Puoselėti inovacijų kultūrą ir auginti būsimuosius tyrėjus bei išradėjus yra vienas iš Alytuje įsikūrusio STEAM (gamtos, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos) atviros prieigos centro darbuotojų tikslų.
Pasak šio centro vedėjos Valės Zdanavičienės, praktinės veiklos, tyrinėjimas ir eksperimentavimas yra labai svarbi mokymosi dalis, kurią moksleiviai gali patirti moderniose centro laboratorijose.
„Pas mus atliekamos užduotys moksleiviams dažniausiai būna kaip nauji iššūkiai, naujos patirtys ir dar niekur nebandyti eksperimentai, leidžiantys atsiskleisti moksleivių intelektualinei ir kūrybinei brandai.
Ypatingą dėmesį skiriame iniciatyvumo, verslumo ir lyderystės ugdymui. Be to, centras po savo stogu sutelkė visą Alytaus regiono bendruomenę ir tapo žinių dalinimosi vieta kiekvienam norinčiam sužinoti daugiau“, – pasakoja V. Zdanavičienė.
Alytaus STEAM atviros prieigos centras įkurtas 2021 m. rugsėjo 1 d. ES investicijų lėšomis. Čia įrengtos 4 modernios laboratorijos: biologijos ir chemijos, fizikos ir inžinerijos, robotikos ir IT beispecializuota, atitinkanti regiono poreikius Maisto technologijų, kulinarinio meno ir sveikatinimo laboratorija, taip pat veikia skaitmeninė FabLab erdvė.
3D spausdintuvu spausdina šokoladą
Pristatydama išskirtinę Maisto technologijų, kulinarinio meno ir sveikatinimo laboratoriją, V. Zdanavičienė pasakoja, kad ši vieta moksleivių labai mėgstama ir lankoma. Laboratorijoje vyksta trijų valandų trukmės formaliojo ugdymo veiklos „Mikrobų detektyvai“, „Glitimas – kepinių draugas ar priešas?“, „Vitaminų ir medaus draugystė“, „Kulinarinis paveldas šiuolaikinėje virtuvėje“ ir „Šokolado architektai“. Pastarosios dvi yra populiariausios.
„Turbūt nėra mokinio, kuris nemėgtų šokolado, todėl šokolado architektais mūsų laboratorijoje nori tapti dažnas. Šios veiklos metu mokiniai kuria šokoladinius dekorus, mokydamiesi paruošti šokoladą.
Tačiau įdomiausia būna tai, kad tradicinės kulinarijos žinios čia derinamos su šiuolaikinėmis technologijomis – 3D spausdintuvais, kurių naudojimas maisto pramonėje kol kas laikomas tam tikra mistika. Mūsų laboratorijoje moksleiviai 3D spausdintuvu gali pagaminti įvairius vienetinius šokoladinius gaminius – nuo šokoladinio užrašo iki draugo veido formos, ar bet kokį kitą objektą, kurį tik gali įsivaizduoti“, – dalijasi pašnekovė.
Šioje laboratorijoje moksleiviai taip pat nagrinėja maisto gaminimo sąsajas su kulinariniu menu, sužino apie bendravimo kultūrą valgant, patiekalų derinimą ir sveikatingumą.
Jie supažindinami su augalinės ir gyvūninės kilmės žaliavomis, skirtomis perdirbimui ir maisto produktų gamybai, atlieka įprasto ir ekologiško maisto produktų palyginamąją kokybinę analizę.
Anot centro vedėjos, be mokykloms skirtų ugdymo užsiėmimų laboratorijoje rengiamos trumpesnės edukacinės veiklos „Kepiniai Lietuvai“, „Sveiki pusryčiai“, „Velykiniai kepiniai“, „Šokolado architektai“.
Plėsti akiratį ir kaupti žinias kviečiami ne tik vaikai, bet ir suaugusieji.
Plėsti akiratį ir kaupti žinias kviečiami ne tik vaikai, bet ir suaugusieji, kurie gali dalyvauti Alytaus miesto ir rajono savivaldybėse akredituotose neformalaus suaugusiųjų švietimo programose apie naujausių maisto technologijų diegimą, sveiką mitybą.
