Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Vilkikų konvojus Kanadoje buvo ilgas, bet į Guinnesso rekordų knygą nepateko

Kanadoje nerimstantį protestą dėl privalomų COVID-19 vakcinų vilkikų vairuotojams lydi pasididžiavimas dėl iki šiol nematyto masiškumo. Internete sklinda žinia, esą net 50 tūkst. sunkvežimių konvojus ilgiu pranoko ligšiolinį rekordininką ir jau atsidūrė Guinnesso rekordų knygoje. Tačiau dalyvių niekas oficialiai neskaičiuoja ir apskritai neaišku, kiek tiksliai jų buvo, policija ir liudininkai kalba tik apie šimtus ar kelis tūkstančius.
Rekordinė 480 vilkikų kolona, 2020 m. išrikiuota per Egipto „Tahya Misr“ fondo renginį
Rekordinė 480 vilkikų kolona, 2020 m. išrikiuota per Egipto „Tahya Misr“ fondo renginį / Nuotr. iš guinnessworldrecords.com

Priskaičiavo net 250 tūkstančių

Protestas prieš privalomus skiepus vilkikų vairuotojams, kertantiems JAV ir Kanados sieną, oficialiai prasidėjo šeštadienį Otavoje.

Vairuotojai iš pačiuose šalies vakaruose esančios Britų Kolumbijos provincijos sostinės link pajudėjo keliomis dienomis anksčiau.

Prie vadinamojo „Laisvės konvojaus“ (angl. „Freedom Convoy 2022“) visą savaitę jungėsi nepatenkintieji nuo sausio 15 d. įsigaliojusia tvarka.

Norėdami kirsti sieną vilkikų vairuotojai dabar turi pateikti įrodymą, kad pasiskiepijo nuo SARS-CoV-2. Kitaip reikia kelis kartus atlikti testą ir karantinuotis.

Jungtinėse Valstijose panašūs reikalavimai įsigaliojo nuo sausio 22 d.

Prie protesto prisijungė keli šimtai vairuotojų. Remiantis kai kuriais skaičiavimais, dar iki tikrosios protesto pradžios, konvojus galėjo išaugti iki 50 tūkst. vilkikų. Prie jo žadėjo prisijungti vairuotojai iš įvairių Kanados regionų ir net JAV.

Jei taip tikrai buvo, tai būtų dešimtkart daugiau nei ligšiolinis pasaulio rekordas – 480 vilkikų, užpernai išsirikiavusių į koloną Egipte. Todėl protestuotojai ir juos remiantys žmonės suskubo tvirtinti, kad ši akcija jau pateko į Guinnesso rekordų knygą.

Ekrano nuotr. iš „Twitter“/Socialinių tinklų vartotojai tvirtino, kad „Laisvės konvojus“ jau įtrauktas į Guinnesso rekordų knygą
Ekrano nuotr. iš „Twitter“/Socialinių tinklų vartotojai tvirtino, kad „Laisvės konvojus“ jau įtrauktas į Guinnesso rekordų knygą

„Konvojus Kanadoje pateko į Guinnesso rekordų knygą kaip ilgiausias pasaulyje“, – sausio 24 d. buvo teigiama vienoje „Facebook“ paskyroje. Įrašu suspėta pasidalinti 7 tūkst. kartų.

Tokių pačių ar panašių frazių buvo galima rasti ir kitur socialiniuose tinkluose: „Twitter“, „Instagram“ (po pastaruoju daugiau nei 5,2 tūkst. žmonių paspaudė „patinka“).

Buvo galima rasti įrašų, kad proteste dalyvauja 19 tūkst., 50 tūkst. ar net 250 tūkst. vilkikų.

Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Žadėtas ir amerikiečių vairuotojų dalyvavimas
Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Žadėtas ir amerikiečių vairuotojų dalyvavimas

Viena „Facebook“ vartotoja prieš savaitę pasidalijo informacija, kad atvažiuojant į Kanadą tikimasi 10 tūkst. vilkikų vairuotojų iš JAV, o konvojus yra rekordinio ilgio. Šį sekmadienį ta pati moteris citavo pranešimus, kad Otavoje yra 100–130 tūkst. vilkikų, 2,3 mln. žmonių.

Prie šių internautų prisijungė ir JAV televizijos „Fox News“ laidos vedėjas Seanas Hannity – savo paskyroje „Twitter“ pareiškė, kad konvojų sudaro 10 tūkst. vilkikų.

Federacija atsiribojo

Panašu, kad prognozės apie 50 tūkst. sunkvežimių šaltinis – konvojaus iniciatoriai. Anot jų, iš pradžių galvota apie 1,6 tūkst. vilkikų, bet vos per kelias dienas skaičius išaugo iki 36 tūkst. „Dabar spėjama, kad Otavos link judančių sunkiasvorių vilkikų skaičius yra artimesnis 50 tūkst.“, – praėjusį savaitgalį protestuotojų paskyroje „Facebook“ skelbė jie.

Taip pat skaitykite: Paramą renkančių vilkikų koloną internautai pavertė protesto Kanadoje rėmėjais

Vieno iš žinomiausių faktų tikrinimo tinklalapių „Snopes“ teigimu, organizatoriai nėra patikimiausias šaltinis, juoba kad jie turi priežasčių išpūsti skaičius.

Didžiuma žiniasklaidos priemonių, pranešdamos proteste dalyvaujančių vilkikų skaičių, dažniausiai vartojo žodį „šimtai“, ne „tūkstančiai“ ir juo labiau nei „dešimtys tūkstančių“.

Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Žadėtas ir amerikiečių vairuotojų dalyvavimas
Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Žadėtas ir amerikiečių vairuotojų dalyvavimas

Nurodyti skaičių sunku, nes automobilių kolona važiavo kelias dienas, kai kurie vilkikai joje buvo tik tam tikrą laiką, prie konvojaus jungėsi ir lengvieji ar kiti proteste šiaip nedalyvaujantys automobiliai. Tikslaus vilkikų skaičiaus negalėjo nurodyti net policija.

Visuomeninio transliuotojo CBC tinklalapyje buvo rašoma: „Šimtai vilkikų vairuotojų sekmadienį (sausio 23 d. – red. past.) pajudėjo iš Britų Kolumbijos Otavos link, protestuodami prieš privalomas vakcinas, nors šalies didžiausia vežėjų federacija tam nepritaria.“

Toronto naujienų portalo „City News“ žurnalisto Adriano Ghobrialo žodžiais, nors pasižiūrėti į protestuotojus ir pareikšti paramą jiems atėjo tūkstančiai žmonių, jis abejojo, ar konvojuje buvo daugiau nei 100 vilkikų.

„Global News“ žurnalistas Davidas Akinas, remdamasis šaltiniais policijoje, paskelbė, kad konvojuje yra 8 atskiri „kapitonai“ (pagrindiniai organizatoriai), 230 vilkikų su arba be priekabų, 725 asmeniniai automobiliai iš Toronto ir Vakarų Kanados, 200 transporto priemonių iš Naujosios Škotijos ir Naujojo Bransviko provincijų, galbūt ir 2 tūkst. pėsčiųjų iš Kvebeko.

Abejoti didžiuliais skaičiais skatina ir šalies pervežimų industrijos statistika. Kanados vežėjų aljansas (CTA) buvo paskelbęs, kad ribojimai dėl sienos kirtimo turėtų įtakos 15 proc. (arba 16 tūkst.) šalies vilkikų vairuotojų. Tad, jei informacija apie konvojų iš 50 tūkst. vilkikų būtų teisinga, į kelią turėjo išvažiuoti ne tik visi nepasiskiepiję vairuotojai, bet ir dukart daugiau jų rėmėjų.

„Absoliuti dauguma Kanados pervežimų industrijos darbuotojų yra pasiskiepiję, o vairuotojų vakcinacijos lygis atspindi bendrą visuomenės, – pažymėjo CTA. – Todėl didžiuma sunkiai dirbančių vilkikų vairuotojų toliau vežioja krovinius per sieną ir šalies viduje, siekdami užtikrinti, kad ekonomika toliau funkcionuotų.“

Ši organizacija atsiribojo nuo protestuotojų ir nurodė, kad daugelis jos narių nėra susiję su „Laisvės konvojumi“.

Sudėjus CTA ir Amerikos vilkikų vairuotojų asociacijos turimą statistiką, iš 160 tūkst. vairuotojų, kurie nuolat kerta sieną, 26 tūkst. iš jų gali būti paveikti naujųjų taisyklių.

Užregistruoti rekordą užtrunka

Guinnesso rekordų knygoje kaip ilgiausias aprašytas 480 vilkikų paradas. Jį 2020 m. lapkričio 20 d. suorganizavo Egipto „Tahya Misr“ fondas.

Šis renginys buvo fondo kampanijos „We Share for tomorrow“ (angl. „Dalijamės rytojui“), skirtos atšiaurią žiemą nepasiturinčias šeimas paremti maistu, šiltais užklotais ir drabužiais.

Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Tą pačią žinią, kad vilkikų konvojus pagerino Guinnesso rekordą, pasigavo ir lietuviai
Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Tą pačią žinią, kad vilkikų konvojus pagerino Guinnesso rekordą, pasigavo ir lietuviai

Organizacijos, registruojančios rekordus, atstovė spaudai agentūrai AFP nurodė, kad „dabartinį ilgiausio – 480 – vilkikų parado rekordą 2020 m. pasiekė „Tahya Misr“ fondas“.

Anot jos, vilkikų konvojus Kanadoje nėra bandymas gauti Guinnesso pasaulio rekordo statusą.

Norint, kad vienas ar kitas pasiekimas būtų užregistruotas kaip pasaulio rekordas, reikia laikytis griežtų taisyklių. Priėmus paraišką siekti rekordo, užtrunka iki 3 mėnesių, kol gaunamos detalios instrukcijos, kaip tai padaryti be apgaulės.

Registruojant reikia pateikti nuotraukas, vaizdo medžiagą ir įvairius dokumentus. Dar iki 3 mėnesių užtrunka atsakymui, ar rekordas pasiektas, gauti. Tad „Laisvės konvojus“ jokiais būdais negalėjo būti jau įtrauktas į Guinnesso rekordų knygą kaip ilgiausias istorijoje.

Pagal rekordo siekimo taisykles, kiekvieną transporto priemonę Egipte vykusiame parade sudarė pats vilkikas (jis turėjo sverti mažiausiai 3,5 tonos) ir priekaba. Kolona driekėsi 7,5 km. Taip buvo pagerintas 16 metų gyvavęs rekordas – jį buvo pasiekę olandai, surengę 416 vilkikų paradą.

Šis detalė taip pat verčia abejoti, ar konvojų Kanadoje sudarė 50 tūkst. vilkikų, – jų kolonos ilgis turėjo būti šimtąkart ilgesnis nei sudarytos Egipte, taigi beveik 750 km.

„Nematėme jokio įrodymo, patvirtinančio, kad „Laisvės konvojaus“ ilgis buvo arti 460 mylių (740 km)“, – pabrėžė „Snopes“.

Akcijos atstovas Benjaminas Dichteris leidiniui „Toronto Sun“ teigė, kad sausio 26-ąją kolona driekėsi 45 mylias (72,5 km). Perskaičiavus pagal analogiją su Egipte suformuota kolona, Kanadoje galėjo važiuoti 4,6–4,7 tūkst. transporto priemonių. Tiek neabejotinai būtų viršiję egiptiečių rekordą, tačiau šis skaičius nebuvo oficialiai patvirtintas.

Manitobos provincijos sostinę Vinipegą, anot vietos policijos, pravažiavo maždaug 20 km ilgio konvojus (tiek sudarytų 820 vienas paskui kitą be jokio atstumo išrikiuotų vilkikų su priekabomis), bet jame tarp sunkvežimių buvo įsimaišę ir lengvųjų mašinų.

„Scanpix“/AP nuotr./Protestas prieš pandemijos valdymo priemones Kanadoje
„Scanpix“/AP nuotr./Protestas prieš pandemijos valdymo priemones Kanadoje

Konvojui važiuojant pro Torontą, portalo „PolitiFact“ žurnalistai pasiteiravo konsteblio Edwardo Parkso apie 50 tūkst. sunkvežimių. Jis atsakė juoku, bet pridūrė, kad „šiuo metu niekas nežino, kiek vilkikų yra“. Anot pareigūno, jų aplink Toronte tuo metu buvo 20–30, dar kažkiek – kitur Ontarijo provincijoje, kurios sostinė yra šis miestas.

Pusiaukelėje tarp Toronto ir Otavos esančio Kingstono policija suskaičiavo, kad pro miestą judančiame konvojuje buvo 17 vilkikų su priekabomis, 104 vilkikų be priekabų, 424 lengvieji automobiliai ir 6 nameliai ant ratų.

Nei policijos, nei liudininkų, nei organizatorių pateikti skaičiai nepatvirtina kai kurių internautų teiginių, kad konvojuje buvo 250 tūkst. vilkikų – tiek penkis kartus viršytų net optimistiškiausias pačių dalyvių prognozes.

Neteisingi ir tvirtinimai, kad protestas jau spėjo atsidurti Guinnesso rekordų knygoje – rekordui patvirtinti būtinos tam tikros procedūros ir tai užtrunka nemažai laiko. Nors kai kurie duomenys rodo, kad akcijos dalyvių išties galėjo būti daugiau nei ankstesniame rekordiniame parade Egipte, jų skaičius nuolat kito, be to, prie vilkikų nuolat jungėsi lengvosios mašinos.

Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Facebook“, kuria siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Tyrimas: lietuviams planuojant kalėdinio stalo meniu svarbiausia kokybė bei šviežumas
Reklama
Jasonas Stathamas perima „World of Tanks“ tankų vado vaidmenį „Holiday Ops 2025“ renginyje
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos