Daugybėje „Telegram“ kanalų ir prorusiškų tinklaraštininkų paskyrose imta tvirtinti, kad neva po rusų šventikų „išvarymo iš Ukrainos maldos namų“ ir „cerkvių uždarymo“, Ukrainos Ortodoksų Bažnyčios atstovai puolė elgtis „priešingai krikščioniškoms tradicijoms ir dvasingumui“.
Panašūs komentarai pasirodė ir lietuviškoje socialinių tinklų erdvėje.
Kai kurie komentatoriai nuėjo dar toliau ir teatralizuotame pasirodyme įžvelgė „velnią ir nelabuosius“, kuriuos neva ukrainiečiai įsileido į maldos namus.
Socialiniuose tinkluose platinamame vaizdo įraše matyti, kaip tautiniais drabužiais apsirengę žmonės pagal muziką cerkvėje atlieka muzikinį spektaklį.
Apie tai, kad toks turinys esą netinkamas maldos namams ir neva griauna „tradicines vertybes“ buvo paskelbta ir Rusijos ambasados Ispanijoje paskyroje „Twitter“ socialiniame tinkle.
„Tai, kas turi įvykti, kad būtų aišku, ką daro Kyjivo režimas“, – skelbė prierašas po vaizdo įrašu.
Evangelija su propagandos „kvapeliu“
Rusijai pradėjus karinę invaziją į Ukrainą, Rusijos stačiatikių cerkvės Maskvos patriarchato (RPC MP) atstovai ne kartą kaltinti maldos namus naudojantys propagandai skleisti.
Praėjusių metų gegužę Ukrainos stačiatikių bažnyčios taryba apsisprendė dėl visiškos nepriklausomybės ir autonomijos nuo Maskvos patriarchato.
Bažnyčios atstovai taip pat pareiškė nesutinką su patriarcho Kirilo pozicija dėl karo Ukrainoje.
Pernai lapkritį Ukrainos saugumo tarnyba (SBU) surengė reidą garsiame XI a. Kyjivo ortodoksų vienuolyne dėl įtariamos Rusijos agentų veiklos.
Į pietus nuo sostinės centro esanti Kyjivo Pečorų laura, įtraukta į UNESCO pasaulio paveldo sąrašą, yra Ukrainos Stačiatikių bažnyčios atšakos, anksčiau buvusios Maskvos jurisdikcijoje, centras.
Šiuos ryšius ji nutraukė netrukus po Rusijos kariuomenės invazijos, bet Kyjivas mano, kad ji de facto tebėra priklausoma nuo Maskvos.
SBU pranešime buvo nurodyta, kad „kontržvalgybinių priemonių“ imtasi siekiant „atremti ardomąją Rusijos saugumo tarnybų veiklą Ukrainoje“.
Kovo pabaigoje buvo pranešta, kad vienuoliai, kaltinami ryšiais su Maskva, nebus prievarta iškeldinti iš Pečorų lauros. Šis senovinis vienuolynas su olomis, stovintis prie Dnipro upės, atliko svarbų vaidmenį Ukrainos ir Rusijos istorijoje.
Vyriausybė paskelbė nuo kovo 29-osios nutraukianti nuomos sutartį, pagal kurią vienuoliai galėjo nemokamai užimti dalį Lauros, tačiau nurodė, kad iškeldinimo procesas gali užtrukti kelias savaites.
Vietoje altoriaus – apykojė
Maskvos patriarchato Ukrainos stačiatikių bažnyčios metropolitas Pavlo Lebedas Kyjivo Pečorų lauroje rezidavo ne vieną dešimtmetį. Tačiau jo elgesys ir pareiškimai ne kartą privertė suabejoti, kam iš tiesų jis tarnauja.
Balandžio pirmosiomis dienomis dvasininkas apkaltintas tarpreliginės neapykantos kurstymu ir Rusijos ginkluotos agresijos Ukrainoje pateisinimu. Jam uždėta apykojė ir skirtas namų areštas.
Ukrainos valdžiai priėmus sprendimą dėl Kyjivo Pečorų lauros, metropolitas nenorėjo iš jos išeiti.
Ragino savo šalininkus rinktis prie šventyklos ir ginti jį. Tai sulaukė nemažai žiniasklaidos dėmesio.
Plačiau apie tai galite skaityti paspaudę šią nuorodą.
Melagienoms fantazijos netrūksta
Netrukus po kilusio skandalo dėl Pečorų lauros, socialiniuose tinkluose ėmė rastis daugybė melagienų, kuriose pasakojama apie tai, kad ukrainiečiams perėmus vienuolyno valdymą jame esą „apsigyveno nelabasis“ ir išgaravo dvasingumo likučiai.
Kovo 13 d. Vyšgorodo ir Černobylio metropolitas Pavlo pareiškė, kad po ukrainiečių vienuolyne vedamų pamaldų ėmė ir patamsėjo Pečorų lauros kryžiai. Tai nėra tiesa.
Iki Lietuvos atkeliavęs vaizdo įrašas, kuriame užfiksuotos linksmybės maldos namuose, buvo nufilmuotas visai ne Pečorų lauroje – pastarosios interjerai gerokai ištaigingesni.
Iš kryžių galima spręsti, kad vaizdo įrašas padarytas ne stačiatikių, o Ukrainos graikų apeigų katalikų Bažnyčios (UGKB) (unitų) šventovėje.
Unitai (lot. unitas – suvienytas), arba graikų apeigų katalikai – Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės ir Karūnos stačiatikiai, 1596 m. sudarę su Romos Katalikų Bažnyčia Bresto bažnytinę uniją. Šia unija stačiatikiai pripažino Romos popiežiaus valdžią ir priėmė katalikybės dogmas, bet pasiliko savo liturgiją ir bažnytinę slavų kalbą.
Atidžiau patyrinėjus nuotraukas, pagal interjerą galima spręsti, kad veikmas vyko Zarvanicos Dievo Motinos bazilikoje – vienoje pagrindinių unitų šventyklų, o ne Pečorų lauroje, kaip teigiama melagienoje.
Zarvanicos šventyklos interneto puslapyje ir socialiniuose tinkluose išanalizavus maldos namų interjero nuotraukas galima atrasti kampą, kuriame vyko vaizdo įraše užfiksuotas veiksmas.
Šventinės iškilmės
Maldos namuose nufilmuoti pasirodymai – ne eilinių pamaldų tvarka, o ukrainietiškų Kalėdų švenčių akimirkos.
Jų kultūroje laikotarpis nuo gruodžio pabaigos iki Trijų Karalių yra susijęs su Koliada – Kalėdų ir Naujųjų metų šventimu.
Šiuo laikotarpiu įprasta dainuoti, šokti, rengti įvairius teatralizuotus pasirodymus, apeigas, eitynes.
Rengiami ir persirengėlių parodymai – kalėdojama, giedamos giesmės.
Kalėdų tradicijos dalis taip pat yra Kalėdų prakartėlė – biblinių scenų, susijusių su Kristaus gimimu, vaidinimas.
Kalėdų prakartėlė būna įvairių formų. Populiarūs ir teatralizuoti vaidinimai, kuriuose dalyvauja žmonės.
Pagrindinis vaidinamas siužetas susijęs su karaliumi Erodu. Sužinojęs apie Jėzaus gimimą, Erodas įsako Betliejuje išžudyti vaikus iki dvejų metų, už tokį žiaurumą Erodą ištinka mirtis, o velniai jį tempia į ugnies liepsnas.
Panašių tradicinių apeigų laikosi ir Maskvos patriarchatui priklausantys stačiatikiai.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“ programa, kuria siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.