Per patirtis lengviau įsisavinti žinias
Iš viso Alytaus STEAM centro laboratorijose 7–8 ir I–IV gimnazijos klasių moksleiviams organizuojamos formaliojo ugdymo veiklos pagal 23 aprašus.
Biologijos ir chemijos laboratorijoje populiariausi užsiėmimai yra „Dirbtinis inkstas“ ir „Fotosintezė fotoelektrai: kaip „įveiklinti“ augalų pigmentus?“, robotikos ir IT laboratorijoje – „Robotų programavimas: matematinė navigacija labirinte“ ir „Misija Marse“, kurios metu vaikai susipažįsta su įvairiais robotinių rankų naudojamais įrankiais, išmoksta šias rankas programuoti, kuria bazių Marse projektus.
Fizikos ir inžinerijos laboratorijoje moksleiviai dažniausiai pasirenka mokslininkų akimis pažvelgti į tokius kasdienius dalykus kaip vaivorykštės ar veidrodžiai.
„Užsiėmimo „Vaivorykštė delne: šviesos spalvų sandaros analizė ir praktinis taikymas“ metu mokiniai išsiaiškina, kad šalia matomos spalvų spektro dalies yra ir nematoma, jos buvimu galima įsitikinti termometru.
Stebėdami vaivorykštės spalvas jie supranta, kad skirtingos spalvos šviesa sklinda skirtingu greičiu, sužino, kad spalvoti vaizdai yra sudaryti iš trijų skirtingo intensyvumo spalvų – raudonos, žalios, mėlynos – pikselių. Pasirinkę veiklą „Labirintu per veidrodžių karalystę“, mokiniai projektuoja ir gamina labirintą, rungtyniauja, kurio labirintu šviesa nukeliaus toliausiai, aiškinasi, kaip priversti šviesą keliauti ten, kur nori jie. Per tokią patirtį moksleiviai įsisavina žinias apie tiesiaeigį šviesos sklidimą, šviesos atspindžio dėsnį“, – kalba centro vadovė.
Ji džiaugiasi, kad garsas apie įdomias centro veiklas sklinda plačiai. Į centrą atvyksta ne tik regiono, t. y. Alytaus miesto, Alytaus, Lazdijų, Varėnos rajonų, Druskininkų savivaldybių moksleiviai, bet ir moksleiviai iš Vilniaus, Kauno, Raseinių, Rūdiškių, Prienų, Birštono mokyklų. Alytaus STEAM atviros prieigos centre taip pat vyksta edukacinės veiklos priešmokyklinio ugdymo bei darželių vaikams.
Kalbėdama apie tokių veiklų naudą vaikams, V. Zdanavičienė akcentuoja, jog praktika ir patyrimai ne tik lengviau įtvirtina mokykloje įgytas žinias, bet ir leidžia atrasti paslėptus talentus, naujus hobius, įgyvendinti su esamais pomėgiais susijusios projektus.
Praktika ir patyrimai leidžia atrasti paslėptus talentus, naujus hobius.
„Štai 2022 m. pavasarį STEAM centro Biologijos ir chemijos laboratorijoje lankėsi Seirijų Antano Žmuidzinavičiaus gimnazijos moksleiviai. Diskusijų metu paaiškėjo, kad moksleivė Augustė Bundzaitė domisi erkių gyvenimu.
Žinodami, kad Alytaus kolegija pavasarį organizuoja Mokslo savaitės renginius, kurių metu vyksta Studentų taikomųjų mokslų praktinė konferencija, pasiūlėme Augustei šioje konferencijoje pristatyti temą. Moksleivė parengė įdomų pranešimą ir jį skaitė konferencijos metu“, – pavyzdį pateikia Alytaus STEAM centro vadovė.
„Mums reikia daugiau“ – VšĮ Centrinės projektų valdymo agentūros (CPVA) inicijuota komunikacijos kampanija, kuria siekiama skatinti mokyklose populiarinti STEAM (gamtos, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos) mokslų kryptis, bendradarbiauti su STEAM centrais bei tarpusavyje. Projektas finansuojamas Europos socialinio fondo lėšomis.