Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Prasidedant pirmai 2021-ųjų darbo savaitei JK „Brexit“ planų laukia išbandymas

Jungtinė Karalystė pirmadienį susiduria su tikru savo pasirengimo gyvenimui po „Brexit“ išbandymu, sunkvežimiams pirmąją darbo dieną po britų pasitraukimo iš Europos Sąjungos bendrosios rinkos ir muitų sąjungos pradėjus važinėti tarp šios šalies ir Bendrijos.
Doverio perkėla
Doverio perkėla / AFP/„Scanpix“ nuotr.

Didžioji Britanija istorinį žingsnį žengė vėlai ketvirtadienį, bet per šventes eismas nebuvo didelis, todėl pasienio pareigūnams pradėjus taikyti naujas muitų sistemas sutrikimų, kurių buvo baimintasi, nesimatė.

Panašus vaizdas buvo ir anksti pirmadienį, kai į žemyną pradėjo keliauti daugiau sunkvežimių, ypač iš Doverio Anglijos pietryčiuose. Šis uostas pirmauja Europoje pagal automobilių gabenimo laivais apimtis.

Doveris 2019-aisiais aptarnavo 2,4 mln. sunkiasvorių krovininių transporto priemonių (HGV), bet pirmąjį praėjusių metų ketvirtį apimtis buvo sumažėjusi 14 procentų. Naujienų agentūros AFP korespondentas pirmadienį iš šio uosto pranešė, kad eismas nėra didelis, eilių nematyti.

Uosto atstovas sakė: „Nuo sausio 31-osios, kai buvo pradėtas „Brexit“ pereinamasis periodas, eismas per uostą toliau vyko sklandžiai“.

Tačiau skaičiai rodo, kad pastarosiomis dienomis sunkiasvorių krovininių transporto priemonių labai sumažėjo. Gruodžio 31 dieną per Doverį keliavo 2 237 sunkvežimiai, pirmąją Naujųjų metų dieną – tik 673, o sekmadienį – 914.

Kol kas neaišku, ar JK planai gyvenimui atskirai nuo Europos Sąjungos užtikrins sklandų darbą, kai eismas vėl pasieks normalų lygį.

Nauji dokumentai

Į ES važiuojančių sunkvežimių vairuotojai dabar turi vežtis nemažai naujų dokumentų, o keliaujantys per Doverį pirmiausiai turi gauti Kento sienos kirtimo punkto leidimą (Kent Access Permit, KAP), rodantį, kad visi dokumentai sutvarkyti.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Sunkvežimiai Doverio uoste
AFP/„Scanpix“ nuotr./Sunkvežimiai Doverio uoste

Kameromis bus identifikuojami visi šio leidimo neturintys sunkvežimiai. Vairuotojams gresia baudos iki 300 svarų (334 eurų) už įvažiavimą į grafystę be KAP, tačiau atrodo, kad ne visi suprato naująsias taisykles.

„Kai kurie žmonės nerimauja dėl naujų dokumentų, kurių reikia [JK eksportui]“, – AFP sakė sunkvežimio vairuotojas, rumunas Alexandru Mareci, kuris vienas pirmųjų vežė krovinį pagal naująsias taisykles.

Jis sakė niekada negirdėjęs apie KAP.

Vyriausybė, kuri pasamdė tūkstantį naujų pasienio pareigūnų, tokią sistemą sugalvojo kilus susirūpinimui, kad sunkvežimiai į Doverį gali atvažiuoti be tinkamų dokumentų ir trikdyti darbą uoste ir aplink jį.

Vyriausybė mano, kad dauguma didžiųjų kompanijų yra pasirengusios naujoms taisyklėms, bet maždaug 50 proc. vidutinių ir mažų firmų neįvykdė priemonių, kurių dabar reikia norint eksportuoti prekes į Europą.

Pagal blogiausią scenarijų daugiau kaip pusė į Doverį atvažiuojančių sunkvežimių gali būti nepasirengę kelionei, todėl gali susidaryti iki 7 tūkst. sunkvežimių eilės. Įstrigusios mašinos bus nukreiptos į nenaudojamą vietos aerodromą.

Norėdami mažinti artimiausiais mėnesiais tikėtinas atvykstančių HGV eiles britų pareigūnai importo tikrinimo priemones įves palaipsniui, o visapusiškas prekių tikrinimas prasidės tik liepą.

Grįžimas prie chaoso

Britanija už išstojimą iš ES nubalsavo per referendumą 2016 metais, o oficialiai iš bloko išstojo pernai sausį, nutraukdama beveik 50 metų trukusią integraciją į Europos projektą ir dešimtmečius be trikdžių vykusią prekybą su bloku.

Pagal „skyrybų“ susitarimą Britanija iki gruodžio 31-osios toliau vadovavosi dauguma bloko taisyklių ir derėjosi dėl būsimų prekybinių santykių su ES.

Londonas ir Briuselis susitarimą galiausiai pasiekė Kūčių dieną. Susitarimas užtikrino, kad nebus tarifų ir kvotų, bet JK vis tiek pasitraukė iš bendrosios rinkos ir muitų sąjungos.

Su „Brexit“ susiję sutrikimai artimiausiomis dienomis ir savaitėmis galėtų nulemti prieš Kalėdas buvusio chaoso pasikartojimą. Prieš šventes Britanijoje įstrigo tūkstančiai sunkvežimių, Prancūzijai uždarius sieną dėl naujos atmainos koronaviruso plitimo Anglijoje.

Sunkvežimiai kelias dienas buvo įstrigę Manstono aerodrome, kol vairuotojams buvo atliekami COVID-19 testai.

Prancūzija vis dar reikalauja, kad vairuotojai turėtų neigiamą testo atsakymą.

Transporto departamentas šeštadienį paskelbė, kad steigiama 10 naujų testavimo punktų, o dar 10 bus atidaryta sekmadienį.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais
Reklama
Žaidimų industrijos profesionalus subūrusiems „Wargaming“ renginiams – prestižiniai tarptautiniai apdovanojimai