Pirmiausia atsakykite į klausimą, kas Jums yra „gera mokykla“
Visą reikalą apsunkina faktas, kad nėra vienos „geros mokyklos“ formulės. Jeigu tokia formulė būtų, viskas būtų labai paprasta – pasižiūrėjai, kuri mokykla geriausia, ir užsirašei. Deja, mes esame skirtingi, mūsų vaikai yra skirtingi, mokyklos yra skirtingos, todėl turime patys nuspręsti, ko mums reikia, o ko – nelabai.
Pagalvokite apie tai, kokios vertybės Jums yra svarbios? Kokių įgūdžių lavinimui teikiate pirmenybę? Kiek Jums svarbūs akademiniai pasiekimai, o kiek – laisva kūryba? Kokia mokykla patiktų Jūsų vaikui? Koks atstumas iki mokyklos Jums yra priimtinas?
Ką parodo standartizuotų testų rezultatai?
Mokyklos laisva valia gali nuspręsti patikrinti 2, 4, 6 ir 8 klasių moksleivių žinias duodamos jiems atlikti standartizuotus testus. Testų rezultatai parodo, kaip vaikai moka skaityti, rašyti, skaičiuoti ir pažįsta gamtą. Kai kurios mokyklos testų rezultatus skelbia viešai.
Gerus rezultatus demonstruojančioje mokykloje vaikai gali būti spaudžiami gerai mokytis, todėl yra pervargę ir liūdni.
Remdamiesi testų rezultatais, galite įvertinti, kaip vaikams sekasi siekti akademinių aukštumų. Tačiau šis rodiklis jokiu būdu neturi būti svarbiausias renkantis mokyklą.
Gerus rezultatus demonstruojančioje mokykloje vaikai gali būti spaudžiami gerai mokytis, todėl yra pervargę ir liūdni. O Jūs juk norite, kad Jūsų vaikui mokymasis būtų malonumas, kad jis su džiaugsmu keltųsi ryte ir eitų į mokyklą sužinoti dar ir dar kažko naujo.
Be to, standartizuoti testai neatskleidžia visų vaiko gabumų. Jei Jūsų vaikui geriau sekasi piešti ar dainuoti, testai to neparodys. Juk gali būti ir taip, kad jis būsimasis tapytojas, o ne banko direktorius.
Apsilankykite mokykloje
Be abejo, kiekviena mokykla nori parodyti, kokia ji puiki ir kodėl verta joje mokytis. Be abejo, kiekvienas direktorius ir mokytojas žino, kaip turi atrodyti gera mokykla, todėl ir į klausimus atsakinės taip, kaip reikia atsakyti. Tačiau Jūs pajausite. Netgi nutylėtas atsakymas yra atsakymas.
Pirmiausia peržvelkite mokyklos internetinę svetainę. Atkreipkite dėmesį į tai, kas akcentuojama. Ar aukštinami akademiniai pasiekimai? Ar džiaugiamasi bendra veikla? Kokia mokyklos vizija, misija, tikslai?
Nepatingėkite nuvykti į mokyklą. Ką jaučiate? Ar Jūsų vaikas jausis joje laimingas? Ką veikia mokiniai? Ar saugi aplinka? Atkreipkite dėmesį į mokyklos stendus. Kokia informacija juose skelbiama?
Pabendraukite su mokytojais ir direktoriumi. Kaip mokomi vaikai? Kiek dėmesio skiriama saviraiškai? Kaip sprendžiamas patyčių klausimas? Kaip į mokyklos gyvenimą įtraukiami tėvai? Koks požiūris į vaiką? Kokia popamokinė veikla? Kaip organizuojamas vaikų maitinimas?
Paklauskite mokyklą lankančių vaikų ir jų tėvų nuomonės
Jeigu apsilankius mokykloje kirba abejonės, paklausinėkite mokyklą lankančių vaikų ir jų tėvų nuomonės. Jie tai jau tikrai žinos visus užkulisius. Jeigu nieko nepažįstate, galite tiesiog pastoviniuoti prie mokyklos ir paklausti mokinius pasiimančių tėvų. Galite informacijos ieškoti tėvų forumuose, socialiniuose tinkluose, atsiliepimus apie mokyklas skelbiančiose svetainėse.
Svetainėje yra ir mokyklose dirbančių mokytojų sąrašai. Jie taip pat vertinami ir komentuojami.
Visai neseniai startavo, mano nuomone, labai perspektyvus projektas „Švietimo gidas“. Jo internetinėje svetainėje adresu svietimogidas.lt yra surašytos visos Lietuvos mokyklos.
Kiekvieną mokyklą lankytojai gali įvertinti pagal 17 kriterijų ir dar parašyti savo komentarus. Labai patogu tai, kad galima peržiūrėti atskirai tėvų, atskirai mokinių ir atskirai mokytojų komentarus.
Savaime suprantama, jei mokytojui smagu dirbti toje mokykloje, dar nereiškia, kad ir vaikams smagu joje mokytis. Svetainėje yra ir mokyklose dirbančių mokytojų sąrašai. Jie taip pat vertinami ir komentuojami. Juk ne paslaptis, kad nors ir svarbu mokykla, pradinukui žymiai svarbiau yra mokytojas.
Mokyklos pasirinkimas yra sudėtingas procesas. Vaikas negimsta protingu ir išauklėtu. Jį formuoja aplinka, o taip pat ir mokykla. Tad surinkite visą įmanomą informaciją, pamąstykite, pavaikščiokite su ja, paskui dar pamąstykite ir jau tada teikite prašymą.