Rusijos trolių išpažintis: provokuojantys komentarai, protestai JAV gatvėse ir reklamos feisbuke

Vykstant tyrimui dėl galimo Kremliaus kišimosi į 2016-ųjų JAV prezidento rinkimus, aiškėja vis daugiau tai įrodančių detalių. Patirtimi dalijasi ir buvę „trolių fabriko“ darbuotojai, socialiniuose tinkluose kurstę nesantaiką ir bandę supriešinti JAV rinkėjus, rašo „The Daily Telegraph“.
Pasaulio reakcija į JAV prezidento rinkimų rezultatus
Rusijos trolių išpažintis: provokuojantys komentarai, protestai JAV gatvėse ir reklamos feisbuke / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

2015-aisiais Maratas Burchardtas, dirbantis Sankt Peterburge įsikūrusioje interneto tyrimų kompanijoje, nusprendė pereiti į geriau apmokamą poziciją. Pakeitus pareigas jam būtų reikėję rašyti nebe rusiškai, o angliškai.

30 minučių trukęs anglų kalbos įgūdžiams nustatyti skirtas testas sufleravo, apie ką ateinančius 12 mėnesių jam būtų reikėję rašyti dirbant Amerikos departamente.

„Reikėjo rašyti apie Hillary Clinton šansus nugalėti JAV prezidento rinkimuose, – M.Burchardtas sakė „The Daily Telegraph“. – Rašiau, kad būtų puiku, jei JAV pirmą kartą (prezidente – red.) išrinktų moterį. Sakiau, kad ji tikrai turi šansų, kad ją palaiko Demokratų partija. Na, o sprendimą priims Amerikos žmonės.“

Nenuostabu, kad darbo jis negavo. Manoma, kad M.Burchardto darbdavys – įmonė „Internet Research Agency“ – prisidėjo prie slaptos Kremliaus kampanijos, skirtos padėti Donaldui Trumpui nugalėti rinkimuose.

Rusijos žiniasklaida dar 2013-aisiais atskleidė, kad „trolių ferma“, kurios būstinė yra įsikūrusi Sankt Peterburge, prisidengdami išgalvotomis tapatybėmis, komentaruose aukštino Vladimirą Putiną ir puolė Baracką Obamą.

Praeitą mėnesį „Facebook“ užblokavo šimtus netikrų paskyrų, susijusių su „Internet Research Agency“. Be to, socialinio tinklo atstovai pripažino leidę įmonei pirkti vietą reklamai.

Gerokai didesnis mastas

Daugybė interviu su buvusiais „trolių fermų“ darbuotojais ir apgautais amerikiečių aktyvistais atskleidė tikrąjį Rusijos kišimosi į 2016-ųjų JAV prezidento rinkimus mastą. Panašu, kad jis – kur kas didesnis, nei pripažino „Facebook“ atstovai.

Apsimesdami pačiais įvairiausiais amerikiečiais – nuo musulmonų iki juodaodžių aktyvistų, nuo ultrakonservatyvių dešiniųjų iki Teksaso separatistų, rusų troliai siekė supykdyti ir suskaldyti rinkėjus. Jie tai darė publikuodami internetinius įrašus ir JAV miestuose organizuodami protestus.

Buvęs trolis: „Mūsų tikslas buvo nuteikti amerikiečius prieš jų pačių vyriausybę, išprovokuoti neramumus, išprovokuoti nepasitenkinimą, sumažinti (Baracko) Obamos reitingus.“

„Mūsų tikslas buvo nuteikti amerikiečius prieš jų pačių vyriausybę, išprovokuoti neramumus, išprovokuoti nepasitenkinimą, sumažinti (Baracko) Obamos reitingus“, – nepriklausomam rusų kanalui „Dožd“ sakė buvęs „trolių fabriko“ Amerikos departamento darbuotojas.

Buvęs darbuotojas teigė, kad jie dažnai puldavo H.Clinton dėl elektroninių laiškų skandalo. „Pagrindinė žinutė buvo ši: „Ar jūs, mano amerikiečiai broliai, nepavargote nuo Clintonų?“ – pasakojo buvęs trolis.

Praeitą mėnesį „Facebook“ užblokavo 470 netikrų paskyrų ir puslapių, susijusių su kompanija „Internet Research Agency“. Įmonė rinkimų kampanijos metu reklamoms feisbuke išleido 100 tūkst. JAV dolerių (85 tūkst. eurų).

Kai kurios reklamos buvo nukreiptos į Mičigano ir Viskonsino valstijas, kuriose D.Trumpas nugalėjo nedideliu skirtumu – atitinkamai 10 704 ir 22 177 balsų.

Savo ruožtu „Twitter“ ištrynė 201 su Rusija susijusią paskyrą. Šį mėnesį „Google“ išsiaiškino, kad Rusijos operatyvininkai reklamoms „Google“, „Youtube“ ir „Gmail“ išleido dešimtis tūkstančių dolerių.

„Facebook“ teigimu, rusų nupirktos reklamos pasiekė 10 mln. rinkėjų. Vis dėlto Kolumbijos universiteto tyrėjai atskleidė, kad šešių užblokuotų puslapių įrašus pamatė 19,1 mln. žmonių.

Anot JAV transliuotojo RBC, mačiusio „trolių fermos“ dokumentus, 2016-ųjų rugsėjį Amerikos departamento socialinių tinklų paskyros per savaitę pasiekdavo 20–30 mln. žmonių.

Pavyzdžiui, užblokuoto feisbuko puslapio „South United“ įrašas, kuriame apsiginklavęs animacinio filmuko veikėjas Josemitas Semas sako „Pamėk ir dalinkis, jei užaugai žiūrėdamas mane per televizorių, turi ginklą ir nieko nenušovei ar nenužudei!“, pasiekė 17 mln. vartotojų.

„Facebook“ nuotr./Rusijos trolių įrašas, publikuotas JAV prezidento rinkimų kampanijos metu
„Facebook“ nuotr./Rusijos trolių įrašas, publikuotas JAV prezidento rinkimų kampanijos metu

Trolių atlyginimams – milijonas

Buvusio darbuotojo teigimu, „trolių fabrikas“ pradėjo „diskredituoti kandidatus“ į JAV prezidento postą dar 2015-ųjų pavasarį. RBC duomenimis, Amerikos departamentas 2016-ųjų vasarą jau turėjo 80–90 darbuotojų, kurių atlyginimams per metus išleido daugiau nei milijoną eurų.

L.Savčuk: „Tai erzina. Žmonės apie tai kalbėjo taip ilgai, tačiau jie tik dabar pradeda suprasti. Sukurti paskyras apsimetant amerikiečiais nėra problema.“

Buvę „trolių fabrikų“ darbuotojai pasakoja, kad „Facebook“ kartais užblokuodavo jų paskyras, vadinasi, Rusijos trolių problema jiems galėjo būti žinoma dar 2014-aisiais. Iki šio straipsnio paviešinimo „Facebook“ atstovai dar nebuvo atsakę į prašymą pakomentuoti.

„Tai erzina. Žmonės apie tai kalbėjo taip ilgai, tačiau jie tik dabar pradeda suprasti, – apie „Facebook“ atsaką kalbėjo Liudmila Savčuk, 2015-aisiais įsidarbinusi „trolių fabrike“ tam, kad atskleistų jo veiklą. – Sukurti paskyras apsimetant amerikiečiais nėra problema.“

„Trolių fabriko“ veiklą remia ir Jevgenijus Prigožinas. Restorano savininkas vadinamas „Putino virtuvės šefu“, kadangi dažnai prezidentui ruošia oficialias vakarienes ir gimtadienio vakarėlius.

2014-aisiais nutekinti laiškai atskleidė, kad J.Prigožino „Concord“ įmonės buhalteris priėmė mokėjimus iš „Internet Research Agency“. „Concord“ darbuotojas atsisakė pakomentuoti.

Anot L.Savčuk, Amerikos departamento darbuotojai priklausė „aukščiausiai trolių kastai“ ir dirbo ketvirtame fabriko, įsikūrusio Savuškino gatvėje, aukšte.

„Scanpix“/AP nuotr./Buvusi „trolių fabriko“ darbuotoja Liudmila Savčuk
„Scanpix“/AP nuotr./Buvusi „trolių fabriko“ darbuotoja Liudmila Savčuk

Tapatybės nenorėjęs atskleisti buvęs darbuotojas „Dožd“ pasakojo, kad jo užduotis buvo „įžiebti diskusiją“ tokių laikraščių kaip „The New York Times“ ir „The Washington Post“ komentarų sekcijose. Troliams buvo liepiama bandyti pakurstyti religingus amerikiečius naudojant aliuzijas į ginklus ir gėjus.

Troliai publikavo melagingą provokuojančią informaciją pačiose įvairiausiose grupėse – nuo „LGBT United“ („Vieningi LGBT“) iki „United Muslims of America“ („Vieningi Amerikos musulmonai“), nuo „Being Patriotic“ („Būti patriotišku“) iki „Secured Borders“ („Apsaugotos sienos“).

RBC duomenis, reklamoms socialiniuose tinkluose „trolių fabrikas“ kiekvieną mėnesį išleisdavo apie 4,5 tūkst. eurų.

Iš interneto – į gatves

Paskutinė trolių darbo stadija – neramumus iš interneto perkelti į gatves. Jau panaikintos „Facebook“ paskyros organizavo prieš pabėgėlius nukreiptą mitingą Aidahe, paramą D.Trumpui pareikšti skirtus mitingus Floridoje ir prieš H.Clinton nukreiptus protestus Teksase.

„Scanpix“/„PA Wire“/„Press Association Images“ nuotr./Donaldas Trumpas
„Scanpix“/„PA Wire“/„Press Association Images“ nuotr./Donaldas Trumpas

RBC teigimu, „trolių ferma“ per mėnesį išleisdavo mažiausiai 2800 eurų tam, kad JAV suorganizuotų apie 40 demonstracijų. Viena iš strategijų – pakurstyti jau egzistuojantį nepasitenkinimą policijos smurtu prieš juodaodžius.

Vienas iš „Occupy Wall Street“ judėjimo įkūrėjų Micah White'as su „The Daily Telegraph“ pasidalijo elektroniniu laišku.

Jame „BlackMattersUS“, galimai netikros pilietines teises ginančios grupės, kurią, kaip manoma, įkūrė „trolių fabriko“ darbuotojai, atstovas „Yan Big Davis“ nenatūralia anglų kalba paprašė jo pareklamuoti renginį. Jis neva buvo skirtas paremti įkalintus juodaodžių išsivadavimo grupės „MOVE“ narius.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Protestas prieš policijos smurtą Dalase
AFP/„Scanpix“ nuotr./Protestas prieš policijos smurtą Dalase

M.White'as sakė patikėjęs, kad su juo susisiekęs vyras – JAV gyvenantis afrikietis, todėl jam davė interviu, kuris buvo publikuotas „BlackMattersUS“ tinklalapyje.

M.White'as: „(Jų) tikslas buvo paimant iš manęs interviu integruotis tarp amerikiečių aktyvistų.“

„(Jų) tikslas buvo paimant iš manęs interviu integruotis tarp amerikiečių aktyvistų“, – sakė M.White'as.

Aktyvistas iš Šiaurės Karolinos Conradas Jamesas padėjo „BlackMattersUS“ Šarlotėje suorganizuoti du mitingus prieš policijos smurtą. Viename jų, vykusiame likus dviem savaitėms iki prezidento rinkimų, dalyvavo 300–400 protestuotojų.

Anot C.Jameso, jis buvo susitikęs su dviem juodaodžiais organizatoriais iš grupės, kurie, jo nuomone, buvo amerikiečiai. Trečiasis organizatorius nepratarė nė žodžio.

„Akivaizdžiai už viso to slypėjo ketinimas supykdyti žmones, paskatinti žmones eiti į gatves ir juos (policijos pareigūnus – red.) pulti, priversti žmones nekęsti policijos, šaukti vulgarybes ir keiktis“, – sakė C.Jamesas ir pridūrė, kad jo organizuojamos demonstracijos buvo taikios ir mandagios.

Panašu, kad po rinkimų praėjus daugiau nei dešimt mėnesių, „trolių fabrikas“ veikia visu pajėgumu. Vieną naktį kiek daugiau nei per pusantros valandos į Savuškino gatvėje esantį pastatą įėjo ir išėjo daugiau nei 40 jaunų žmonių. Dauguma jų ignoravo žurnalisto klausimus.

„Facebook“ nuotr./Interneto tyrimų agentūros – „trolių fabriko“ – būstinė Sankt Peterburge
„Facebook“ nuotr./Interneto tyrimų agentūros – „trolių fabriko“ – būstinė Sankt Peterburge

Paklaustas, ar čia įsikūręs „trolių fabrikas“, barzdotas vyriškis atsakė, kad nežino. Kitas pašnekovas teigė esąs pasirašęs konfidencialumo sutartį, todėl negalįs kalbėti apie darbą. Trečiasis davė telefono numerį, kuriuo nebuvo galima prisiskambinti.

Kai „The Daily Telegraph“ žurnalistas įėjo į pastatą, stambus apsauginis jį sučiupo ir išstūmė į lauką.

„Čia galima praeiti tik su kortele, – sakė jis uždarydamas duris. – Do svidanija.“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis