Pabandyti „apversti“ visą procesą aukštyn kojomis leidžia STEAM (gamtos, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos) ugdymas, kuomet kažkiek žinių turintys moksleiviai atlieka praktinius eksperimentus, o iškilus klausimams ar susidūrus su iššūkiais tampa motyvuoti papildomai pasigilinti į teorinę informaciją.
Pasak Utenos STEAM atviros prieigos centro vadovo Dariaus Varaniaus, šiuolaikiniams vaikams nepatinka „sausa“ teorija ir ilgų, nuobodžių tekstų skaitymas. Kai skaito tai, kas „nekabina“, vaikai mažai ką įsimena, ir dar mažiau iš to, ką perskaito, supranta.
STEAM centre vaikai turi galimybę pradėti nuo praktikos.
„STEAM centre vaikai turi galimybę pradėti nuo praktikos ir tada, jei kyla klausimų, daugiau pasidomėti teorija. Pavyzdžiui, vaikas pradeda kažką konstruoti, jam nesiseka, tada jis supranta, kad trūksta žinių ir kad visgi teorijos reikia, todėl ieško, kur ta tema daugiau pasiskaityti, skaito neverčiamas, nes atsiranda vidinė motyvacija. Kyla noras galvoti, kaip dar labiau patobulinti savo kūrinį, o atsakymų ieškoma teorijoje. Teorija tampa įdomi, naudinga ir reikalinga tik per praktiką“, – pasakoja D. Varanius.
Susipažins su astronomija
Utenos STEAM centras, ES ir savivaldybės investicijų lėšomis įkurtas miesto istoriją menančiame Utenos dvare, yra vienas iš 7 Lietuvoje veikiančių regioninių STEAM centrų: kiti įsikūrę Alytuje, Marijampolėje, Panevėžyje, Telšiuose, Tauragėje ir Šiauliuose.
Kaip pasakoja D. Varanius, centre veikia kelios pagrindinės laboratorijos, tokios pačios, kaip kituose STEAM centruose – biologijos ir chemijos, robotikos ir IT, fizikos ir inžinerijos, bei specializuota, prie regiono ypatybių pritaikyta astrofizikos ir aerokosmonautikos laboratorija.
Šioje specializuotoje laboratorijoje mokiniai turės unikalią galimybę susipažinti su ateities technologijomis ir kosmoso naujovėmis, kurti bendrus projektus su Lietuvos etnokosmologijos muziejaus darbuotojais ir mokslininkais.
„Astronomija ugdymo procese ilgą laiką buvo lyg užmiršta. Dabar kažkiek jos yra įtraukta į fiziką nuo II gimnazijos klasės. Manau, kad astronomija, aerokosmonautika, astrofizika moksleiviams gali būt labai įdomios sritys.
Astronomija, aerokosmonautika, astrofizika moksleiviams gali būt labai įdomios sritys.
Mūsų centro laboratorijoje rengiamose veiklose bus naudojami teleskopai saulės ir mėnulio stebėjimui, dirbtinių palydovų modeliai, palydovinės dangaus kūnų nuotraukos, bus atliekami įvairūs skaičiavimai su jomis. Veiklas ves ir mokslininkai iš etnokosmologijos muziejaus, planuojama, kad kai kurios veiklos galėtų vykti ir pačiame etnokosmologijos muziejuje“, – planais dalijasi D. Varanius.
Kol centro patalpos buvo remontuojamos, jo darbuotojai važinėjo po įvairias Utenos regiono ir kitų miestų, tokių kaip Anykščiai, Molėtai, Visaginas, mokyklas ir jose vedė įvairias integruotas pamokas, pristatinėjo STEAM ugdymo sampratą ir siūlomas veiklas.
„Mokytojams vedėme seminarus, moksleiviams STEAM‘ą stengėmės parodyti praktiškai, pavyzdžiui, netoli mūsų įsikūrusioje Utenos Saulės gimnazijoje lankėmės per Užgavėnes ir aiškinomės, kas bendro tarp blynų kepimo ir mokslo. Utenos Vyturių progimnazijoje kartu su progimnazija ir Utenos vaikų ir jaunimo užimtumo centru vasarą organizavome renginį „RoboUtena 2022“, kurio metu vyko įvairiausių rungčių robotų kūrimas ir varžybos“, – vardija centro vadovas.
Dabar STEAM centro patalpos jau suremontuotos, tad pradedamos registruoti moksleivių klasės, norinčios paįvairinti mokymąsi praktinėmis veiklomis, eksperimentais ir darbu moderniose laboratorijose.
Stebėtojai tampa tyrinėtojais
STEAM ugdymas vadinamas vienu šiuolaikiškiausių mokymosi būdų, kurio metu per praktiką integruojami skirtingi gamtos, technologijų, matematikos, inžinerijos mokslai, ugdomas mokinių kritinis mąstymas, kūrybiškumas, problemų sprendimo gebėjimai.
Anot D. Varaniaus, būtent todėl visos STEAM veiklos yra eksperimentinės ir tiriamosios. Tai reiškia, kad atėjęs į centro laboratorijas mokinys pats nuo-iki padarys darbą pagal pasirinktą temos aprašą, bus proceso šeimininkas, o ne tiesiog žiūrės, ką daro mokytojas.
„Čia kiekvienas apsivilks chalatą, akinius, gaus įvairias reikalingas priemones – laboratorijos įrengtos kaip bet kokios realiai veikiančios mokslinės laboratorijos, gal tik įrangos kiek mažiau ir ji kitokia, bet tai netrukdys suprasti paties principo, kaip dirbama laboratorijose, ir atlikti tiriamųjų darbų. Taip mokiniai iš pasyvių stebėtojų vaidmens persikels į aktyvių tyrėjų, mokslininkų, atradėjų vaidmenis. Ir tuo pačiu suvoks, kaip teorija, išmokta mokykloje, veikia praktikoje“, – įsitikinęs jis.
Nors pagrindiniai Utenos STEAM centro „klientai“ yra progimnazinių ir gimnazinių klasių moksleiviai, pašnekovas sako, kad bus siūlomos veiklos ir mažesniems vaikams.
„Antrame pastato aukšte įsikurs Utenos švietimo centras, taip pat bus organizuojamo neformalios veiklos ikimokyklinio bei pradinio ugdymo vaikams, neformalaus suaugusiųjų švietimo veiklos, mokytojų kvalifikacijos tobulinimo užsiėmimai, norime sudaryti galimybes ir visuomenei susipažinti su moksliniais tyrimais bei inovacijomis“, – pasakoja D. Varanius.
„Mums reikia daugiau“ – VšĮ Centrinės projektų valdymo agentūros (CPVA) inicijuota komunikacijos kampanija, kuria siekiama skatinti mokyklose populiarinti STEAM (gamtos, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos) mokslų kryptis, bendradarbiauti su STEAM centrais bei tarpusavyje. Projektas finansuojamas Europos socialinio fondo lėšomis.