Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Propagandos užgauliojimai pabėgėlėms: ukrainietes prilygino skrudintai vištienai

Melagienų apie ukrainiečius pabėgėlius srautą papildė ir vulgarūs juokeliai. Internete platinamas esą greitojo maisto restoranų tinklo KFC plakatas, jog „Ukrainos vištytės labai laukiamos Vokietijoje“. Bet jokio panašaus plakato restoranų tinklas nebuvo iškabinęs. Tai tėra kompiuteriu pakeista nuotrauka, į kurias dėmesį atkreipti nesibodėjo net svarbias pareigas einantys Rusijos diplomatai.
Internautai tikina, kad reklamos su įžeidžiančiu užrašu yra tikros
Internautai tikina, kad reklamos su įžeidžiančiu užrašu yra tikros / Ekrano nuotr. iš „Facebook“

Rusijos žiniasklaida: to ir važiuoja

Šimtų interneto vartotojų dėmesį patraukė lyg atpažįstamas, bet neregėtas paveiksliukas. Jame vaizduojama lova, kurioje iš po menamos antklodės kyšo daugeliui matyto besišypsančio vyriškio galva.

Net ir nemėgstantys aliejuje skrudintos vištienos ar kito greito maisto gali nuspėti, kad lovoje „guli“ garsusis pulkininkas Harlandas Sandersas – JAV verslininkas, greito maisto retoranų tinklo „Kentucky Fried Chicken“ (KFC) įkūrėjas, šį laipsnį ne užsitarnavęs kariuomenėje, o gavęs kaip garbės titulą.

„Scanpix“/AP nuotr./KFC restoranas
„Scanpix“/AP nuotr./KFC restoranas

Iš pirmo žvilgsnio galima pagalvoti, kad tai tėra nauja šių maitinimo įstaigų reklama, jei ne žemiau parašyta frazė „Chicks from Ukraine are very welcome to Germany“ (angl. „Ukrainos vištytės yra labai laukiamos, sveikinamos Vokietijoje“).

Plakate pavartotas žodis „chick“ reiškia „viščiukas, paukščiukas“, tik šiuo atveju tai nėra nuoroda į KFC siūlomą skrudintą vištieną.

Kalbant žargoniškai taip vadinama jauna moteris, mergina. Šis epitetas laikomas įžeidžiančiu, mat neretai vartojamas neigiamame kontekste ar suteikiant menkinančią konotaciją, pavyzdžiui, pabrėžiant, kad moteris yra dailios išvaizdos arba atrodo lyg lengvo elgesio.

Lyg tyčia šalia KFC plakato, kuriame kalbama apie ukrainietes, kabo populiaraus šokolado „Ritter Sport“ reklama. Šis plakatas, atsitiktinai ar ne, primena Ukrainos vėliavą. Geltonai įpakuota kvadratinė šokolado plytelė nufotografuota žydro dangaus fone.

Nuotrauką, kurioje matyti plakatas, platinantys socialinių tinklų vartotojai ir tinklalapiai nurodo, esą, vaizdas užfiksuotas viename didžiausių Vokietijos oro uostų.

Ekrano nuotr. iš „Twitter“/Nuotrauka pasidalijo ir Rusijos nuolatinio atstovo Jungtinėse Tautose pirmasis pavaduotojas Dmitrijus Polianskis
Ekrano nuotr. iš „Twitter“/Nuotrauka pasidalijo ir Rusijos nuolatinio atstovo Jungtinėse Tautose pirmasis pavaduotojas Dmitrijus Polianskis

„Miuncheno oro uosto vaizdas, – „Twitter“ paskelbė Rusijos nuolatinio atstovo Jungtinėse Tautose (JT) pirmasis pavaduotojas Dmitrijus Polianskis. – Labai gera tikrojo požiūrio į ukrainiečius Europoje iliustracija.“

Savo komentarą diplomatas baigė žmogaus, delnu užsidengusio veidą, ikonėle. Ji simbolizuoja gestą, angliškai vadinamą facepalm, – kai žmogus ranka taukšteli sau per veidą, taip išreikšdamas netikėjimą, nepritarimą, gėdą ar susierzinimą.

D.Polianskis savo paskyroje nurodo mėgstantis šunis, bet nekenčiantis melo ir melagienų, nors pats kaip tik tokią paskelbė.

Ne tik kiti socialinių tinklų vartotojai, bet ir Rusijos žiniasklaida pasigavo „žinią“ apie KFC plakatą, pranešė, esą „nepadori reklama greitai paplito po Vokietijos miestus“ (tiesa, nenurodyti konkretūs pavadinimai), ji „supykdė ukrainiečius“, užsiminė, esą tam gali būti pagrindas.

