„Niujorke, ant didžiulio reklaminio stendo, svetingi šeimininkai bandė pasveikinti Ukrainos lyderį užrašu: „Šlovė Ukrainai“, bet vietoj jo pasirodė „Šlovė šlapimui“.
Skydą montavusioje išorinės reklamos agentūroje paaiškino, kad dėl šios klaidos kaltas dirbtinis intelektas: įvertinęs geltoną spalvą su žodžiu „Ukraine“, jis automatiškai pakeitė šį žodį į „urine“, – tvirtinama rusų propagandos kanaluose, o taip pat „Yandex“ tinklaraštyje.
Šia žinute taip pat suskubo dalytis Kremliaus ruporu laikomas portalas „Tsargrad“ (rus. Царьград) ir net Rusijos užsienio reikalų ministerijos atstovė spaudai Marija Zacharova.
Pastaruoju metu šia melagiena dalijasi kai kurie Lietuvos internautai.
Panaudojo senus kadrus
Daugelį interneto vartotojų galėjo suklaidinti tai, kad ant vaizdo siužeto apie neva Niujorke atsiradusį lauko reklamos užrašą su klaida buvo uždėtas „Fox News Digital“ logotipas.
„Reuters“ žurnalistai patikrino filmuotą medžiagą.
Naudojant geolokacijos duomenis nustatyta, kad vaizdo įrašas iš tikrųjų nufilmuotas Niujorke, Times'o aikštėje, 42-osios gatvės ir 8-osios aveniu sankryžoje.
Žinutė „Glory to urine“ į vaizdo įrašą buvo pridėta naudojant programinę įrangą.
Atvykęs į įvykio vietą NBC tiriamosios žurnalistikos ekspertas Benas Collinsas nustatė, kad kitoje gatvės pusėje nuo reklaminio stendo yra „McDonald's“ restoranas, kurio suklastotame vaizdo įraše nebuvo matyti.
Žurnalistas vaizdo įrašą paskelbė socialiniame tinkle „X“ (buv. „Twitter).
Manoma, kad suklastotame vaizdo įraše panaudota medžiaga buvo nufilmuota 2022 m., kai „McDonald's“ tuo adresu dar nebuvo.
Be to, „Microsoft“ skaitmeninių grėsmių analitikas Markianas Kuzmowyczius paskelbė 2023 m. rugsėjį darytą šios vietos nuotrauką, kurioje taip pat matyti „McDonald's“.
„Tai ne rašybos klaida, to niekada nebuvo. Vaizdo įrašas, kuriuo dalijamasi, yra bent jau praėjusių metų, dabar sankryža atrodo visiškai kitaip“, – rašė jis savo žinutėje „X“ tinkle.
Įrašo autentiškumą paneigė
„Fox news“ naujienų korporacija, kurios logotipas buvo panaudotas ant suklastoto įrašo, paneigė „Reuters“ faktų tikrintojams, kad siužetas apie tariamą rašybos klaidą buvo kurtas ar platintas jos žurnalistų.
Lauko reklamos bendrovei „Big Outdoor“ priklauso ir ji eksploatuoja kai kuriuos reklaminius stendus „Times“ aikštėje, įskaitant ir vaizdo įraše matomą stendą.
Bendrovės vyriausioji patarėja Erin Watkins elektroniniame laiške „Reuters“ teigė, kad tokia žinutė niekada nebuvo pasirodžiusi įmonės administruojamame ekrane. Jis pridūrė, kad šis vaizdas yra 100 proc. klastotė.
15min verdiktas: melas. Lauko reklamos stendo su tokiu užrašu ar melagienose minima gramatine klaida niekada nebuvo. Taip pat nebuvo ir „Fox news“ reportažo apie tai – įrašas suklastotas.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, kuria siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.