Prie Graikijos geležinkelių operatoriaus „Hellenic Train“ biuro Atėnuose ketvirtadienį susirinkę apie 700 demonstrantų išreiškė pasipiktinimą ir sielvartą dėl didžiausios per visą šalies istoriją geležinkelio katastrofos.
Susirinkusieji tylos minute pagerbė aukų, žuvusių per avariją netoli Larisos centrinėje Graikijoje, kur vėlai antradienį keleivinis traukinys, vežęs daugiau kaip 350 žmonių, susidūrė su krovininiu traukiniu, atminimą.
„Mes pykstame ant bendrovės, vyriausybės ir ankstesnių vyriausybių, kurios nepadarė nieko, kad pagerintų sąlygas Graikijos geležinkeliuose“, – sakė protesto akcijoje dalyvavęs pensininkas Stavras Nantis.
Policija pranešė, kad protestas šiauriniame Salonikų mieste peraugo į smurtą – demonstrantai mėtė akmenis ir Molotovo kokteilius.
Ketvirtadienį vykęs geležinkelininkų streikas paralyžiavo Graikijos traukinių eismą. Žmonės protestavo prieš paskutiniųjų administracijų netinkamą tinklo valdymą ir teigė, kad tai prisidėjo prie tragiško incidento.
Paskelbdama apie paros trukmės pertrauką, geležinkelių sąjungos federacija pasmerkė „vėlesnių vyriausybių Graikijos geležinkelių tinklui rodytą nepagarbą, lėmusią šį tragišką rezultatą“.
Vyriausybės atstovas spaudai Janis Ekonomus teigė, kad per tyrimą bus išnagrinėtas „uždelstas vėlavimas atlikti geležinkelio darbus – vėlavimas, kurį lėmė įsisenėjusi viešojo sektoriaus negalia ir dešimtmečius trunkančios nesėkmės“.
Bandydamos paaiškinti katastrofos priežastis, valdžios institucijos nurodė „žmogiškąją klaidą“.
„Manau, kad atsakomybę, aplaidumą ir klaidą pripažino stoties viršininkas“, – žurnalistams Atėnuose sakė J.Ekonomus.
Graikijos ministras pirmininkas Kiriakas Micotakis, šiemet siekiantis perrinkimo, trečiadienį duodamas interviu per televiziją sakė: „Viskas rodo, kad ši drama, deja, įvyko dėl tragiškos žmogiškosios klaidos.“
Netinkamas valdymas
Tačiau traukinių sektoriaus profsąjungos teigia, kad Atėnus ir Salonikus jungiančios geležinkelio linijos saugumo problemos buvo žinomos jau daugelį metų.
59-erių stoties viršininko, kuris buvo apkaltintas žmogžudyste dėl neatsargumo, advokatas teigė, kad jo klientas iš dalies pripažino atsakomybę už avariją, tačiau pabrėžė, kad buvo ir kitų veiksnių.
„Mano klientas prisiėmė savo atsakomybės dalį. Tačiau neturime sutelkti dėmesio į medį, kai už jo yra miškas“, – ketvirtadienį sakė advokatas Stefanas Pancarcidis.
Valstybinis transliuotojas ERT pažymėjo, kad stoties viršininkas į šias pareigas buvo paskirtas tik prieš 40 dienų po vos tris mėnesius trukusių mokymų.
Jau dešimtmečius 2 552 km ilgio Graikijos geležinkelių tinklą vargina netinkamas valdymas, prasta priežiūra ir pasenusi įranga.
Trečiadienį atsistatydino šalies transporto ministras.
Ketvirtadienį jį pakeitęs Giorgas Gerapetritis atsiprašė aukų šeimų ir pažadėjo „visapusiškai įvertinti politinę sistemą ir valstybę“.
„Žiūrėdamas šiems žmonėms tiesiai į akis, noriu pasakyti, kad bus atliktas tyrimas ir viskas bus pateikta Graikijos piliečiams“, – sakė jis.
Praėjus penkeriems metams po to, kai valstybinis Graikijos geležinkelių operatorius „Trainose“ buvo privatizuotas ir parduotas Italijos įmonei „Ferrovie Dello Stato Italiane“ bei tapo „Hellenic Train“, saugos sistemos Atėnų–Salonikų linijoje vis dar nėra visiškai automatizuotos.
Trečiadienį bendrovė pranešė, kad bendradarbiauja su valdžios institucijomis ir pasiūlė finansinę paramą keleiviams.
Laikraščių pirmuosiuose puslapiuose buvo rašoma apie įtariamus trūkumus, o „Kathimerini“ antraštė skelbė: „Mirusieji nori atsakymų.“