Koks turi būti šiuolaikinis mokytojas? Ko ir kaip turėtų būti mokoma? Kas yra 21-ojo amžiaus mokykla? Apsiginklavę nerimą ir smalsumą keliančiais klausimais, panirome į lapkričio 24–25 dienomis „Litexpo“ parodų centre vykusios parodos „Mokykla 2017“ sūkurį ieškodami atsakymų.
Pirmiausia aplankėme „Atradimų laboratorijų“ erdves, kur vyko įvairūs praktiniai užsiėmimai ikimokyklinukams, mokiniams, mokytojams ir tėvams. Ten pakalbinome Vilniaus „Žemynos“ gimnazijos vyresniąją biologijos mokytoją, šių metų M.Lukšienės premijos laureatę, biomedicinos mokslų daktarę Astą Navickaitę, kuri kartu su kolegėmis ir mokiniais vedė praktinius užsiėmimus. Jos manymu, šiuolaikinis mokytojas pirmiausia turėtų būti gebantis greitai orientuotis ir prisitaikyti besikeičiančioje aplinkoje. Taip pat jis turi niekados nenusivilti ir ieškoti pagalbos iš įvairių šaltinių. Visa tai yra tam, kad pasiektų kuo aukštesnį rezultatą. Šių dienų mokinys negali būti stagnuojantis ir neveiklus, o leidinys turi būti be minčių „tarp eilučių“ ir nereikalingų iliustracijų ar neįmanomų eksperimentų.
Nacionalinės mokyklų vertinimo agentūros švietimo politikos analizės skyriaus vedėjui Evaldui Bakoniui šiuolaikinis mokytojas yra tas, kuris myli savo darbą, jaučiasi laimingas ir supranta mokinį bei jo poreikius. Jis mano, jog šios savybės buvo, yra ir išliks svarbiausios. Technologijos švietimo procese gali būti naudojamos, bet nėra būtinos, jei mokytojas sugeba kompensuoti tai savo žodžiu ir savo veiksmais. Svajonių mokinys turėtų matyti prasmę ir jausti naudą. Mokomajame leidinyje E.Bakoniui svarbiausia matyti bendrojo ugdymo programos atitikimą.
Lietuvos kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų ugdymo centro biologijos mokytojos ekspertės Skaidrės Barčienės požiūriu, dabartinis mokytojas suteikia įrankius žinių pasiėmimui ir yra mokinio draugas. Mokinys turi mokėti puikiai ieškoti informacijos, o leidinys – būti puikiai iliustruotas ir interaktyvus.
S.Barčienės mokinė Guoda Gudėnaitė priduria teigdama, jog leidinys turi būti suprantamas visiems, jį skaitantiems.
Pakalbinome ir mokomųjų leidinių leidėjus. Elektroninės mokymosi aplinkos EMA ugdymo turinio grupės specialistė Katažyna Kuckevič šiuolaikiniam mokytojui suteikia „įgalintojo“ vaidmenį švietime. Jos nuomone – tai žmogus, kuris drąsina ieškoti atsakymų, o ne juos pateikia. „Leidinys turi būti toks, kuris padėtų surasti atsakymus nuolat ieškančiam šiuolaikiniam mokiniui.“
Pedagogei ir ugdymo turinio grupės vadovei Jūratei Mikulevičiūtei svarbiausi šiuolaikinio mokinio bruožai – drąsa klausti, klysti ir kurti, išmanumas ir greitis. Mokytojas turi jėgą priminti žmogiškąsias vertybes ir privalo įveikti nuolatinės kaitos iššūkius.
Kaip galime pastebėti, specialistai mokytoją mato kaip mylintį savo darbą žmogų, nenusiviliantį, gebantį prisitaikyti ir orientuotis skirtingose situacijose, kuriantį draugiškus ir šiltus santykius su mokiniu. Mokymo(si) priemonės turėtų būti aiškios, siekiančios numatyto tikslo bendrojo ugdymo ar valstybinio brandos egzamino programose, interaktyvumas – taip pat norima leidinio savybė.
Parodoje kartu su bendraklase Kornelija Bakutyte buvome pakviesti į Margaritos Purlienės ir Ingos Viltrakienės leidinio „Biologija. 10 žingsnių egzamino link“ pristatymo tiesioginę transliaciją, kur mes irgi išsakėme savo požiūrį į šiuolaikišką mokinį, mokytoją ir leidinį. Kodėl mes šį leidinį pavadinome šiuolaikišku? Nes jame medžiaga pateikta pagal egzaminų programos mokymosi lygius, informacija glausta ir vaizdžiai pateikta, o naudodamasis QR kodais gali greitai pasitikrinti savo atsakymus. Svarbu paminėti ir tai, kad leidinio sėkmė mokykloje, jo naudingumas priklauso nuo labai svarbaus faktoriaus – mokinio smalsumo.
„Kažkada mes buvome šiuolaikiški mokiniai – dabar mūsų vietą užima jau kita karta. Bet dabar mes galime būti šiuolaikiškais mokytojais, kuriems gal ir sunkiau pasivyti sparčiai kintančias technologijas, bet, manau, kad visuminę gyvenimo patirtį mes turime gerokai didesnę. Ir, jeigu pavyksta sujungti šiuolaikišką mokinį ir šiuolaikišką mokytoją, gauname puikią komandą, kuri gali pasiekti tikrai daug“, – teigia šio leidinio autorė M.Purlienė.
„Saulės“ privačios gimnazijos mokytoja ekspertė I.Viltrakienė priduria, kad mokinys ir mokytojas atsakymų į klausimus turi ieškoti kartu. Labai svarbūs tarpusavio santykiai – draugystė, darbo pasidalijimas, tikslo siekimas, pasitikėjimas.
Šiandien ir mums, mokiniams, krinta labai didelė atsakomybė – turime būti veiklūs, suprasti mokymosi tikslą, prasmę ir naudingumą, turime kritiškai mąstyti, gebėti rasti atsakymus, taip pat prisitaikyti prie greitai besikeičiančio pasaulio ir išmokti jame jaustis „patogiai“.
Apibendrinant, norėtume pasakyti, kad buvo labai įdomu išgirsti įvairias nuomones, atrasti panašumų ir skirtumų, bet jaučiame, kad tokiems pokyčiams reikalingas rimtas pasikeitimas – galbūt „Z karta“ jį atneš? Žodis „šiuolaikinis“ yra labai trapus, nes gyvename besikeičiančiame pasaulyje. Tiesa yra ta, kad vienos tiesos nėra, bet tikime, jog kiekvienas, susijęs su švietimo sistema, pašnekovų žodžiuose atras naudingų patarimų.