Nutekėjo „rekomendacijos“: taip propagandininkams siūloma pateisinti Ukrainos puolimą

Latvijoje įsikūrusio Rusijos opozicinio portalo „Meduza“ žurnalistams pavyko gauti dokumentą, kuriame V.Putino administracijos parengti nurodymai, kaip prokremliški politikai ir televizijos laidų vedėjai turėtų kalbėti apie karą Ukrainoje. Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto (VU TSPMI) dėstytojo dr. Nerijaus Maliukevičiaus teigimu, visos šios istorijos – bandymas atkartoti sovietinės smegenų plovyklos vykdytas informacines operacijas.
Rusijos karys Mariupolyje
Rusijos karys Mariupolyje / AFP/„Scanpix“ nuotr.

„Meduzos“ žurnalistai atskleidė, kad rugpjūčio pradžioje į jų rankas patekę nurodymai „rekomendavo“ brėžti paraleles tarp karo Ukrainoje, Rusijos krikšto ir Nevos mūšio.

Tezės, kad šie trys įvykiai savo esme yra labai panašūs, išdėstytos dviejuose liepos mėnesį Rusijos Federacijos prezidento administracijos parengtuose vadovuose, žargonu vadinamose „metodičkėmis“.

Invazija į Ukrainą jose aiškinama „kolektyvinių Vakarų“, kurie jau beveik tūkstantį metų puola Rusiją, siekdami ją suskaldyti ir užgrobti šalies išteklius, taip pat sunaikinti stačiatikių tikėjimą, veiksmais.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Patriarchas Kirilas
AFP/„Scanpix“ nuotr./Patriarchas Kirilas

Kartoja apie „tradicines vertybes“

„Krikštas tapo Rusijos valstybės stiprėjimo ir vienybės pagrindu šimtams metų į priekį.

Stačiatikių tikėjimas moko užuojautos, meilės artimui ir tolerancijos kitiems. Šios vertybės sudarė Rusijos civilizacijos pagrindą ir leido Rusijai suvienyti šimtus tautų.

Šiandien visų Rusijos tautų atstovai vėl susibūrė prieš ateistus ir siekia apginti tradicines vertybes ir savo vaikų teises gyventi jų laikantis“, – „Meduzos“ žurnalistai citavo prezidento administracijos pateiktas rekomendacijas.

Nors tokie nurodymai Rusijoje – vieša paslaptis, dažniausiai juos gavę propagandininkai ir politikai stengiasi tai adaptuoti, atpasakoti savais žodžiais.

Tačiau kai kurie įsakymus vykdo labai tiesiogiai.

Taip liepos 28 dieną populiariame socialiniame tinkle „Odnoklasniki“ buvo publikuotas tekstas, kuriame kalbama apie Rusijos krikštą ir beveik pažodžiui pakartotos kelios eilutės iš „Meduzos“ žurnalistų gauto dokumento.

Odnoklasniki.ru nuotr. /Socialiniuose tinkluose platinama manipuliacija
Odnoklasniki.ru nuotr. /Socialiniuose tinkluose platinama manipuliacija

Kaip kalbėti apie karą?

Parengtuose nurodymuose akcentuojama, kad dėl karo Ukrainoje reikėtų kaltinti ne Rusiją, o „kolektyvinius Vakarus“.

„Konfliktas Ukrainoje išprovokuotas Vakarų, kurie perdavė Ukrainai ginklus. Ukraina turėjo tapti tramplinu puolimui prieš Rusiją.

Kelių šimtmečių strateginis kolektyvinių Vakarų tikslas Rusijos atžvilgiu nepasikeitė – tai Rusijos sutramdymas, susilpninimas, išskaidymas ir visiškas sunaikinimas“, – taip Rusijos propagandininkams ir politikams siūloma kalbėti apie karo priežastis.

Panagrinėjus pastarojo meto Rusijos informacinę erdvę tampa aišku, kad nurodymų uoliai laikomasi – televizijos eteryje, internete ir prokremliškoje žiniasklaidoje nuolat kartojama ši įvykių versija.

AFP/ „Scanpix“ nuotr./V.Putinas ir V.Solovjovas
AFP/ „Scanpix“ nuotr./V.Putinas ir V.Solovjovas

Apie ožius ir satanistus

V.Putino administracijos paruoštose rekomendacijose siūloma akcentuoti, kad ukrainiečiai – bedieviai, nes susidėjo su „supuvusiais Vakarais“.

Siūloma akcentuoti, kad Dievu netiki ir prieš rusus kovojantys ukrainiečių kariai.

Kremliaus ruporu vadinamame naujienų portale „Ria novosti“ rugpjūčio pradžioje pasirodė medžiaga, iškalbingu pavadinimu „Ožio snukis. Satanizmas ir okultizmas tapo Ukrainos nacionalinių batalionų ideologija“.

Vėliau šią medžiagą išplatino ir kiti valdžiai palankūs naujienų portalai.

Šėtono šventyklos vizualizacija/Statula Šėtonui
Šėtono šventyklos vizualizacija/Statula Šėtonui

Prieštaringos žinutės

Propagandą daug metų nagrinėjantis Nerijus Maliukevičius pastebi, kad sukurtais šablonais įprastai žongliruojama pagal poreikius.

„Jie kartais atsiranda vienu metu, net prieštaraujantys vienas kitam. Nes tuo pat metu mes, europiečiai, visi ir naciai, ir gėjai, nors istoriškai nacistai gėjus naikino.

Toks dualizmas stebimas ir ukrainiečių atžvilgiu – viena vertus rusų propagandininkai tvirtina, kad ukrainiečiai nėra nacija ir juos užkariaus per dvi dienas, o jau apsisukę kartoja, kad ukrainiečiai yra kažkokie siaubingą grėsmę rusams keliantys kraugeriai“, – paaiškino ekspertas.

Pasak N.Maliukevičiaus, Rusijoje „supuvusios Europos“ naratyvas jau prieš kurį laiką buvo pakeltas į strateginį lygį, o pastaruoju metu į bandoma įvairiomis formomis kartoti.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Informacinių karų ekspertas Nerijus Maliukevičius
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Informacinių karų ekspertas Nerijus Maliukevičius

„Tai yra bandymas įvairiomis retorikos priemonėmis sukurti pasišlykštėjimą savo oponentu. Tai ne tik bedieviai, bet ir gėjai, ir naciai.

Tai yra tokia savotiška nužmoginimo strategija – V.Putino kariams fronte yra lengviau žudyti žmones, kai jie tiki, nes jiems taip papasakojo, kad jie žudo gėjus, nacius, satanistus ir kitokius blogiečius“, – aiškino propagandos tyrinėtojas.

Anot N.Maliukevičiaus, Kremliaus nurodymai nuolat keičiasi, nes siekiama prisitaikyti informacinėje erdvėje pagal poreikius ir aplinkybes.

„Pagrindinis propagandos principas – dirbti su tais šablonais, kurie, jau jie žino, yra veiksmingi. Lygiai ta pati biolaboratorijų tema buvo eksploatuojama nuo Šaltojo karo laikų. Istoriniai propagandos paruoštukai periodiškai vis pakeliami į viršų, arba patraukiami.

Tas pats nacių vaizdinys – dabar galbūt jį bandoma patraukti į šalį, nes matoma, kad jam vis mažiau pritarimo. Tada pakeliamas kitas“, – kalbėjo N.Maliukevičius.

Rusijos gynybos ministerijos nuotr./Rusijos kariai Ukrainoje
Rusijos gynybos ministerijos nuotr./Rusijos kariai Ukrainoje

„Nuo Antrojo pasaulinio karo laikų masėms kartojami tie patys dalykai. Tai yra psichologinis momentas – žmonės apie tai jau yra kažką girdėję.

Jei tai biolaboratorijos, žmonės yra apie jas „viena ausimi“ girdėję, o kai tuos dalykus girdi vėl, pasąmoningai labiau tiki ta dezinformacija.

Istorija turi būti kažkada išgyventa, sukėlusi baimę, skausmą ir panašiai. Tuomet galima jos pagrindu kurti naujas baisias istorijas“, – kalbėjo analitikas.

Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Facebook“, kuria siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis