Erdvė, kur Telšių moksleiviai tampa mokslininkais: drąsiai atlieka bandymus ir kūrybiškai eksperimentuoja

Pamokas mokyklos klasėse, skaitant vadovėlius, mokiniai dažnai vadina nuobodžiomis, tad mokytojams tenka ieškoti būdų, kaip mokymosi procesą padaryti įdomesnį.

Vienas tokių – leisti moksleiviams mokytis tikrose laboratorijose, naudojant profesionalius mikroskopus, robotus, įvairias medžiagas, atliekant eksperimentus. Tokią galimybę suteikia septyniuose Lietuvos miestuose veikiantys STEAM centrai, vienas kurių įsikūręs Telšiuose.

Suprasti akimirksniu: Ką reiškia STEAM?

  • STEAM yra iš anglų kalbos kilęs akronimas reiškiantis penkias disciplinas Science – Gamtos mokslai, Technology – Technologijos, Engineering – Inžinerija, Arts – Menai ir Kūryba, Math – Matematika.
  • Tai integruotas ugdymo modelis, kai vienu metu apjungiamos visos penkios disciplinos. Didžiausias dėmesys yra skiriamas praktinėms ir patyriminėms užduotims ir būtent per praktiką geriau suprasti teoriją.

„Didžiausias įdomumas mokiniams yra tai, kad jie viską daro patys: skaičiuoja, nagrinėja sąlygas, dirba su šiuolaikinėmis priemonėmis, maišo chemines medžiagas, eksperimentuoja. Turime naujausius mikroskopus, kurie leidžia pamatyti augalų mikrokristalus, vaikai gali pasidaryti pro mikroskopą stebimo vaizdo nuotrauką.

Vaikai įeina į tą mokslininkų vaidmenį, pajunta sėkmę ir norą gilintis į dalykus, kurie teorijoje atrodė neįdomūs.

Viskas prasideda nuo tokių smulkmenų kaip baltas chalatas. Centre turime chalatus, vaikai atėję juos apsirengia ir juokauja, kad yra daktarai, o mes sakome – ne, jūs esate mokslininkai. Ir jie įeina į tą mokslininkų vaidmenį, dirba, pajunta sėkmę ir norą gilintis į dalykus, kurie teorijoje atrodė neįdomūs“, – pasakoja Telšių STEAM atviros prieigos centro vedėja Rita Vargalytė.

Veiklos pritaikytos prie ugdymo turinio

Telšių regioninio gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos tyrimų, arba STEAM, atviros prieigos centras yra Telšių švietimo centro padalinys, įkurtas ES investicijų bei Telšių rajono savivaldybės ir valstybės biudžeto lėšomis, kuriame mokiniai atlieka bandymus ir eksperimentuoja dviejose laboratorijose – gamtamokslinėje pritaikydami įgytas gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, menų ir dizaino bei matematikos ir mechatronikos/IT, žinias.

R. Vargalytė sako, kad gamtamokslinėje laboratorijoje analizuojami ir išbandomi įvairūs gamtoje ir gyvuosiuose organizmuose vykstantys biologiniai bei cheminiai procesai, o mechatronikos laboratorijoje yra daugiau konstravimo veiklų, naudojami programavimo pagrindai, aiškinami fizikiniai gamtoje vykstantys procesai.

„Turime paruoštus 18 skirtingų veiklų aprašų, iš kurių gamtamokslinėje laboratorijoje populiariausios 7-8 klasėms pritaikytos temos „Dirbtinis inkstas“, „Kristalų mikropasaulis“, mechatronikos laboratorijoje daugiausia lankytojai renkasi veiklą „Šiltas namas“. Visi darbai yra pritaikyti prie ugdymo turinio ir truputį praplėsti. Prašome mokytojų, kad prieš atvykstant mokiniams būtų primintos reikiamos sąvokos, tai, ką jie jau išmoko iš vadovėlių, o atvykę pas mus mokiniai šias žinias dar gilina ir praktiškai pritaiko, išbando“, – komentuoja pašnekovė.

Temų aprašuose yra suformuluota kokia nors problema, kurią dirbdami komandose po 2-3 žmones, mokiniai bando žingsnis po žingsnio spręsti, pasitelkdami įvairių mokslų žinias – nuo matematikos ir chemijos iki biologijos, fizikos, informacinių technologijų.

Be to, centro metodininkai, kurie yra mokytojai praktikai, žino, kur mokiniai paprastai stringa ugdymo procese, tad stengiasi pasiūlyti papildomų veiklų, padedančių mokytis. Kaip pavyzdį centro vadovė pateikia neseniai centro robotikos ir IT metodininkės sukurtą aprašą „Teigiamųjų ir neigiamųjų skaičių sudėtis su robotu“. Septintoje klasėje mokiniai mokosi apie teigiamus ir neigiamus skaičius ir dažnai jiems ši tema yra nelengva, tad sugalvota per žaidimą ir robotiką padėti geriau įsisavinti žinias.

„Taip pat rengiame įvairius projektus bendradarbiaudami su mokyklomis. Štai su Telšių „Džiugo“ gimnazijos mokiniais mūsų darbuotojai parengė veiklą ,,CO2 absorbcijos priklausomybė nuo augalų ir urbanistikos faktorių“ ir atliko tyrimą gimnazijos aplinkoje, panaudodami mūsų laboratorijos anglies dioksido jutiklius. Mokiniai su entuziazmu tyrė, fiksavo, metodininkų pagalba analizavo duomenis ir darė išvadas. Labai sėkmingas projektas, kuris buvo pristatytas ir partneriams iš Vokietijos“, – dalijasi R. Vargalytė.

Daugiausia Telšių STEAM atviros prieigos centre lankosi miesto ir rajono mokyklų moksleiviai – šių metų sausio-birželio mėnesiais apsilankė apie 700 mokinių. Daug lankytojų sulaukta iš Klaipėdos rajono mokyklų – kiek daugiau nei 280. Taip pat atvyksta klasės iš Plungės, Mažeikių, Rietavo, Kretingos, Radviliškio rajono mokyklų.

Moksleivė apsisprendė, kuo nori būti

Paklausta apie centre nutikusias sėkmės istorijas, jo vadovė sako, kad didžiausia sėkmė, jog patys mokiniai nori čia ateiti, kartą pabuvę vėl sugrįžti, o kai kurie net ir pradeda galvoti apie būsimą profesiją.

„Sykį mieste sutikau pažįstamą globėją, kuri globoja keturis vaikus. Ji man papasakojo, kad viena jos mergaičių, besimokanti devintoje klasėje, sugrįžusi iš apsilankymo STEAM centre pasakė jau žinanti, kuo nori būti – laborante. Šeima jau ir išsiaiškino, kur galima įgyti šią profesiją, ir džiaugiasi, kad vaikas surado profesinį kelią, kuriuo norėtų keliauti“, – kalba R. Vargalytė.

Pašnekovė priduria, kad centro metodininkai kartais juokauja, esą sėkmė yra ir tai, jog mokiniai nesumaišo kokių nors nemaišomų medžiagų, nesukelia gaisrų ir panašių dalykų. Tai lemia mokinių susikaupimas ir įsijautimas į veiklas – jie tiek įsigilina, kad galvoja vien apie tai, kaip išspręsti užduotį, ką dar galima padaryti, kad eksperimentas pavyktų.

Mokiniai pamato, kaip skirtingi mokslai sąveikauja tarpusavyje.

Mokiniams labai didelė STEAM nauda yra ne tik galimybė specializuotoje erdvėje atlikti bandymus, praktiškai pritaikyti mokykloje įgytas žinias ir eksperimentuoti. Jie taip pat pamato, kaip skirtingi mokslai sąveikauja tarpusavyje, nes išėjus iš mokyklos į gyvenimą atskirai chemijos, biologijos ar matematikos gali ir neprireikti, bet prireikia visų šių žinių kartu. Taip pat mokiniai supranta, kad problemos ir iššūkiai yra išsprendžiami, ieško sprendimų kūrybiškai, bendradarbiaudami. Atsiranda ir didesnis susidomėjimas STEAM sričių studijomis ir karjera, nes pabandžius ir pajutus sėkmę atsiranda ir didesnis noras toliau kažką daryti.

Mokytojams STEAM centro veiklos taip pat naudingos. Tai ir jų kvalifikacijos tobulinimas, ir pažintis su naujausiomis technologijomis, ir naujos žinios. R. Vargalytė prisimena rugpjūčio mėnesį centre vykusią respublikinę STEAM gamtos mokslų stovyklą mokytojams, kuri buvo tokia paklausi ir sėkminga, jog planuojama šią stovyklą rengti ir ateityje.

„Ypač brandesnio amžiaus mokytojai, susidūrę su naujovėmis, naujais metodais, technologijomis, kartais jaučiasi nedrąsiai, kad nesupras, nemokės, nesugebės. Tačiau šios emocijos netrunka pasikeisti, vos pabandžius, nes mūsų metodininkai viską parodo, paaiškina, mokytojams tampa akivaizdu, kad nėra neįmanomų dalykų, dėl to atsiranda motyvacija keistis, daryti kažką naujo“, – įsitikinusi pašnekovė.


„Mums reikia daugiau“ – VšĮ Centrinės projektų valdymo agentūros (CPVA) inicijuota komunikacijos kampanija, kuria siekiama skatinti mokyklose populiarinti STEAM (gamtos, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos) mokslų kryptis, bendradarbiauti su STEAM centrais bei tarpusavyje. Projektas finansuojamas Europos socialinio fondo lėšomis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis