„Tai būtų keblu“, – paprašytas išskirti skirtumus tarp mergaičių ir berniukų sutriko Tyleris Schlegelis, kuris Lincolno pradinėje mokykloje Naujajame Džersyje mokosi paskutinius metus. Kai paaiškinau, kad man neįdomus fizinis kontrastas, tačiau noriu žinoti, ar jis ir jo klasės draugai mano, jog yra kitų skirtumų tarp berniukų ir mergaičių, jis atsipalaidavo kiek labiau. „Ok, tame yra daugiau prasmės“, – pripažino jis.
Uždaviau tokius lyčių klausimus kaip: kas protingesnis? Kas dažniau kelia rankas? Kas geresnis sporte: berniukai ar mergaitės? „Berniukai dažniau susiduria su sunkumais, tačiau priklauso nuo to, kas tai“, – atsakė Tyleris. „Mergaitės mėgsta dažytis, bent jau dauguma iš jų tai mėgsta, o berniukai – ne“, – pareiškė Toniannas Garruto, penktokas. „Klasėje tikrai daugiau plepa mergaitės“, – įsitikinusi Casey Wescott, kuri pradėjo mokytis vidurinėje mokykloje. „Berniukai paprastai stipresni ir greitesni, štai, ką mano brolis nori pasakyti“, – pridūrė Fiona Laddey, kita penktokė.
Iš jų atsakymų matyti, kad stereotipai jau formuojasi net pradinėje mokykloje. Tačiau tai nėra staigmena Katie Hurley, vaikų ir paauglių psichoterapeutei, knygų autorei.
Anot jos, vaikai įkūnija tas žinutes, kurias išgirsta iš savo tėvų, mokytojų, iš to, ką mato per televiziją ir vaizdo žaidimuose, filmuose, muzikoje.
„Užuot slėpę visus žurnalus ir skelbimus, kurie verčia pasukti galvą ir manyti, kad moteris atrodo kažkaip ne taip, geriausia, ką gali padaryti tėvai, tai atversti tuos žurnalus ir skelbimus ir paklausti: „Ar galite tuo patikėti?“ Pasakykite jiems, kas toje nuotraukoje, jūsų manymu, blogai. Kaip moteris iš tiesų atrodo?“ – aiškino specialistė.
Stereotipai formuojasi jauname amžiuje
Tyrimai rodo, kad lyčių stereotipai turi įtakos berniukų ir mergaičių švietimui, nurodant, ko iš jų tikisi kultūra. Vaikai, kurių amžius 2–6 metai, mokosi stereotipų apie žaislus, įgūdžius, veiklas, kurios įprastai asocijuojasi su lytimi, atskleidžia daugiau kaip 150 straipsnių, interviu, knygų ir kitų leidinių analizė. Vaikai tarp septynerių ir dešimties metų pradeda priskirti tam tikras savybes moterims ir vyrams, tarkime, kad vyrai agresyvūs, o moterys emocionalios.
„Liūdna, bet stereotipai, kuriuos matome žiniasklaidoje, yra didžiulė problema, didžiulis verslas ir toliau orientuojasi atskirai į berniukus ir mergaites, lyčių normos tampa vis labiau įsišaknijusios“, – sako Jayneen Sanders, knygų autorė, publicistė, pasisakanti už lyčių lygybę mokantis tiek namuose, tiek mokyklose. „Mūsų mergaitės turi pasirinkimą tik tarp rožinio ir „mielo“ mergaičių skyriaus, o berniukai neturi kito pasirinkimo kaip mėlyna arba pilka berniukų skyriuje“, – sakė knygų autorė.
Lyčių stereotipai toliau kasdien internete, televizijoje, žaidimuose, dainose, knygose dar labiau kurstomi. „Kadangi suaugusieji šių vaikų gyvenimuose mato ir įtvirtina tuos pačius pranešimus, lyčių stereotipai ir toliau stiprinami mūsų namuose ir klasėse“, – sakė J.Sanders.
Psichoterapeutė K.Hurley teigia, kad ji reguliariai išplėšia tam tikrus lapus iš žurnalų ir panaudoja juos kaip diskusijos objektą savo grupėse, susitelkdama į mergaites ir jų įgalinimu. Jos dukra kartą grįžo besijuokdama po to, kai pamatė moterį aptemptais džinsais ir aukštakulniais šveičiančią grindis. „Mes visada šioms mergaitėms kartojame tai, kas tampa joms tam tikru bendrumu: „Sulaužykime žiniasklaidos kuriamus stereotipus, užkamšykime skyles. Pasakykime, kad princesės nėra realios“, – ragino K.Hurley.
„Bet tą patį turime daryti ir su berniukais, nes puikiai matote tas reklamas, kuriose propaguojami dalykai su proteinais, tie neįmanomai raumeningi milžiniški vyrai be marškinėlių, ir mes turime tai rodyti berniukams taip pat. Mes turime jiems suteikti tą pačią galimybę: „Hey, tai nėra tai, kaip visi pasaulio vyrai atrodo“, – sakė K.Hurley.
„Berniukai liks berniukais, o mergaitės – mergaitėmis“
Tėvai gali padėti savo vaikams šviesdami juos apie lyčių lygybę niekuomet nenaudodami lyties kaip elgesio pateisinimo, sako ekspertai.
„Ar berniukai elgiasi šiurkščiai? Žinoma, bet taip elgiasi ir mergaitės“, – atkreipė dėmesį K.Hurley. Ji teigė turinti sūnų ir dukterį, o pastaroji esą elgiasi šiurkščiau nei sūnus.
Ji sakė, kad, lygiai taip pat, kaip mes siejame grubius žaidimus ir buvimą agresyviais su berniukais, mes greitai priskiriame mergaitėms tam tikrą etiketę, ką reiškia būti mergaite:
Vienas iš didžiausių dalykų, kurį mes darome, yra tai, kad tarsi išrūšiuojame vaikus į dėžes, vienoje dėžėje – mergaitės, o kitoje – berniukai... Šiuos iššūkius turime išspręsti
„Vienas iš didžiausių dalykų, kurį mes darome, yra tai, kad tarsi išrūšiuojame vaikus į dėžes, vienoje dėžėje – mergaitės, o kitoje – berniukai... Šiuos iššūkius turime išspręsti.“
Tuomet, kai mes pasiekiame koledžo lygį ir išgirstame apie seksualinį priekabiavimą mokyklos teritorijoje, klausiame savęs, kodėl tai vyksta, sakė K.Hurley. Ji teigė, kad taip vyksta todėl, kad vaikai užaugo su žinute, „kad berniukai ir bus berniukais“. Tai, anot specialistės, jiems į galvas buvo kalama nuo penkerių.
J.Sanders teigė, kad tėvai ir vaikai turėtų užtikrinti, kad jie nepropaguotų tradicinių lyčių vaidmenų. Anot jos, mergaitės gali išnešti šiukšles, o berniukai gali išplauti indus. Ji ragino leisti tiek berniukams, tiek mergaitėms suvokti, kad normalu išreikšti ir savo jausmus bei emocijas, verkti, kai liūdna.
Pasinaudokite mokymo momentais, tokiais kaip, kai vaikas sako, kad mergaitė negali žaisti su berniukais, nes tai berniukų žaidimas, pataria J.Sanders. Specialistė ragino niekada neskatinti stereotipų, kad berniukai triukšmingi, garsūs, o mergaitės ramios ir mielos, ir paprotinti giminaičius ar mokytojus, kurie taip daro. Taip pat ji ragino stebėti savo pačių santykį su berniukais ir mergaitėmis ir elgtis su berniuku lygiai taip pat, kaip su mergaite, jeigu šis liūdnas ar nelaimingas.
Pažvelkite į pavyzdinius modelius
Kitas būdas iš tikrųjų sutriuškinti lyčių stereotipus, anot K.Hurley ir J.Sanders, yra aptarti tradicinius vyrų ir moterų darbo vaidmenis ir parodyti vaikams, kad gali būti priešingai, pavyzdžiui, moteris, kuri yra ugniagesė, arba vyras, kuris yra slaugytojas.
Kitas būdas iš tikrųjų sutriuškinti lyčių stereotipus, anot K.Hurley ir J.Sanders, yra aptarti tradicinius vyrų ir moterų darbo vaidmenis ir parodyti vaikams, kad gali būti priešingai, pavyzdžiui, moteris, kuri yra ugniagesė, arba vyras, kuris yra slaugytojas.
K.Hurley sakė, kad tėvai gali kalbėti su savo vaikais apie kasdienius herojus, tokius kaip mokytoja(s), nesvarbu, tai vyras, ar moteris, ir akcentuoti tai, kad jis arba ji moko vaikus, iš kurių jų kaimynystėje išaugs ugniagesiai, policininkai, slaugai, gydytojai. „Mes galime panaudoti šiuos žmones kaip vaidmenų modelius“, – teigė K.Hurley.
„Jei norėčiau apibūdinti jus ir interviu, kurį jums duodu, savo dukrai, sakyčiau: „Oho. Negaliu patikėti, kokia ši moteris protinga ir galinga, svarbu, ką ji daro, kad padėtų šviesti žmones per CNN“, – paaiškino ji.
„Jūs privalote pakeisti savo kalbą, iš tikrųjų, ir galvoti apie ją, nes mergaitės vis dar girdi, kad jos gražios, mandagios ir mielos. O berniukai vis dar girdi, kad yra stiprūs ir padūkę, jie lyg ateiviai. Kalbėdami turime būti atsargūs“, – perspėja specialistė.
Taigi nuo kokio amžiaus galite pradėti mokyti vaikus apie lyčių lygybę? J.Sanders teigimu, to mokyti galima pradėti nuo pat gimimo. „Kartą pastebėję stereotipus lyčių atžvilgiu mūsų visuomenėje prieš tai nebeužsimerksite“, – sakė ji. Taigi nuo pirmosios dienos tėvai turėtų teikti dukroms ir sūnums žaislus, knygas, kuriose mergaitės ir berniukai yra herojai, patiria nuotykių, renkasi, kaip rengtis, ir nepaiso to, ką diktuoja visuomenė.
K.Hurley sutiko ir sakė, kad „kuo anksčiau, tuo geriau“ pradėti pokalbius apie lytį. Dažnai, kai ji vadovauja mergaičių įgalinimo grupėms, kai kurie tėvai pasako, kad nenori, jog ji vartotų kai kuriuos žodžius arba pasakotų apie kai kuriuos dalykus, gąsdindamos dukterį, kuri nepasirengusi tam tikrai diskusijai. „Visuomet išklausau jų nuogąstavimų ir tuomet sakau: „Paklausykite, kuo daugiau informacijos suteikiame vaikams, tuo galingesni jie taps daryti pokyčius“, – sakė K.Hurley.
Kai sakai dešimties metų mergaičių grupei, kad berniukai kur kas dažniau sulaukia dėmesio iš mokytojų, „jos iš pradžių pasipiktina, o paskui sako: „Taip, tiesa, nes pakeliu ranką ir manęs nepašaukia mokytoja, arba būna, kad susiduriu su sunkumais, bet manęs juose negelbėja. Bet jeigu šalia manęs berniukas padaro taip pat, jam netrukus pasufleruojama, ką sakyti“, – sakė K.Hurley. „Vaikai jaučia tai nuo labai mažų dienų. Jie tikrai tai jaučia, taigi mes turime apie tai kalbėti, visuomet sakau tėvams: tik sąžininga komunikacija yra geriausias tėvų įrankis pasaulyje.“
Mūsų apklausti vidurinės mokyklos vaikai Naujajame Džersyje, filmuojamame vaizdo įraše „Jeigu aš būčiau tėvas“, buvo klausiami, ar jie pasakytų savo sūnums ir dukroms, kad jie skirtingi, ir jie tvirtino, kad jie savo vaikams pasakytų, kad jie lygūs.
„Nėra jokių skirtumų tarp mūsų“, – sakė Casey Wescott. „Yra berniukas prieš mergaitę ir jūs nematote jų lyties. Jūs žvelgiate į juos kaip į asmenybę, matote tai, ką jie galvoja“, – teigė ji.
Toniann Garruto sakė, kad ji pasakytų savo vaikams, kad jie gali daryti tai, ką nori. „Dėl to, kad jie – mergaitės ar berniukai, nereiškia, kad jie negali daryti tų pačių dalykų ir jie negali mėgti tų pačių dalykų.“
Lance Jenkins, šeštokas, teigė, kad jis pasakytų sūnums ir dukterims niekada neabejoti savimi. „Dėl to, kad tai padarė vyras, nereiškia, kad tu negali to padaryti... arba, kad mergaitė tai padarė, tu negali to padaryti“, – įsitikinęs jis.
Seanas Wescottas, kitas šeštokas, sakė, kad jis savo vaikams pasakytų, jog „kai kurios mergaitės kai kuriose srityse geresnės, o kai kurie berniukai kituose dalykuose geresni už mergaites“.
Grace Szostak, kuri pradėjo mokytis vidurinėje mokykloje, sako, kad ji pasakytų savo vaikams, jog berniukai ir mergaitės labiau panašūs nei skirtingi.
„Mergaitės gali būti mokslininkės, gali būti puikios rašytojos“, – tvirtino ji, sutikdama, kad jos gali būti kuo tik nori. „Jos netgi gali žaisti futbolą“, – pridūrė ji.
Anot J.Sanders, „vaikai negimė galvodami, kad viena lytis svarbesnė ir galingesnė nei kita. Jie gimsta manydami, kad tarp jų nėra jokių skirtumų“.