Anot amerikiečių leidinio „The Wall Street Journal“, gamykloje planuojama pagaminti bent po 6 tūkst. bepiločių orlaivių „Shahed“ per metus Rusijos karo pajėgumams papildyti.
Londone įsikūrusio Tarptautinio strateginių studijų instituto duomenimis, balandžio mėn. pabaigoje gamykla viršijo gamybos grafiką ir jau buvo pristačiusi 4 500 žadėtų „Shahed“ dronų.
Rusija į Ukrainą paleido daugiau kaip 4 tūkst. atakos dronų „Shahed“. Nors pirmieji modeliai buvo pristatyti tiesiai iš Irano, pasak „The Wall Street Journal“, pastaruoju metu smūgiai vykdomi su pilnai Rusijoje pagamintais orlaiviais.
Karas Ukrainoje patvirtino bepiločių orlaivių reikšmę moderniame kare. Nuo invazijos pradžios Rusija yra įvykdžiusi dešimtis mirtinų atakų, kurioms panaudojo Irano gamybos bepiločius orlaivius „Shahed“.
Palyginti su brangiomis raketomis, kurias jiems numušti naudoja Ukraina, bepiločiai orlaiviai yra ypač pigūs.
Pirmoji bepiločius orlaivius dar 2022 m. vasarį sėkmingai panaudojo Ukraina. Atsakydama į turkiškų bepiločių orlaivių „Bayraktar TB2“ pajėgumus, Maskva kreipėsi į Iraną, prašydama suteikti prieigą prie jo gamybos bepiločių orlaivių.
Nuo to laiko Rusija į Ukrainą paleido daugiau kaip 4 tūkst. atakos dronų „Shahed“. Nors pirmieji modeliai buvo pristatyti tiesiai iš Irano, pasak „The Wall Street Journal“, pastaruoju metu smūgiai vykdomi su pilnai Rusijoje pagamintais orlaiviais.
Nuo to laiko Maskva drąsiai atsigręžė į savo sąjungininkes, kad sustiprintų savo pajėgumus. Balandžio pradžioje vienas aukšto rango prezidento Joe Bideno administracijos pareigūnai pareiškė, kad Kinija aprūpino Rusiją optika, mikroelektronika ir kitomis dvejopo naudojimo medžiagomis, kurios gali būti naudojamos dronuose.
Rugsėjį Ukraina tvirtino, kad Rusija iš Kinijos gauna variklius bepiločiams lėktuvams „Shahed“, o tiekėju įvardijo bendrovę „Beijing MicroPilot UAV Flight Control Systems“.
Tačiau dar vienas svarbus veiksnys yra stiprėjantys Rusijos ryšiai su Iranu ir Afrikos valstybėmis, pažymi „The Wall Street Journal“.
Irano dronų gamybos įmonė, įsikūrusi keliuose angaruose Jelabugos specialiojoje ekonominėje zonoje prie Volgos intako, ruošiasi pigiai pagaminti dar tūkstančius naikinančių bepiločių orlaivių.
Rusijos verslininkai susitarimą dėl dronų gamybos gamyklos statybos pasirašė 2022 m. pabaigoje, kai nuskrido į Teheraną su pelningu pasiūlymu. Leidiniui JAV saugumo pareigūnai patvirtino, kad Iranui buvo pasiūlytas neįvardintas skaičius JAV dolerių, iš dalies mokant aukso luitais.
Ukrainos karinės žvalgybos duomenimis, Rusijos karius valdyti bepiločius orlaivius Sirijoje jau moko instruktoriai iš Irano Revoliucinės gvardijos ir Irano remiamos kovotojų grupuotės „Hezbollah“.
Pagal Rusijos gamyklos vadovų ir jų partnerių iš Irano sutartį, kuri buvo nutekinta naujienų svetainės „Prana Network“ ir kurią nepriklausomai patvirtino du Didžiosios Britanijos vyriausybės patarėjai, Jelabugos gamykloje, be žvalgybinių dronų, kasmet turi būti pagaminama 6 tūkst. atakos dronų „Shahed“.
Ukrainos karinės žvalgybos duomenimis, Rusijos karius valdyti bepiločius orlaivius Sirijoje jau moko instruktoriai iš Irano Revoliucinės gvardijos ir Irano remiamos kovotojų grupuotės „Hezbollah“.
„Dešimtys Jelabugos gamykloje pagamintų žvalgybinių bepiločių orlaivių M3 „Albatross“ gali atlikti išsamią fotografinę žvalgybą ir ištirti Ukrainos pozicijas ir judėjimą fronto linijoje. Jų gamintojas teigė, kad dronai jau padėjo atremti bandymą ukrainiečiams įsiveržti į Belgorodą“, – rašo „The Wall Street Journal“.
Dabar Rusija, užuot laukusi Irano kovinių galvučių, pati jas gamina, taip pagreitindama galingo ginklo gamybą, anksčiau teigė Jungtinėse Tautose dirbęs ir Ukrainoje rastas nuolaužas analizavęs dronų ekspertas Henry Thompsonas. Jis padarė išvadą, kad naujausio Ukrainoje aptikti dronai „Shahed“ buvo pagaminti Rusijoje.
Maskvos perėjimą prie bepiločių orlaivių skatina ne tik Irano karinės technologijos, bet ir šešėliniai Teherano logistikos tinklai.
„The Wall Street Journal“ toliau aiškino, kad daugelis fiktyvių bendrovių, kuriomis Iranas daugelį metų naudojosi siekdamas išvengti Vakarų sankcijų, buvo įsikūrusios tokiose vietose kaip Honkongas ar Dubajus. Jungtinės Valstijos yra įtraukusios į juodąjį sąrašą dešimtis tokių įmonių, kurios atlieka svarbų vaidmenį Irano pogrindinėje finansų sistemoje.
Kvalifikuotų darbuotojų ieško Afrikoje
Straipsnio autorių teigimu, norint išplėsti dronų gamybos mastą Rusijoje, būtina turėti kvalifikuotų darbuotojų, kurie juos surinktų.
Pradinė žvalgybinių dronų „Albatross“ gamyba labai priklausė nuo studentų iš netoliese esančių technikos koledžų. Praėjusių metų pradžioje Rusijos verslininkai iš Jelabugos specialiosios ekonominės zonos išsinuomojo kambarį aukšto lygio Ugandos sostinės Kampalos mokykloje ir surinko jaunų studenčių auditoriją, kad išklausytų jų pasiūlymą. Pasiūlymas apėmė kvalifikuotą darbą, mokamą tris kartus daugiau nei jų gimtojoje Ugandoje, lėktuvo bilietus, nemokamą apgyvendinimą ir universiteto diplomą už dalyvavimą darbo studijų programoje.
Kai kurie įdarbinimo kampanijos asmenys yra Ugandos mokyklų mokytojai, administratoriai ir studentų lyderiai, kurie diskretiškai susisiekia su tinkamų įgūdžių turinčiais buvusiais studentais.
Josephas Kazibwe, vienas iš verbuotojų, „The Wall Street Journal“ sakė, kad rusai domisi jaunomis moterimis, kurioms vidurinėje mokykloje puikiai sekėsi mokslai. J.Kazibwe teigė nežinojęs, kad jos dalyvaus kuriant bepiločius orlaivius.
Nuo to laiko į Jelabugos laisvąją zoną iš visos Afrikos atvyko daugiau kaip tūkstantis moterų, o šiemet prie jų tikriausiai prisijungs dar tūkstantis studentų. Atlyginimas ten siekia beveik 1 000 JAV dolerių per mėnesį, o tai beveik dvigubai daugiau nei vidutinis atlyginimas Rusijoje.
Kampalos valdžios institucijos patvirtino, kad į Jelabugą siunčiami naujokai naudojami dronams surinkti.