Taip pat skaitykite: Internete paplito melagiena apie pabėgėlių užmuštą paauglį, policija ją paneigė

Esą pabėgėlės iš Ukrainos jau anksčiau traukė į Europą, ketindamos užsiimti prostitucija. Karo metu būsto specialiose socialinių tinklų grupėse ieškančios ukrainietės tariamai sulaukia žinučių iš vienišų vyrų, kurie už pagalbą siūlo santykius.

Tinklalapis yakutians.com nuėjo dar toliau – jame buvo paskelbtas tekstas apie tai, kaip ukrainietės vakaruose pozuoja erotinėms nuotraukoms ir taip renka pinigus Ukrainos kariuomenei, šoka striptizą, parsiduoda už pinigus ar leidžiasi į romantiškus santykius. Pagrindinėje nuotraukoje matyti trys merginos, fotoaparatui atsukusios Ukrainos vėliavos spalvų kelnaitėmis aptemptas sėdynes.

Paplito iš „Telegram“

KFC plakatas yra melagingas – restoranų tinklas nieko panašaus neiškabino nei Miuncheno oro uoste, nei kitur (internete galima rasti daugiau kadrų su analogiška „reklama“, tik jau ne pakabinta palubėje, o rodoma besikeičiančių reklamų stende arba kaip skrajutė.

Ekrano nuotr. iš „Facebook“/KFC tariamai prispausdino ir skrajučių su įžeidžiančiu užrašu
Ekrano nuotr. iš „Facebook“/KFC tariamai prispausdino ir skrajučių su įžeidžiančiu užrašu

Tai galima suprasti iš kelių detalių. Priešingai nei nurodė Rusijos diplomatas, nuotraukoje matyti ne Miuncheno oro uostas, o centrinė traukinių stotis. Fotografijoje aiškiai matyti užrašas „Infopoint“, tokį patį (atspausdintą tuo pačiu šriftu, tik kita spalva) galima pamatyti ir agentūros „Alamy“ nuotraukoje iš šios traukinių stoties, padarytoje kovo viduryje.

Ekrano nuotr. iš google.lt/maps/Nuotraukoje matyti išėjimas į Miunchene esančią Arnulfstrasse, kad ji padaryta ne oro uoste
Ekrano nuotr. iš google.lt/maps/Nuotraukoje matyti išėjimas į Miunchene esančią Arnulfstrasse, kad ji padaryta ne oro uoste

Tolumoje galima pamatyti išėjimą į Arnulfstrasse – ši 3,8 km ilgio gatvė kaip tik eina pro Bavarijos sostinės traukinių stotį. Pro didžiulį langą aukščiau matyti ne itin modernus pastatas – akivaizdu, kad fotografuojama ne oro uoste, o vidury miesto esančiame statinyje.

Įtarimų turėtų sukelti ir plakate vartojama anglų kalba. Nors jis esą kabo oro uoste, logiškai mąstant, tekstas turėtų būti parašytas vokiškai arba ukrainietiškai, priklausomai nuo to, į kurią auditoriją taikomasi.

Vienas pirmųjų, paviešinusių vaizdą su KFC reklama, – „Twitter“ vartotojas, prisistatantis Peteriu Romanu ir esą gyvenantis Pensilvanijos valstijoje (JAV). Nuotrauką iš Miuncheno traukinių stoties (tai patvirtina tvarkaraštis – 15.56 traukinys į Berlyną maršrutu ICE 1002 išvažiuoja būtent iš šio miesto) jis paskelbė dar gegužės 31-osios popietę.

Ekrano nuotr. iš bahn.de/Nuotraukoje matoma informacija apie išvykstančius traukinius rodo, kad fotografuota Miuncheno stotyje
Ekrano nuotr. iš bahn.de/Nuotraukoje matoma informacija apie išvykstančius traukinius rodo, kad fotografuota Miuncheno stotyje

Ši nuotrauka didelio dėmesio nesulaukė – vos 10 žmonių paspaudė „patinka“, pora pasidalijo.

Tie keli pakomentavusieji iškart suabejojo, ar vaizdas nebus pakeistas redagavimo programa, paprašė pateikti jos šaltinį. P.Romanas atsakė, kad šią ir dar daugiau nuotraukų rado viename susirašinėjimo programėlės „Telegram“ kanale, tačiau jo pavadinimo nenurodė.

