Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Sudužęs Indonezijos lėktuvas: kodėl iškelti bus sunku, o klausimų daugiau negu atsakymų?

Penktadienį Indonezijos pareigūnai iš jūros iškėlė sudužusio „Lion Air“ aviakompanijos lėktuvo ratus, tačiau svarstant, kaip iš jūros dugno išgelbėti pagrindinę po vandeniu likusią lėktuvo fiuzelažo dalį ir nustatyti aviakatastrofos priežastis, klausimų kol kas daugiau negu atsakymų, rašo CNN.
Indonezijos lainerio sudužimo vietoje renkami daiktai
Indonezijos lainerio sudužimo vietoje renkami daiktai / AFP/„Scanpix“ nuotr.

Tyrėjai penktadienį jūros dugne rado lėktuvo, kuris pirmadienį ryte vos pakilęs iš Indonezijos sostinės Džakartos oro uosto nukrito į jūrą, variklio turbiną. Vėliau pranešta, kad jiems pavyko aptikti ir orlaivio fiuzelažą.

Tačiau lėktuvo avarijos priežastys iki šiol neaiškios. Ypač daug klausimų kelia tai, kad lėktuvas buvo visiškai naujo modelio „Boeing 737“. Iki nelaimės dienos ore jis tebuvo praleidęs 800 valandų – nedidelis skaičius tokiam lėktuvui.

Ketvirtadienį narai rado lėktuvo „juodąją dėžę“, tačiau „juodoji dėžė“ buvo panirusi taip giliai po vandeniu ir išgauti joje esančios informacijos ilgai nepavyko. Tik sekmadienį buvo paskelbta, kad „juodosios dėžės“ įrašus atkurti pavyko.

Tikimasi, kad jie padės atsakyti į daugelį klausimų: joje turėtų būti išsaugota informacija, kaip lėktuvo sistemos funkcionavo prieš pat avariją. Pasak CNN šaltinių tarp Indonezijos tyrėjų, iš JAV į Indoneziją buvo atgabenta speciali įranga, kuri turėtų padėti Indonezijos tyrėjams išgauti informaciją iš „juodosios dėžės“.

Tuo metu narai vis dar ieško pilotų kabinoje buvusios kitos „juodosios dėžės“ su garso įrašymo įranga: tikimasi, kad pilotų pokalbiai padės atskleisti, kas nutiko lėktuvui prieš jam krentant.

Specialistų teigimu, tik radus garso įrašymo įrangą taps aišku, ar kitos avialinijos, skraidinančios keleivius su to paties modelio lėktuvais, turi ko pasimokyti iš avarijos priežasčių.

Visame pasaulyje kasdien į orą pakyla tūkstančiai „Boeing 737“ lainerių. Todėl labai svarbu atsakyti į klausimą – ar tragedija Indonezijoje įvyko dėl priežasties, susijusios su „Lion Air“ aviakompanija ir konkrečiu jai priklausiusiu lėktuvu, ar sudužimą lėmė dar nežinoma bendra problema, kurią turi visi šio modelio lėktuvai.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Indonezijos lainerio sudužimo vietoje renkami daiktai
AFP/„Scanpix“ nuotr./Indonezijos lainerio sudužimo vietoje renkami daiktai

Vis dėlto kol kas rasti pilotų kabinos garso įrašymo įrangos nepavyksta, nors buvo užfiksuotas "juodosios dėžės" skleidžiamas signalas.

Sunkios sąlygos

Idealiomis sąlygomis, ekspertų teigimu, tyrėjai stengtųsi avarijos priežastį nustatyti prieš judindami lėktuvą. Tai jie padarytų tirdami lėktuvo ir jo dalių padėtį po vandeniu. Tačiau Indonezijoje narų darbą apsunkina nepalankios gamtos sąlygos – tiek greitai tekančios srovės, tiek itin didelis vandens drumstumas.

Todėl realiausia galimybe išsiaiškinti avarijos priežastį tampa lėktuvo iškėlimas. Pasak ekspertų, jei lėktuvo korpusas būtų išlikęs vientisas, lėktuvą būtų galima iškelti jam padarant tik minimalią žalą. Tačiau šiuo atveju iš jau rastų pavienių lėktuvo dalių akivaizdu, kad korpusas stipriai pažeistas ir iškelti jį nepažeidžiant dar labiau yra beveik neįmanoma.

Ekspertų teigimu, iškėlus tai, kas liko iš korpuso, dar greičiausiai lauks didelis darbas randant ir iškeliant mažesnes nuolaužas. Jų bus ieškoma tiek rankiniu būdu, pasitelkiant narus, tiek tinklų pagalba.

Vienas didžiausių narams teksiančių iššūkių – atskirti kūno dalis tarp visų kitų lėktuvo liekanų. Lėktuvo sėdynių atramas ar pagalvėles po vandeniu galima lengvai supainioti su kūno dalimis ir atvirkščiai.

Narai tarp lėktuvo liekanų bandys ieškoti ne tik pilotų kabinos garso įrašymo įrangos, bet ir kitokių užuominų, kurios pasufleruotų, kas vyko lėktuve prieš jam sudūžtant.

Pavyzdžiui, jei lėktuvo variklis ar kita sunki dalis būtų rasta keli kilometrai nuo vietos, kur buvo rasta lėktuvo važiuoklė, tai leistų įtarti, kad lėktuvas perlūžo dar būdamas ore ir į vandenį trenkėsi jau nebebūdamas vientisas.

Tyrėjų teigimu, iš kol kas rastų nuolaužų panašu, kad lėktuvas trenkėsi į vandenį didžiuliu greičiu ir tuomet įvyko sprogimas, dėl kurio orlaivio korpusas perskilo.

Jų teigimu, kiekvienas žmogus, kuriam teko šokti į vandenį iš didelio aukščio, žino, kad pasiekus vandenį netinkamu kampu susidūrimas sukelia skausmą. Tyrėjai sako, kad lėktuvui, krentančiam iš daug didesnio aukščio ir didesniu greičiu, susidūrimas galėjo būti nepalyginamai skaudesnis.

Skrydis truko vos 13 minučių

„Lion Air“ aviakompanijos skrydis turėjo nugabenti keleivius iš Džakartos į Pangkal Pinango miestą Bankos saloje šalia Sumatros. Skrydis turėjo užtrukti apie valandą, bet lėktuvas smigo į Javos jūrą praėjus vos 13 minučių po pakilimo.

„Scanpix“/AP nuotr./Indonezijos lainerio sudužimo vietoje renkami daiktai
„Scanpix“/AP nuotr./Indonezijos lainerio sudužimo vietoje renkami daiktai

Prieš tai pilotai prašė leidimo grįžti į oro uostą, tačiau pagalbos signalo nesiuntė.

Nuo penktadienio, kai prasidėjo palaikų paieškos operacija, jau surinkta apie 100 maišų su keleivių palaikais. Kiekviename tokiame maiše gali būti daugiau negu vieno žmogaus palaikai.

Tyrėjai jų identifikacijai turi pasitelkti DNR pavyzdžius: palaikų būklė per daug bloga, kad būtų galima atpažinti juos kitaip. Policija turi 181 DNR pavyzdį iš aukų šeimų ir bando juos atitaikyti 272 žmogaus audinių mėginiams, rastiems po vandeniu.

Trečiadienį Indonezijos pareigūnai leido aukų artimiesiems patekti į uostą, kad šie atpažintų aukų asmeninius daiktus, kurie gulėjo sukrauti greta lėktuvo dalių ir kitų liekanų.

Dieną prieš tai lėktuvas patyrė problemų

Keleiviai, kurie dieną prieš tragediją skrido tuo pačiu lėktuvu, tik kitu maršrutu, CNN atskleidė, kad lėktuvas tada patyrė techninių sutrikimų. Sekmadienį „Boeing 737“ orlaivis, skrisdamas iš Balio į Džakartą, netgi buvo pradėjęs kristi.

„Maniau, kad galbūt to priežastis yra turbulencija. Po 10 minučių skrydžio lėktuvas kurį laiką krito, tarsi būtų išsijungęs variklis. Keleiviai supanikavo. Jis krito gal 150 metrų“, – sakė Robbi Gaharu, skridęs lėktuvu. R.Gaharu sakė, kad faktą, kad lėktuvas krito, bei kritimo aukštį užfiksavo ir skrydžių stebėtojams skirtas internetinis puslapis.

Aviakompanija „Lion Air“ CNN patvirtino, kad pirmadienį avariją patyręs lėktuvas dieną prieš tai išties skrido iš Balio į Džakartą, o Indonezijos tyrėjai patvirtino, kad šio skrydžio metu lėktuvą pilotavęs pilotas vėliau pranešė, kad viena lėktuvo sistemų skrydžio metu patyrė problemų.

„Lion Air“ vadovas CNN sakė, kad visa informacija buvo perduota Indonezijos nacionalinei transporto saugumo komisijai ir kad jis negali atsakyti į jokius klausimus apie lėktuvo gedimą dieną prieš tai, nes tyrėjų yra įpareigotas neatskleisti jokios informacijos.

Iki šiol atsakymo į klausimą, kodėl visiškai naujas lėktuvas tiesiog sudužo jūroje, tyrėjai nepateikia. Tačiau puslapio „FlightRadar24“ paskelbta informacija rodo, kad lėktuvas nesielgė taip, kaip turėtų elgtis, jau pakilimo metu.

Pasak CNN kalbintų ekspertų, iš kol kas turimos informacijos paskutinės lėktuvo skrydžio minutės neprimena normalaus skrydžio, tegu ir valdomo rankiniu būdu. „Lėktuvo pilotų kabinoje kažkas tikrai vyko“, – CNN sakė vienas ekspertas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Tyrimas: lietuviams planuojant kalėdinio stalo meniu svarbiausia kokybė bei šviežumas
Reklama
Jasonas Stathamas perima „World of Tanks“ tankų vado vaidmenį „Holiday Ops 2025“ renginyje
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos