„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Išskirtinė laboratorija Šiauliuose: mokiniai gamina kosmetiką ir tiria sulčių sudėtį

Apklausos rodo, kad kas antras Lietuvos abiturientas, rinkdamasis, ką studijuoti, atsižvelgia į tai, kurie dalykai buvo įdomiausi mokykloje. Todėl vis daugiau mokytojų, siekdami sudominti mokinius, pamokose pateikia įdomius faktus, naudoja įtraukiančias priemones ar net perkelia mokymąsi už mokyklos ribų į specializuotas ir tam pritaikytas aplinkas, tokias kaip STEAM atviros prieigos centrai.

Lietuvoje šiuo metu veikia 7 STEAM (gamtos, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos) centrai, įkurti ES investicijų lėšomis: Alytuje, Marijampolėje, Panevėžyje, Šiauliuose, Tauragėje, Telšiuose ir Utenoje. Pirmasis iš jų duris atvėrė Šiauliuose – jame mokiniai lankosi nuo 2020 m. balandžio. Pasak centro vadovės Sigitos Gintilaitės, susidomėjimas veiklomis yra didelis, kasdien sulaukiama užklausų iš mokyklų tiek dėl formaliojo, tiek dėl neformaliojo vaikų ugdymo.

„Į centrą daugiausia mokinių atvyksta iš Šiaulių regiono mokyklų. Nuo veiklos pradžios pas mus apsilankė daugiau nei 60 mokyklų, skaičiuojame, kad mūsų centre siūlomus tyrimus atliko daugiau nei 12 tūkst. mokinių.

Keturiose STEAM centro laboratorijose mokiniai, vadovaujami aukštos kvalifikacijos specialistų, turi galimybę atlikti tiriamuosius darbus su nauja, kokybiška laboratorine įranga. Įvairių veiklų metu mokiniai pamato, kad realiame gyvenime ribos tarp atskirų mokomųjų dalykų išsitrina, o tokios disciplinos kaip fizika, chemija, matematika realiai yra visur aplink mus, kiekviename daikte ar procese“, – sako S. Gintilaitė.

Ugdomas mokslinis raštingumas

Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos STEAM centre veikia 4 laboratorijos: Chemijos-biologijos, Fizikos-inžinerijos, Informacinių technologijų ir robotikos bei Gyvenimo kokybės ir sveikatos technologijų. Laboratorijose metodininkai ir laborantai dirba su nedidelėmis 16-os mokinių grupėmis pagal pasirinktų veiklų aprašus.

„Mokytojai, prieš atvykdami su savo mokiniais į centrą, gali pasirinkti tą laboratoriją ir joje siūlomą veiklą, kuri jiems atrodo aktualiausia, naudingiausia, labiausiai padedanti labiau įsisavinti teorinio mokymosi medžiagą.

Iš 47 mūsų centro siūlomų veiklų dažniausiai pasirenkamos yra „Dirbtinis inkstas“, „Kristalų mikropasaulis“, „Kūno odos priežiūros kosmetikos gamyba“, „Garso ir vaizdo mikrovaldiklių programavimas“, „Vaisių ir daržovių sulčių tyrimas“, „Fotosintezės pigmentų tyrimas“, „Optinis liežuvis“, – vardija centro vadovė.

Nors centro veiklos labiau orientuotos į mokinius, atsižvelgdamas į poreikį su STEAM vaikus supažindinti kuo anksčiau, centras siūlo edukacinių užsiėmimų darželinukams. S. Gintilaitė sako, kad patys mažiausi centro lankytojai be galo domisi tuo, kas čia vyksta, įsitraukia į tyrinėjimus, pamiršdami viską aplinkui, nes labai mėgsta bandyti, patirti ir atrasti kažką naujo.

Daug emocijų lydi ikimokyklinukams skirtą edukaciją su bandymų demonstracijomis „Plaukiojančios uogos ir vaisiai“. Jos metu vaikai sužino, kodėl vieni daiktai plūduriuoja, o kiti iš karto skęsta, nuo ko tai priklauso, o vėliau praktiškai išbando, kas nutinka su nuluptais, pusiau nuluptais ir nenuluptais vaisiais, kaip jie „elgiasi“ gazuotame skystyje. O štai edukacija „Paslaptingas elektros pasaulis“ mažiesiems dažnai tampa tikru atradimu, nes čia jie sužino, kad jie patys taip pat „gamina“ elektrą.

S. Gintilaitė įsitikinusi, kad STEAM ugdymo principai padeda ugdyti vaikų mokslinį raštingumą. Jis labai svarbus, nes leidžia suprasti ir paaiškinti mokslinius reiškinius, gebėti juos interpretuoti, matyti ir mąstyti plačiau, suvokti skirtingų mokslų integralumą ir tarpusavio sąveikas.

Mokslinis raštingumas yra būtinas, norint šalyje sukurti daugiau inovacijų.

„Mokslinis raštingumas yra būtinas, norint šalyje sukurti daugiau inovacijų. Ne veltui ir mūsų centro tikslas yra tapti inovacijų kūrėjų centru, atviru kiekvienam mokiniui, studentui, mokytojui, mokslininkui ar verslininkui – visiems, norintiems dalyvauti ar prisidėti prie inovatorių kartos auginimo Lietuvai“, –svarsto ji.

Rezultatas – rankų darbo kosmetika

Šiaulių STEAM centro išskirtinumas yra specializuota Gyvenimo kokybės ir sveikatos technologijų laboratorija, kurioje atliekamos tiriamosios veiklos, orientuotos į 7-12 kl. gamtos mokslų ugdymo programų papildymą, praplėtimą ir gilinimą.

„Šioje laboratorijoje teikiame dėmesį žmogaus fizinei sveikatai, sveikai mitybai, natūraliai kosmetikai bei supančiai aplinkai – apšvietai, triukšmui, orui, vandeniui. Susipažindami su žmogaus sveikatos parametrais, fiziniais duomenimis ir juos analizuodami, mokiniai tiria žmogaus pusiausvyrą, pulsą, širdies ritmo priklausomybę nuo fizinio aktyvumo.

Vertindami subalansuotos mitybos ir natūralios kosmetikos svarbą, tiria maisto ir vandens kokybės poveikį sveikatai, mokosi gaminti natūralią kosmetiką, analizuoja triukšmo, šviesos svarbą sveikatai ir gyvenimo kokybei“, – vardija pašnekovė.

Populiariausios veiklos šioje laboratorijoje yra vaisių ir daržovių sulčių tyrimas bei kūno odos priežiūros kosmetikos produktų – dezodorantų, lūpų balzamų – gamyba. Įprastai tokius produktus parduotuvėse įsigyjantys moksleiviai būna labai susidomėję jų gamybos procesu, įgyja žinių, kaip skaityti kosmetikos gaminių sudėtį, kokią funkciją atlieka kiekviena juose esanti medžiaga.

„Kosmetikos gamybos procesas mūsų laboratorijoje susideda iš trijų dalių. Pirmoje ir antroje dalyje mokiniai iš kosmetikoje naudojamų žaliavų gamina po du kosmetikos produktus – kūno dezodorantą ir lūpų balzamą. Vėliau jie ne tik vertina gaminių sudėtį ir kokybę, bet ir apskaičiuoja jų savikainą, o pasigamintus produktus mielai nešasi namo kaip prisiminimą iš apsilankymo pas mus“, – kalba S. Gintilaitė.

VIDEO: Išskirtinė laboratorija Šiauliuose: mokiniai gamina kosmetiką ir tiria sulčių sudėtį

„Mums reikia daugiau“ – VšĮ Centrinės projektų valdymo agentūros (CPVA) inicijuota komunikacijos kampanija, kuria siekiama skatinti mokyklose populiarinti STEAM (gamtos, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos) mokslų kryptis, bendradarbiauti su STEAM centrais bei tarpusavyje. Projektas finansuojamas Europos socialinio fondo lėšomis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau