Narkotikų kontrabandininkai naudojasi teisine spraga, suteikiančia Lenkijos laivams „de facto imunitetą“ nuo sulaikymo tarptautiniuose vandenyse, sakė JT Narkotikų ir nusikalstamumo biuro (UNODC) atstovas Briuselyje Julienas Garsany, kurį cituoja laikraštis „Financial Times“.
„Kai kitos šalys pamato su Lenkijos vėliava plaukiojantį laivą ir [įtaria], kad jis susijęs su narkotikų prekyba, joms iš esmės neturi kas suteikti leidimo į jį įlipti“, – sakė J.Garsany.
JT jau seniai nerimauja dėl laivų, plaukiojančių su vėliavomis, kurios visiškai nesusijusios su laivo nuosavybe – vadinamosiomis patogiosiomis vėliavomis, kurios gali padėti kontrabandininkams išvengti patikrinimo jūroje.
Nusikaltėliai nusitaikė į laivus su Lenkijos vėliavomis
Pasak jūrų teisėsaugos institucijų, Lenkijos vėliava tapo naujausiu nusikaltėlių taikiniu. Jie naudojasi britų ir kitų laivų savininkų noru pasinaudoti pigia ES šalies registracijos sistema, skirta mažoms burinėms jachtoms ir kitiems iki 24 m ilgio laivams.
Lisabonoje įsikūręs bendras JAV, Jungtinės Karalystės ir Europos narkotikų srauto operacijų centras MAOC-N, daugiausia dėmesio skiriantis mažesniems laivams, nuo 2021 m. užfiksavo, kad padaugėjo su Lenkijos vėliava plaukiojančių pramoginių laivų, kurie, kaip įtariama, gabena narkotikus.
Nors 2021 m. MAOC-N stebėjo 12 su Lenkijos vėliava plaukiojančių laivų, galimai susijusių su kontrabanda, 2022 m. šis skaičius išaugo iki 31, o pernai – iki 47. Laivai patenka į organizacijos radarus dėl žvalgybos duomenų, vykstančių tyrimų ir įtartino laivo ar įgulos judėjimo.
„Jei esate kontrabandininkas, norėsite... praplaukti su kuo mažiau kliūčių. O Europos valstybės narės vėliava paprastai tikrai neatkreipia didelio dėmesio, ypač Atlanto vandenyne“, – sakė J.Garsany.
2020 m. Lenkija sukūrė naują laivų iki 24 m ilgio registravimo sistemą, finansuojamą ES lėšomis. Pasak Lenkijos valdžios institucijų, laivų registracijos skaičius išaugo nuo maždaug 2 000 iš pradžių iki beveik 77 000 iki šiol, o šiek tiek daugiau nei trečdalis savininkų nurodė adresą ne Lenkijoje.
„Tai pigu, itin greita ir nereikalauja daug informacijos. Taigi akivaizdu, kad nusikaltėliai bando užsiregistruoti šiuo būdu, – sakė MAOC-N analitikas. – Tai fantastiškas verslas.“
Lenkija nesuteikia leidimo įsilaipinti
MAOC-N ir UNODC teigimu, nusikaltėliai gali pasinaudoti tuo, kad Lenkija netinkamai įgyvendina tarptautines taisykles, kurios leistų kitoms šalims įsilaipinti į su Lenkijos vėliava plaukiojančius laivus jūroje. Tai reiškia, kad įtariamiems narkotikų kontrabandininkams pavyksta išsisukti, jei jie neįplaukia į reikalavimus vykdančios šalies teritorinius vandenis.
Pavyzdžiui, prieš dvejus metus Portugalijos valdžios institucijos atliko su Lenkijos vėliava plaukiojančio laivo kratą jūroje prie Azorų salų, sulaikė du Nyderlandų piliečius ir konfiskavo 1,2 tonos kokaino.
Vėliau Portugalijos teisėjas nusprendė, kad operacija buvo neteisėta, nes Lenkija nedavė leidimo ją vykdyti. Nors šių metų pradžioje teismas šį sprendimą panaikino, Portugalijos žiniasklaida pranešė, kad du įtariamieji tuo tarpu buvo paleisti ir išvyko iš Portugalijos, taip išvengdami baudžiamojo persekiojimo, rašo „Financial Times“.
Lenkijos policijos centrinis tyrimų biuras, turintis išduoti leidimus įsilaipinti, šiuo metu negali to daryti, nes dar neįsigaliojo neseniai priimta narkotikų teisės aktų pataisa, teigia šalies Sveikatos apsaugos ministerija, atsakinga už JT konvencijos prieš prekybą narkotikais įgyvendinimą.
Pigi registracija
Daugybė interneto svetainių siūlo registruoti jachtas Lenkijoje. Registracijos kaina siekia vos 395 eurus, o kai kuriose svetainėse taip pat siūloma įsteigti Jungtinės Karalystės arba Delavero bendrovę kaip laivo savininkę – taip klientai gali paslėpti savo tapatybę registruodami laivą.
Įdiegus naująją registravimo sistemą, padaugėjo su Lenkijos vėliava plaukiojančių laivų, gabenančių kokainą ir kitus narkotikus.
MAOC-N pranešė apie 19 mažų Lenkijos laivų sulaikymų, dauguma jų – nuo 2021 m. Teisėsaugininkai konfiskavo daugiau kaip 18 tonų kanapių, 13,5 tonos kokaino ir 56 kg MDMA (ekstazio) iš jachtų ir motorlaivių, plaukiojančių su Lenkijos vėliava prie Portugalijos, Brazilijos, Kabo Verdės ir Bisau Gvinėjos krantų.