Kaune startuoja 24 jaunojo verslo įmonės

„Verslumo skatinimas jaunimo tarpe”, „Pagalba jaunajam verslui” – tai frazės, kurios dažnai linksniuojamos viešojoje erdvėje, tačiau už skambius raginimus kur kas svarbiau – pasiekti rezultatai. Startuolių kultūra Lietuvoje įgauna pagreitį – formuojasi sėkmingos komandos, daugėja tarptautinius investuotojus dominančių verslo idėjų. Tai daro teigiamą įtaką šalies įvaizdžiui, ekonomikai ir technologijų raidai. Sėkminga startuolių veikla sulaukia ir vyriausybinio palaikymo, kuris itin reikšmingas, siekiant formuoti inovacijų diegimui palankią aplinką šalyje.
Kaune startuoja 24 jaunojo verslo įmonės. KTU archyvo nuotr.
Kaune startuoja 24 jaunojo verslo įmonės. Organizatorių nuotr.

Liepos 1d. baigėsi pirmasis Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros (MITA) vykdomo ir Ūkio ministerijos remiamo projekto „Inovatyvaus verslo kūrimo skatinimas“ (INOVEKS) etapas, kurio metu buvo skatinamas studentų, doktorantų bei jaunųjų tyrėjų inovatyvių idėjų generavimas bei šių idėjų pagrindu įkurtų įmonių steigimas. Bendradarbiaujant Kauno technologijos universitetui (KTU), Lietuvos sveikatos mokslų universitetui (LSMU), Lietuvos energetikos institutui (LEI) ir  KTU Regioniniam mokslo parkui, šio etapo metu sėkmingai įsteigtos 24 jaunojo verslo įmonės – tokie rezultatai iš tiesų džiugina.

Svarbūs verslumo įgūdžiai

Lietuvos aukštojo mokslo ir studijų institucijose vykdoma daug technologinių tyrimų, tačiau jų rezultatai ir verslo idėjos dažnai nėra realizuojamos. Dažniausia priežastis – žinių ir verslumo gebėjimų trūkumas. Pasaulinė praktika rodo, jog rizikos kapitalo fondai, verslo angelai ir kiti investuotojai, siekdami sumažinti verslo riziką, siekia investuoti į įmones, jau turinčias pilnai funkcionuojantį – kitaip tariant - „gyvybingą“ produktą ir su juo dirbančią specialistų komandą. Svarbiausias kriterijus – į rinkos poreikius arba į jau esančių produktų tobulinimą orientuota technologinė idėja.

Jaunojo verslo idėjų Lietuvoje netrūksta, tačiau dauguma jų yra dar ankstyvoje stadijoje – šių idėjų pagrindu kuriami produktai neturi išbaigtų prototipų, o jų autoriams pritrūksta gebėjimų pristatyti save verslui. Siekiant skatinti ir tarptautiniu mastu vystyti jaunąjį verslą, itin svarbu užtikrinti nuolatinį verslo idėjų srautą. Atkaklumo netrūksta, tačiau tai vis dar gana didelis iššūkis pagreitį įgaunančiai startuolių kultūrai Lietuvoje.

Mokslo žinios  –  sėkmingam verslui

Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra (MITA) 2013 m. spalį pradėjo vykdyti dviejų metų trukmės Europos regioninės plėtros fondo ir Europos socialinio fondo lėšomis finansuojamą projektą „Inovatyvaus verslo kūrimo skatinimas“ (INOVEKS). Projekto partneriai – Lietuvos aukštojo mokslo institucijos ir technologijų parkai. Projektu siekiama užtikrinti, kad studentų, doktorantų ir tyrėjų, kurių Lietuvoje yra daugiau nei 200 tūkst., kuriamos inovatyvios, technologijomis grįstos verslo idėjos būtų komercializuojamos, bendradarbiaujant su visais Lietuvos ir užsienio inovacijų ekosistemos dalyviais.

Projektu siekiama sudaryti galimybes tyrėjams generuoti ir išgryninti verslo idėjas, steigti naujas aukštos pridėtinės vertės technologines įmones ir, padedant ekspertams, kurti produktų prototipus bei gauti lengvatines sąlygas toliau plėtojant verslą. „Šiandien talentingas jaunimas, kuris anksčiau tik svajojo apie savo idėjų realizavimą ir nuosavą verslą, dabar gali drąsiai tai įgyvendinti šio projekto dėka. Dabar pats geriausias laikas kurti ir komercinti turimus išradimus, praktiškai realizuoti geriausias idėjas, gimusias universitetuose bei tyrimų centruose. Džiaugiamės, kad INOVEKS projektas padėjo įsisteigti net 61 naujam verslui. Tikimės, kad sulauksime naujų lietuviškų produktų, technologijų, prekės ženklų ir didelio inovacijų proveržio. Manau, kad užauginsime lyderių kartą, pasiruošusią naujiems iššūkiams“, – mintimis dalijosi MITA direktorius Arūnas Karlonas.

Keturi partneriai – 24 naujos įmonės

Keturių konsorciumo partnerių (KTU, LSMU, LEI, KTU RMP) pastangomis š. m. liepą į Lietuvos jaunojo verslo ekosistemą įsiliejo net 24 naujai įsteigtos jaunojo verslo įmonės, vystančios  inovatyvius technologinius produktus.

Nacionaliniame inovacijų ir verslo centre (NIVC) esančio jaunimo verslumo centro KTU „StartupSpace“ specialistai ir konsultantai pastarąjį pusmetį intensyviai dirbo su studentais, pasiryžusiais įgyvendinti savo unikalias idėjas. Buvo surengta daugiau kaip 30 teminių renginių, tarp kurių ir balandžio mėnesį praūžęs „Startup Weekend Kaunas“. Verslo vystymo specialistai su kiekviena būsima startuolių komanda dirbo individualiai – daugiau nei 200 val. buvo skirta komandų konsultacijoms.

Vasarai įpusėjus paaiškėjo džiugūs šio projekto etapo rezultatai – įsteigtos 24 jaunojo verslo įmonės. Net 19 įmonių įsteigta Kauno technologijos universitete (KTU), 3 – KTU Regioniniame mokslo parke (KTU RMP), po vieną technologinę įmonę įsteigė Lietuvos sveikatos mokslų universitetas (LSMU) ir Lietuvos energetikos institutas (LEI).

„Šiandien universitetas tampa neatskiriama verslo ekosistemos dalimi. Čia sukauptos kompetencijos, reikalingos norint sukurti naujus, aukštos pridėtinės vertės produktus. Praktika rodo, jog ilgalaikiai ir tvarūs verslo įmonių kokurenciniai pranašumai pasiekiami tik mokslinių tyrimų ir intensyvios eksperimentinės plėtros dėka. Labai svarbu, jog Lietuvoje jaunojo verslo vystymas palaipsniškai tampa viena iš prioritetinių švietimo sistemos sričių“,- sakė Nacionalinio inovacijų ir verslo centro direktorius dr. Almantas Danilevičius.

Ateities produktai

Atrenkant idėjas bei rengiant įmones steigimui, buvo itin atidžiai vertinama, ar kuriamas produktas/sprendimas yra inovatyvus. Verslo vystymo specialistų komanda kiekvienu atveju analizavo, ar siūlomas technologinis sprendimas apjungia problemos sprendimą su šiuolaikinėmis technologijomis ir siūlo rinkai naujovę. Daug patirties turinčius jaunojo verslo specialistus maloniai nustebino tai, jog atrinktos idėjos gali konkuruoti globalioje rinkoje, nes jų siūlomi sprendimai yra pagrįsti išsamia sprendžiamos problemos analize ir gerais techninės kūrybos įgūdžiais.

„Dirbome su daugiau nei 70 skirtingų idėjų, iš kurių 19 jau tapo naujomis įmonėmis ir dar bent 10 įmonių planuojame įsteigti iki šių metų galo. Tai technologinės, į tarptautinį verslą orientuotos įmonės, kuriančios pasaulinio lygio inovacijas. KTU sprendimas prieš daugiau nei dvejus metus atidaryti pirmąjį Lietuvoje akademinį jaunimo verslumo centrą KTU „Startup Space“ leido vienoje vietoje sutelkti kompetencijas ir pradėti formuoti inovacijų kultūrą jaunimo tarpe, todėl dabar galime didžiuoti pasiektais rezultatais“, – pasiektais rezultatais džiaugėsi verslumo centro vadovas Liutauras Palaitis.

„Kartą vienas žmogus pasakė, jog gera idėja yra tik 1 procentas verslo sėkmės. Jei taip – tai KTU „StartupSpace“ kolektyvas man padėjo atrasti likusius 99 procentus. Čia dirbanti profesionalų komanda buvo pasirengusi atsakyti į visus su įmonės steigimu susijusius klausimus, patarė bei paaiškino kodėl ir kokie sprendimai yra optimaliausi, todėl tikiu, jog dėka šių žmonių ateityje pasieksime maksimaliai gerus rezultatus“, - teigė Kristina Petravičiūtė, naujai įsteigtos įmonės „Interjero dizaino sprendimai“ vadovė.

Informacinės technologijos pirmauja

Pirmajame projekto INOVEKS etape daugiausiai įmonių buvo įkurta informacinių technologijų srityje – net 11 iš 19 KTU įsteigtų įmonių. Taip pat matoma tendencija, jog daugėja idėjų inžinerinių sprendimų (angl. „hardware“) vystymo srityje – šiame etape įsisteigtos net 3 tokio tipo įmonės. Sparčiai progresuojanti medicinos sritis taip pat nelieka nuošalyje – net dvi pirmajame projekto etape įkurtos įmonės vysto produktus biomedicinos srityje.

Įmonė „Holtida“ rinkai netrukus pristatys inovatyvų aukštųjų technologijų produktą  –  optiškai kintančią dokumentų apsaugos priemonę, užtikrinančią ir patvirtinančią gaminio autentiškumą bei apsaugančią ją nuo galimo klastojimo. 2013 m. duomenimis produktų padirbinėjimas Europos įmonėms per metus kainuoja apie 250 mlrd. eurų, todėl įmonės pristatomas technologinis sprendimas gali prisidėti prie globaliai aktualios problemos sprendimo.

Mindaugas Badokas, įmonės „Kūrybinė laboratorija“ įkūrėjas, rinkai žada pristatyti bevielį judesio daviklį, jungiamą prie mobilių įrenginių, kuris virsta muzikos instrumentu. Šio prietaiso pagalba nuo šiol bus galima kurti muzikinius garsus tiesiog judesio pagalba. Įmonės „Fėjana“ specialistai kuria išmaniosios namų aplinkos produktą -  patalpų apšvietimo valdymo sprendimą, kuri skirtingai nei Lietuvos ir užsienio rinkoje esantys produktai, atliktų būsto aplinkos stebėjimą ir valdymą, remiantis būsto gyventojo įpročiais, fiziologine būsena, buvimo vieta patalpose ir aplinkos parametrais.

 „Nuo išmaniųjų dėvimų įrenginių iki pažangiausių biomedicinos sprendimų, nuo žmonių gyvenimą lengvinančių IT sprendimų iki interaktyių inovacijų skirtų rinkodarai ar kiekvieno mūsų buičiai. Galime didžiuotis tikrai aukšto lygio techninės kurybos rezultatais. Entuziazmo netrūksta, todėl esame pasiryžę visas šias komandas jau pirmaisiais veiklos metais vesti į tarptautines rinkas“, –  savo mintimis apie patirtį konsultuojant pradedančiuosius verslininkus dalinosi KTU „Startup Space“ verslo vystymo grupės vadovas Jonas Ignatavičius.

Europos Sąjungos pagalba jaunam verslui

Projekto „Inovatyvaus verslo kūrimo skatinimas“ (INOVEKS) tikslas yra skatinti aukštos pridėtinės vertės verslo plėtrą Lietuvoje, įgyvendinamą steigiant technologines įmonės. Šio projekto įgyvendinimui Europos regioninės plėtros fondas bei Europos socialinis fondas skyrė 9.616.739,00 Lt. Šios lėšos skirtos jaunimo verslumo skatinimui, mentorystei ir konsultacijoms, susijusioms su technologinių įmonių steigimu, produktų vystymu ir jų komercializavimu.

Antrajame projekto įgyvendinimo etape verslo vystymo konsultantų ir specialistų komanda toliau intensyviai dirbs su įsteigtomis įmonėmis ir teiks konsultacijas verslo vystymo bei produktų kūrimo klausimais. Planuojama, jog šiame etape bus parengti baigtiniai produktų/sprendimų prototipai, kuriuos bus galima sėkmingai komercializuoti ir pristatyti rinkai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis