Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Ultradešinieji teroristai ideologiją skleidžia internetu, bet prisideda ir žiniasklaida

Prieš teroristinį išpuolį Naujosios Zelandijos Kraistčerčo mečetėje šaulys paliko daugybę skaitmeninių įkalčių, rodančių, kad jam buvo itin svarbu pasiųsti savo žinią internetu. Socialinių tinklų eroje jam puikiai pasitarnavo tiesioginė transliacija „Facebook“, leidžianti vaizdo įrašu iškart pasidalyti visame pasaulyje, rašo „Foreign Policy“.
Naujosios Zelandijos šaulys – Brentonas Harrisonas Tarrantas
Naujosios Zelandijos šaulys – Brentonas Harrisonas Tarrantas / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Net ir išpuolio vieta – tolima Naujoji Zelandija – buvo pasirinkta siekiant pasiųsti žinią, greitai pasklisiančią po skaitmeninį pasaulį: nuo baltųjų viršenybės šalininkų, kurie internete įgavo naują gyvybę, pasaulyje nė viena nėra apsaugota.

Šiuo metu žiniasklaidos kanalai visam pasauliui perduoda 49 gyvybes atėmusio Brentono Tarranto idėjas. O tai, panašu, ir buvo žudiko, priklausiusio tamsiausioms interneto subkultūroms, planas.

Penktadienio įvykiai kelia klausimą: kaip žiniasklaida turėtų reaguoti į žudynes, transliuojamas internete?

VIDEO: Naujoji Zelandija sukrėsta: mečetėje per šaudynes žuvo 49 žmonės

„Žiniasklaida gana gerai tvarkosi su tokiomis grupuotėmis kaip „al Qaeda“, turinčiomis aiškią lyderystę ir organizacinę struktūrą. Lyderių neturinčios internetinės bendruomenės, vienai kurių priklauso šaulys, kelia kur kas sudėtingesnį iššūkį“, – „Foreign Policy“ sakė žurnalistas Robertas Evansas, tiriantis ekstremistų grupuotes.

Kruvinos šaulio strategijos centre – 17 minučių trukmės tiesioginė transliacija. Socialinio tinklo vartotojai galėjo realiu laiku stebėti, kaip 28 metų amžiaus B.Tarrantas nuvairavo „Subaru“ į įvykio vietą, nuėjo į mečetę ir pradėjo šaudyti.

Apie būsimą transliaciją jis paskelbė tinklalapyje „8chan“, kuris giriasi priglaudžiantis turinį, pernelyg įžeidų publikuoti kitose internetinėse svetainėse.

Be nuorodos į savo „Facebook“ puslapį, B.Tarrantas pasidalijo nuorodomis į kelis tinklalapius, kuriuose paskelbė savo 74 puslapių ilgio manifestą: tam, kad kiti „8chan“ vartotojai galėtų jį parsisiųsti prieš dokumentą panaikinant.

Iškart po išpuolio pasaulio žiniasklaida plačiai dalijosi šiuo turiniu. Britų laikraštis „Sun“ savo internetinėje svetainėje pasidalijo ištraukomis iš tiesioginės B.Tarranto transliacijos.

Laikraštis „Daily Mail“ pasidalijo nuoroda į manifestą, JAV transliuotojas MSNBC tiesioginiame eteryje citavo jo ištraukas.

Praėjus keturioms valandoms po išpuolio, vaizdo įrašas vis dar buvo prieinamas „Youtube“ – vėliau platforma jį pašalino. Taip pat jį buvo galima pamatyti ir „Facebook“, iš kurio vaizdo įrašas galiausiai taip pat buvo pašalintas.

Dauguma interneto vartotojų vis dar nesunkiai gali rasti šį vaizdo įrašą kituose tinklalapiuose.

Žudikas, paviešindamas vaizdo įrašą ir manifestą, panašu, siekė tokio pat rasistinio „nemirtingumo“ kaip ir Andersas Breivikas, 2011-aisiais Norvegijoje nužudęs 77 žmones.

Transliacijoje B.Tarrantas ragina žiūrovus pasekti „Youtube“ veikėją „PewDiePie“, kurio prieštaringai vertinami veiksmai kartais laikomi flirtu su antisemitizmu. Pavyzdžiui, „Youtube“ žvaigždė sumokėjo dviem šrilankiečiams, kad šie laikytų ženklą su užrašu „Mirtis visiems žydams“. Tokiu būdu jis siekė kritikuoti internetinę platformą, kurioje už 5 dolerius gali nusipirkti įvairias laisvai samdomų darbuotojų paslaugas.

Be to, „PewDiePie“ yra žeminančiai pasisakęs apie moteris: atvirais rūbais apsirengusią internautę išvadino laisvo elgesio mergina ir tikino, kad dėl tokių komentarų kalta yra ji pati. Atsirado besipiktinančių, kad tokiu būdu jis prisideda prie seksualinio priekabiavimo ir smurto aukų kaltinimo. [Patikslinta 2019.03.17]

Turintis 90 mln. sekėjų, jis yra populiariausius jutuberis.

Pats „PewDiePie“ – Felixas Kjellbergas – pasmerkė ataką ir užtikrino, kad jo sekėjai sužinos, kas nutiko Naujojoje Zelandijoje.

Iššūkis žiniasklaidai

B.Tarranto manifeste, kuriame užsimenama apie kitas baltųjų nacionalistų įvykdytas šaudynes, netrūksta aliuzijų į internetinius meme'us: juokingus paveikslėlius, ant kurių užrašytos tam tikros interneto vartotojams suprantamos frazės.

Apskritai manifestas ragina žudyti ne europiečių kilmės asmenis.

Kai kada B.Tarrantas tyčia provokuoja skaitytojus, nesusipažinusius su interneto kultūra – jie kai kuriuos pareiškimus gali priimti už gryną pinigą.

Rašydamas apie tai, ar vaizdo žaidimai išmokė jį smurto, autorius rašo apie „etnonacionalizmą“ sužinojęs iš žaidimo „Spyro the Dragon 3“, o žaidimas „Fortnite“ esą išmokė jį būti žudiku ir šokti ant priešų kūnų.

Pranešdamas apie ataką svetainėje „8chan“, šaulys rašė: „Na, džentelmenai, metas nustoti shitpostinti (publikuoti prastos kokybės turinį, – red. past.) ir pasistengti realiame pasaulyje.“

„Foreign Policy“ rašo, kad penktadienio šaudynės iškėlė žalingiausią tinklalapyje „8chan“ paplitusio rasizmo formą.

Tokių internetinių fenomenų nušvietimas išlieka iššūkiu tradicinei žiniasklaidai. 2018-aisiais pelno nesiekianti organizacija „Data & Society“ tyrė, kaip internetinių bendruomenių ir jų rasistinės ideologijos nušvietimas jas normalizuoja.

Pasak tyrėjų, nušviesdama kraštutinius dešiniuosius – nuo profesionalių sąmokslo teorijų kūrėjų iki tikrų nacių – žiniasklaida „tiesiogiai tenkina tų grupių viešųjų ryšių interesus“.

„Proceso metu tas nušvietimas prideda ne tik deguonies, bet ir raketų kuro jau rusenančiai ugniai“, – teigiama tyrimo išvadose.

Kai kraštutiniai dešinieji palieka internetą ir imasi masinio smurto realiame gyvenime, žiniasklaidai jo nenušviesti praktiškai neįmanoma. Juk 49 žmonių nužudymas yra naujiena.

Žiniasklaidai kyla iššūkis papasakoti istoriją neatskleidžiant didžiulių smurtinių ir rasistinių internetinių bendruomenių, įkvėpusių atakas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos