Apie pirmuosius areštus ir grasinimus konfiskuoti automobilius tapo žinoma dar gegužės mėnesį, o liepą tokių atvejų jau buvo keliolika. Nukentėjusieji apie juos pasakojo ir žiniasklaidoje, ir savo socialiniuose tinkluose.
Rusijos leidiniai „Fontanka“ ir RBC išsiaiškino, kad Vokietijos muitinė rėmėsi praėjusį rudenį patvirtintu kitu sankcijų paketu, į kurį, be kita ko, įtrauktas ir automobilių importas.
Kuo remiantis konfiskuoja?
Abi žiniasklaidos priemonės papasakojo ruso Ivano Kovalio istoriją. Jis gyvena Hamburge ir važinėjo automobiliu „Audi Q3“ su rusiškais numeriais, kol birželio 1 d. muitinė, remdamasi sankcijomis, automobilį iš jo paėmė.
RBC leidinys gavo Vokietijos muitinės paaiškinimą, kuriame teigiama: „Lengvųjų automobilių importas iš Rusijos į ES draudžiamas pagal Reglamento 833/2014 3i straipsnį, apibrėžiantį Rusijai taikomą embargą. Šiame kontekste sąvoka „importas“ iš tikrųjų apima bet kokį prekių ar krovinių judėjimą“.
Po dar kelių tokių atvejų Rusijos ambasada Vokietijoje įspėjo, kad konfiskavimu gali būti neapsiribota.
„Rusijos piliečiai įspėjami apie baudžiamojo persekiojimo galimybę dėl Vokietijos įstatymų pažeidimo“, – teigė ambasada.
„Į argumentus, kad šiuo atveju kalbama ne apie prekes, skirtas parduoti, o apie privačią nuosavybę, naudojamą asmeniniais tikslais ir laikinai įvežtą į Vokietijos teritoriją teisėtu pagrindu, neatsižvelgiama“, – rašė ambasada ir primygtinai rekomendavo nevažiuoti automobiliais su rusiškais valstybiniais numeriais, „kol situacija nebus išsiaiškinta“.
Diplomatai kreipėsi į Vokietijos valdžios institucijas su prašymu pateikti paaiškinimus, tačiau kol kas naujų pranešimų šiuo klausimu iš ambasados negauta. O praėjusią savaitę automobilis buvo grąžintas I.Kovaliui, pranešė „Fontanka“.
Teisininkai ir konfiskuotų automobilių savininkai pasiūlė vokiečiams plačiai interpretuoti sąvoką „importas“ kaip „įvežimas“ ir įtraukti į ją ne tik prekybą prekėmis, bet ir bet kokį turto judėjimą per muitinės sieną.
Lietuvos muitinė tokių transporto priemonių nesulaiko. Tačiau jei transporto priemonė yra prekė, ją įvežti draudžiama.
Kadangi Vokietija neturi sausumos sienos su Rusija, iš karto kilo klausimas, ar šalys, per kurias automobiliai su rusiškais valstybiniais numeriais dažniausiai įvažiuoja į ES, ketina pasekti jos pavyzdžiu. Juolab kad ES sankcijos priimamos bloko lygmeniu, tačiau jų aiškinimas ir taikymas paliekamas kiekvienos iš 27 sąjungos šalių nuožiūrai.
Lietuvos, Latvijos ir Estijos pozicija
Lietuvos muitinė leidiniui priminė apie draudimą vežti prekes per ES muitų teritoriją Rusijoje registruotomis transporto priemonėmis, įskaitant priekabas ir puspriekabes. Ir kad yra šio draudimo išimčių, visų pirma tranzitas į Rusijos anklavą Kaliningradą.
„Lietuvos muitinė tokių transporto priemonių nesulaiko. Tačiau jei transporto priemonė yra prekė, ją įvežti draudžiama“, – rašoma Lietuvos finansų ministerijos, kuriai pavaldi muitinė, atsakyme.
Tai reiškia, kad jei automobilis yra ne prekė, o transporto priemonė, tuomet kertant sieną nėra už ką jos sulaikyti. Apie tai priminė ir Estijos muitinė.
Latvijoje Valstybinė pajamų tarnyba teigė, kad Latvijoje rusų asmeninių automobilių areštas ar konfiskavimas netaikomas.
„Pavyzdžiui, jei Rusijos pilietis į šalį įvažiuoja automobiliu kaip turistas, automobilis deklaruojamas kaip privačiai naudojama transporto priemonė ir gali čia būti iki šešių mėnesių“, – sakė Estijos mokesčių ir muitų valdybos muitinės formalumų vadovė Kulli Kurvits.
Ji priminė, kad rudenį įvestos sankcijos negalioja atgaline data.
„Rusijos piliečiai, turintys ES išduotą leidimą gyventi, gali įrodyti, kad automobilį su rusiškais registracijos numeriais įsigijo Rusijoje iki 2022.10.07 ir juo kirto ES sieną iki 2023.01.08 – tokiu atveju sankcijos šiems automobiliams nebus taikomos ir jie galės juos įvežti į ES“, – sakė K.Kurvits.
Kaimyninėje Latvijoje Valstybinė pajamų tarnyba teigė, kad Latvijoje rusų asmeninių automobilių areštas ar konfiskavimas netaikomas.
„Asmenims, laikinai atvykstantiems į Latviją asmenine transporto priemone su Rusijos Federacijoje registruotais numeriais, nedraudžiama kirsti valstybės sieną“, – sakė pareigūnai ir priminė, kad sankcijos draudžia „įvežti automobilius iš Rusijos į ES ir išleisti juos į laisvą apyvartą“.
„Tai reiškia, kad komerciniais tikslais (pardavimui) įvežti nuosavą Rusijos Federacijoje registruotą transporto priemonę neleidžiama“, – teigė muitinė.