Į bendrąjį ugdymą VDU ateina su savo patirtimi, projektais, dėstytojais, profesūra. Pasak VDU Švietimo akademijos kanclerės prof. Linos Kaminskienės, ne tik profesūra, bet ir VDU Švietimo akademijos studentai prisidės prie drąsių, kūrybiškų licėjaus mokytojų sprendimų, o tuo pačiu – geresnių akademinių rezultatų „Sokratus“ mokykloje Vilniuje, su kuria pasirinko bendradarbiauti VDU.
Dirbti su mokytojais svarbu dėl vaikų
Daugiau nei 50 metų pedagoginio darbo patirties turintis M.Jakobas pabrėžia, kad į mokyklą ateina labai įvairių šeimų vaikų, todėl mokėti prieiti prie kiekvieno yra labai svarbu.
„Vaikas jaučia, ar tu gali jam būti draugas, patarėjas, ar juo nebūsi. Štai čia ir yra pedagoginė išmintis – kaip kalbėti su vaiku: tėviškai, kantriai, drąsinančiai, pamokančiai. Neretai aš kalbėdavau netgi griežtai. Galbūt ne visiems tai patiko, bet stengiausi būti sąžiningas prieš konkretų vaiką. Kartais ir stipresnis žodis turi teigiamos įtakos tolimesniam gyvenimui. Deja, ne visi tėvai tai supranta, ne visiems mokytojams skauda dėl jų mokinių. Todėl sakau: jei mokytojas – moko, pedagogas dar ir auklėja, yra mokytojas ir ugdytojas tuo pat metu“, – apibendrino M.Jakobas.
Paklaustas, kodėl grįžta į mokyklą, legendinis pedagogas sakė, kad savo amžiuje kalnų nebenuvers, bet yra pasiruošęs darbuotis ten, kur jo reikia, nes myli ir gerbia savo krašto žmones. M.Jakobas vadovauja „Sokratus“ licėjaus mokytojų komandai, vertinga jo patirtis taip pat pasitarnaus bendruomenės telkimui, aukštam mokymo lygiui palaikyti.
50 pedagoginio darbo metų be pėdsakų nelieka. M.Jakobo žodžiais, jie įsirėžę į širdį, kaulus ir smegenis. Dirbti su mokytojais jam atrodo svarbu dėl vaikų, kurie bręsta palaipsniui, tad jiems reikalinga išmintinga pagalba. Kad mokytojas ne paviršutiniškai, o giliai suprastų mokinį, ugdytų jo asmeninę atsakomybę ir taip gerėtų akademiniai pasiekimai.
Nereikia lepinti, bet saugi aplinka – būtina
„Nereikia vaikų lepinti, bet būtina sukurti saugią, jaukią aplinką mokytis ir atskirti, kada vaikas prasčiau mokosi, nes tinginiauja, o kada sunkiau sekasi“, – pabrėžė M.Jakobas. Mokytojo menas yra įvertinti vaiko gebėjimus, suprasti, ar jam sunkiai sekasi, nes visiškai nedaro namų darbų, yra neklaužada per pamokas, ar tiesiog jam nepavyksta, sunku.
Ką sakyti Simui, o ką – Linai
Mokytojų mentorius akcentuoja, kaip svarbu atsakingai ruoštis kiekvienai pamokai, prieš akis matant savo klasę. „Reikia mokėti diferencijuoti, ką kalbėsi Simui, o kaip kalbėsi su Lina. Matyti klasę – labai sunkus, bet reikšmingas darbas. Ir kol nepradėsime visi atsakingai dirbti, išsilavinimo lygio nepakelsim“, – sakė M.Jakobas.
Mokytojas jam visų pirma – asmenybė. „Jeigu susigaudo socialinėje, politinėje erdvėje, jeigu yra skaitantis, klausantis ir įsiklausantis, su tokiu mokytoju įdomu. Kas kita, jeigu apskritai nesusigaudo, kas yra gyvenimas ir kaip reikia gyventi šitame sudėtingame pasaulyje. Sakykime tai tiesiai, šviesiai ir atvirai – geriausias mano darbo įvertintojas yra mokinys, kuris sėdi mano klasėje. Viskas“.
Prof. L.Kaminskienė: svarbu ir gerai išdėstyti dalyką, ir kurti ryšį
Pasak VDU Švietimo akademijos kanclerės prof. Linos Kaminskienės, tokių autoritetų, kaip M.Jakobas, matymo laukas, – 360 laipsnių, tuo tarpu, tik pradėjusiųjų mokytojauti – kaip pradedančiųjų vairuotojų, kurie tik žiūri, kad visus kelio ženklus spėtų pamatyti.
Pridėtinė mentorystės vertė – ne tik pasidalijimas patirtimi su jaunais mokytojais, kaip valdyti klasę, geriau išdėstyti konkretų dalyką, bet ir kaip kurti santykį su vaikais, kaip sudominti, paskatinti juos domėtis dalyku, mokytis ir taip kelti mokymosi kokybę. „Ne paslaptis, mokiniai dažnai nusivilia vienu ar kitu mokomuoju dalyku, nes nesiseka, nepatrauklu ar po vienos kitos nesekmės būna „nurašomi“, – sakė prof. L.Kaminskienė.
Kryptis – visapusiškai išsilavinęs XXI a. žmogus
Vienu iš pedagogų rengimo centrų tapęs VDU aktyviai bendradarbiauja su bendrojo ugdymo mokyklomis, derinant būsimų mokytojų praktikas, esamų kvalifikacijos tobulinimą ir t. t. Tačiau yra išskirtinė grupė mokyklų, vadinamų VDU mokyklų tinklu. Skiriamasis jų bruožas – ne tik universiteto vardas pavadinime, kaip VDU licėjus „Sokratus“, VDU Ugnės Karvelis gimnazija Kauno rajone, VDU Rasos gimnazija, bet ir liberaliųjų menų artes liberalis koncepcija, esminė VDU.
„Sokratus“ mokykla išsiskiria aiškiai deklaruojamu šiuolaikiniu klasikiniu ugdymu, o tuo pačiu – šiuolaikiniu požiūriu, kas yra visapusiškai išsilavinęs žmogus XXI a. Akcentuojamas ne tik akademinis pasirengimas, kuris vienareikšmiškai yra svarbus. Ne mažiau dėmesio skiriama asmenybės ūgčiai, pripažįstant kiekvieno besimokančiojo, kaip atskiro žmogaus, unikalumą, nes negali ir neturi būti visi vienodi“, – komentavo prof. L.Kaminskienė.
Ir nors pagrindinis VDU licėjaus „Sokratus“ akcentas – akademiniai pasiekimai, ne mažiau svarbu ugdyti laisvą, laimingą, kūrybingą, aukštos savivertės asmenybę, kuri pažintų save ir tolesnes studijas, o vėliau karjerą rinktųsi pagal savo polinkius ir stipriausias savybes.
Individualaus ugdymo plano pritaikymą vaikui bei kiekvieno jų pažangos stebėjimą akcentuoja ir VDU licėjaus „Sokratus“ vadovas Darius Česnavičius, pabrėždamas, kad kalbinis, kultūrinis, matematinis, gamtamokslinis, technologinis ir meninis raštingumas šioje mokykloje yra lygiaverčiai.
Vertybės, kuriomis remiasi kūrybingų, drąsių, novatoriškų licėjaus pedagogų kolektyvas yra stiprus akademiškumas, darni bendruomenė, laimingas vaikas. Moksleiviai ugdomi kaip laisvi, atviri, kritiški, išmanūs jauni piliečiai, praktiškai gebėsiantys pritaikyti įgytas žinias.