„Akivaizdu, kad nedraugiškos valstybės EASA (Europos Sąjungos aviacijos saugos agentūros) rankomis bando padaryti reputacinę ir ekonominę žalą Rusijai ir jos civilinei aviacijai“, – pareiškė „Rosaviacija“ ir pridūrė, kad ES rekomendacijos yra Vakarų sankcijų Rusijai dalis ir yra „absurdiškos“.
EASA penktadienį pranešė, kad oro bendrovės „Azerbaijan Airlines“ lėktuvo katastrofa rodo, kad beveik trejus metus besitęsiant karui Ukrainoje skrydžiai virš Rusijos kelia didelį pavojų civiliams orlaiviams.
EASA nurodė, jog Rusijos plataus masto invazija į Ukrainą „kelia riziką, kad dėl galimų civilinių ir karinių veiksmų koordinavimo trūkumų ir klaidingo atpažinimo galimybių Rusijos Federacijos oro erdvėje gali būti netyčia nusitaikyta į civilinius orlaivius“.
Gruodžio 25 dieną oro bendrovės „Azerbaijan Airlines“ lėktuvas „Embraer 190“ skrido iš Azerbaidžano sostinės Baku į Rusijos miestą Grozną Šiaurės Kaukaze, bet buvo nukreiptas ir sudužo bandydamas nusileisti Aktau mieste Kazachstane po skrydžio per Kaspijos jūrą.
Nelaimės metu žuvo 38 žmonės, o 29 išgyvenusieji buvo sužeisti.
Praėjus kelioms dienoms po katastrofos Rusija pareiškė, kad lėktuvui bandant nusileisti Ukraina dronais atakavo Grozną.
Azerbaidžanas teigia, kad preliminarūs tyrimo rezultatai rodo, jog į lėktuvą atsitiktinai pataikė Rusijos oro gynybos raketa.
Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas atsiprašė už incidentą, įvykusį Rusijos oro erdvėje, tačiau atsakomybės už katastrofą neprisiėmė.
EASA atnaujino rekomendaciją oro bendrovėms vengti skrydžių virš vakarinės Rusijos dalies.
Rusija yra uždraudusi ES oro transporto bendrovėms skraidyti jos oro erdve. Apribojimai netaikomi Kinijos, Turkijos, Persijos įlankos regiono valstybių ir kitų šalių oro linijoms.
EASA teigimu, tęsiantis karui ir Ukrainai apšaudant Rusijos teritoriją, rusų oro gynybos sistemų aktyvavimas „gali turėti tiesioginį poveikį skrydžių operacijoms keliose vietose, įskaitant didelius tarptautinius oro uostus“.
„Dauguma incidentų įvyko Rusijos Federacijos neuždarytoje oro erdvėje per dronų atakas arba aktyvuojant oro gynybos sistemas, – nurodė EASA. – Tai kelia didelę riziką skrydžiams, kaip parodė 2024 metų gruodžio 25 dieną įvykęs incidentas su „Azerbaijan Airlines“ 8243-ojo (reiso) skrydžiu.“