Ekrano nuotr. iš „Twitter“/Šioje paskyroje paskelbta nuotrauka su įžeidžiančia reklama dėmesio nesulaukė
Ekrano nuotr. iš „Twitter“/Šioje paskyroje paskelbta nuotrauka su įžeidžiančia reklama dėmesio nesulaukė

Kaip tik tos dienos rytą septynios nuotraukos (ne tik minėtos) buvo paskelbtos „Telegram“ kanale „Katrusia“ (taip prisistato „karo vaikas“, medijų vadybininkė, fondo „Dabar“ vadovė Katia Arganovič).

Čia jos peržiūrėtos jau daugiau nei 330 tūkst. kartų.

Anot K.Arganovič, iš šių reklamų akivaizdu, kokiu tikslu ukrainietės kviečiamos į Berlyną. „Įdomu tai, kad plakatai atsirado geležinkelio stotyje, o ne oro uoste (nors kai kurie internautai tvirtino kaip tik tai – red. past.). Jie pataikė į mažiau savarankiškų merginų, norinčių papildomai užsidirbti, tikslinę auditoriją“, – dar paaiškino „Telegram“ vartotoja.

Minėta nuotrauka iš „oro uosto“ buvo pasidalyta ir prorusiškame „Telegram“ kanale „Naujienos iš Rusijos. Prie jos buvo vokiškai pakomentuota: „Labai aiškiai nurodyta Vakarų sąmonės Ukrainai priskirta vieta.“

KFC ir „Booking“: prasto skonio melagiena

Nuotraukų analizės programa „FotoForensics“ patvirtina, kad fotografijos su KFC reklamomis buvo redaguotos. Pavyzdžiui, itin ryškiai nuotraukoje matoma skrajutė buvo „įklijuota“ į šios ar kitos maitinimo įstaigos interjerą – vaizdą pavertus pikseliais (fotografiją sudarančiais taškais) ji stipriai išsiskiria.

Taip pat skaitykite: Kai nemoki kalbų: „suprato“, kad svastiką Vokietijos pievoje išpjovė ukrainiečiai

Panašiai padaryta ir su tariamai stotyje pakabintu KFC plakatu. Kadre iš Miuncheno traukinių stoties, iš kurios netrukus turėjo išvažiuoti traukinys į Berlyną, „atsirado“ ne tik greito maisto restoranų tinklo reklama, bet ir bilietų pardavimo automatas.

Ne taip stipriai plakatas išsiskiria tariamai oro uoste padarytoje nuotraukoje, bet ir joje, paverstoje į pikselius, galima įžvelgti nevientisą vaizdą.

Be to, pačios kompanijos KFC ir „Booking“ (mat plakatuose matyti ir šios viešbučių bei kitų su kelionėmis susijusių produktų rezervavimo sistemos ženklas, tik, kadangi dominuoja greitojo maisto restoranų stilistika, daugiau dėmesio sulaukė šie) paneigė, kad buvo tokios reklamos.

„Scanpix“/AP nuotr./KFC restoranas
„Scanpix“/AP nuotr./KFC restoranas

„Tai yra melaginga kampanija, kurioje neteisėtai naudojamas KFC logotipas, – oficialioje paskyroje „Twitter“ pakomentavo kompanijos padalinys Vokietijoje. – Šią įžeidžiančią kampaniją sukūrė ne KFC. Atsiprašome už įžeidžiantį pobūdį ir stengiamės apibrėžti tolesnius veiksmus dėl netinkamo KFC prekės ženklo naudojimo.“

Panaši buvo ir „Booking“ reakcija. „Šios nuotraukos yra pakeistos ir sukurtos vadovaujantis labai prastu skoniu. Jų nėra šioje stotyje. Nei „Booking“, nei KFC neturi nieko bendro su rodomais vaizdais“, – pabrėžė kompanijos atstovai, atsakydami į vieno „Twitter“ vartotojo ar vartotojos klausimą dėl žeminančios reklamos.

Kad šios reklamos tebuvo melagiena, paskelbė ir Ukrainos ambasadorius JT Sergijus Kyslycia. Socialiniuose tinkluose ėmus plisti minėtoms nuotraukoms, o kolegai iš Rusijos Vasilijui Nebenziai JT Saugumo Tarybos posėdyje pasisakius apie kovą su seksualiniu smurtu per karą Ukrainoje, jis savo paskyroje „Twitter“ ukrainietiškai ir angliškai pareiškė, esą Rusijos diplomatai skleidžia melagienas.

Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Facebook“, kuria siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?