdėtą patiekalą. Pasirodo, kad tai tebuvo serialo „Vaikštantys numirėliai“ (The Walking Dead) reklamos kampanija, surengta dar 2018 m. rugsėjį.
Joje sutiko sudalyvauti vienas Helsinkio restoranas. Iš furgono, pastatyto Narinkkos aikštėje Helsinkio centre, mėsainiai buvo dalijami tris valandas per pietus.
Tuomet žinučių apie akciją buvo pasirodę įvairiuose Rusijos (čia, čia), Ukrainos tinklalapiuose, net interneto puslapyje apie mėsą. Apie neįprastą patiekalą pranešė ir Suomijos visuomeninis transliuotojas YLE.
Anglakalbę auditoriją šis T.Woolfo performansas Helsinkyje sudomino mažiau – informacijos internete anglų kalba apie ją beveik nėra.
Juoba kad tai nebuvo vienintelis bandymas vaišinti žmogienos skonio mėsainiais. Reklamuojant minėtą serialą panašią akciją Londone dar 2014 m. buvo surengęs restoranas „London Mess“.
„YouTube“ galima rasti ir vaizdo įrašų su tokių mėsainių degustacijomis.
Visuose pranešimuose apie mėsainius buvo nurodyta, kad tai buvo serialui skirta reklamos akcija. Tačiau iš kai kurių, įskaitant ir cituotą vaizdo įrašą, galima susidaryti įspūdį, kad jie tapo nuolatine neįvardyto restorano meniu dalimi.
15min verdiktas: trūksta konteksto. Tariamai žmogienos skonio mėsainiai Helsinkyje tikrai buvo pasiūlyti, bet tai tebuvo vienkartinė kelias valandas užtrukusi akcija, skirta serialui „Vaikštantys numirėliai“ pareklamuoti. Jie buvo pagaminti iš jautienos, kiaulienos ir vištų kepenėlių.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, ja siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.