Šaltojo karo metais šalys buvo įpratusios gabenti karinę techniką ir tai buvo labai paprasta užduotis, tačiau „palaipsniui tapo labai sudėtinga“, – sakė generolas Bertrand'as Toujouse'as, vadovaujantis naujai sukurtai Prancūzijos kariuomenės sausumos pajėgų vadavietei Europoje.
„Labai svarbu sugrąžinti karinį mobilumą į Europos sąmonę, o tam mums reikia praktikos“, – pridūrė jis, kalbėdamas iš savo biuro Lilyje.
Jei Rusija užpultų NATO šalį, Europos ir Amerikos kariai turėtų kuo greičiau pasiekti rytinį aljanso flangą.
Kas trukdo
Tačiau šiuo metu greitam judėjimui trukdo ilgai trunkantys ir fragmentiški administraciniai procesai, susiję su karinės technikos gabenimu per sienas; netinkama infrastruktūra šarvuotosioms transporto priemonėms gabenti, įskaitant tiltus ir tunelius; ir transporto priemonių, pavyzdžiui, geležinkelio vagonų, trūkumas.
Gegužės mėn. ES užsienio reikalų ministrai paragino sostines įgyvendinti bloko karinio mobilumo įsipareigojimą, kuriame numatyti įsipareigojimai investuoti į infrastruktūrą ir užtikrinti, kad ginkluotosios pajėgos galėtų naudotis keliais, geležinkeliais ir kitais transporto būdais.
Birželio mėn. Prancūzija paskelbė, kad prisijungs prie Lenkijos, Vokietijos ir Nyderlandų jau pasirašyto susitarimo sukurti karinio tranzito koridorių. Liepos mėn. Graikija, Bulgarija ir Rumunija pasirašė ketinimų protokolą dėl bendradarbiavimo tarpvalstybinio karinio mobilumo srityje.
Prancūzijos kariuomenė skaudžiai pajuto, kaip sunku kirsti Europą 2022 m. pavasarį, kai, reaguodama į Rusijos invaziją į Ukrainą, dislokavo batalioną Rumunijoje.
Siaubinga biurokratija
„Sužinojome, kokio masto yra administracinė biurokratija. Ukrainoje vyksta karas, bet muitinės pareigūnai aiškina, kad jūsų tonažas vienai ašiai yra netinkamas ir kad jūsų tankams neleidžiama kirsti Vokietijos, – prisiminė B.Toujouse‘as. – Tai tiesiog neįtikėtina.“
Be administracinės naštos, kariams trūko svarbiausių įgūdžių.
Prancūzijos kariuomenė, kuri pastaruosius dešimtmečius kovojo Afganistane ir Vakarų Afrikos Sahelio regione, jau apie 20 metų nekrauna karinės įrangos į traukinius, sakė prancūzų generolas.
Prancūzijos nacionalinės geležinkelių bendrovės SNCF traukinių stočių vadovai taip pat buvo nežinioje.
„Grįžtame prie to, ką mokėjome daryti ir buvome visiškai pamiršę“, – sakė B.Toujouse‘as.
Prancūzija dislokavo savo karius Rumunijoje kaip dalį platesnių NATO pastangų sustiprinti savo rytinę gynybą ir tikisi, kad pasinaudodama reguliaria karių ir įrangos rotacija iš naujo išmoks karinio transporto meno.
Kodėl sunku pagerinti karinį mobilumą
B.Toujouse‘as pripažino, kad pagerinti karinį mobilumą nebus lengva, nes transporto ir muitinės taisyklės iš esmės yra nacionalinė prerogatyva.
„Jūs atvirai kėsinatės į valstybės suverenitetą“, kai sprendžiami „gana opūs“ klausimai, pavyzdžiui, kas gali vykti per šalį tranzitu, kokie muitai ir kokie ginklai gali būti laive“, – sakė jis.
Jis nori, kad politikos formuotojai pirmiausia sutelktų dėmesį į geležinkelių transportą. Generolas paaiškino, kad „geležinkeliai vis dar yra praktiškiausias“ tankų gabenimo būdas. „Būtent į tai turime sutelkti dėmesį“, – sakė jis.
Kainuoja 30 mln. eurų per metus
Viena iš idėjų – sumažinti prieigos mokesčius. B.Toujouse'as sakė, kad šiuo metu Prancūzijos kariuomenė turi mokėti 30 mln. eurų per metus, kad užtikrintų galimybę visą parą naudotis tarpžemyniniais traukiniais. „Tikimės, kad ... mums pavyks užtikrinti prieigą prie traukinio, už kurią nereikės mokėti“, – sakė jis.
Prancūzija taip pat turi pagerinti savo transporto infrastruktūros būklę.
„Kai Ispanijos ar Portugalijos brigada norės vykti tranzitu į Slovakiją, didelė tikimybė, kad ji vyks per Prancūziją“, – sakė B.Toujouse‘as. Amerikiečių kariai taip pat reguliariai treniruojasi perkelti karius ir transporto priemones po Europą ir dažnai išbando Prancūzijos uostus.
Į atsargą išėjęs JAV generolas leitenantas Benas Hodgesas – buvęs JAV kariuomenės Europoje vadas – sakė leidiniui „Politico“, kad 2014 m. Rusijos įvykdyta neteisėta Krymo aneksija buvo „skambutis“ dėl būtinybės gerinti karinį mobilumą.
Jis pridūrė, kad nuo to laiko padėtis pagerėjo, tačiau dažniausiai pripažįstama, kad tai yra problema.