– Kovo mėnesio pradžioje duris atvėrė atnaujintos VDU Šiuolaikinių menų katedros laboratorijos. Įsigyta nauja specializuota kompiuterinė bei programinė įranga, videokameros, fotoaparatai, garso įrašymo ir redagavimo įranga. Kokias naujas galimybes studentams ji suteiks?
– VDU Šiuolaikinių menų katedra ir ypač naujųjų medijų specialybės studentai turi puikias galimybes redaguoti vaizdą, kurti animaciją, dirbti su iliustracijomis, kurti kompiuterinę grafiką. Profesionalios HD kameros, fotoaparatai, garso įrašymo įrenginiai, galingiausi rinkoje „Apple“ kompiuteriai, pažangiausios „Wacom“ piešimo planšetės, kuriomis piešiama ant redaguojamo vaizdo – visa ši įranga yra svarbi tuo, kad dabar galime įgyvendinti kūrybinius sumanymus, kurių anksčiau tekdavo atsisakyti, nes pritrūkdavo kompiuterinės technikos galingumo, audiovizualinės aplinkos fiksavimo ir redagavimo galimybių. O dabartinė įranga gėdos nepadarytų net profesionaliems animacijos, filmų ir kompiuterinės grafikos kūrėjams. Be to, jaunieji menininkai gali naudotis specializuota garso redagavimo įranga, kurti akustinius efektus, garso takelius filmams. Jiems paruošta profesionali techninė ir programinė įranga, monitorinės sistemos, garso pultai, įrašymo bei garso redagavimo įrenginiai.
– Kokiu būdu studentai gali pasinaudoti šiomis naujomis technologijomis?
– Auditorijose, kur taip pat įdiegti naujausi „Apple“ kompiuteriai, studentams vyksta paskaitos. Taip pat turime kompiuterinės grafikos laboratoriją, kurioje studentai bet kuriuo dienos metu gali atlikti savarankiškus darbus. Jei studentui prireikia fotoaparato, filmavimo kameros, objektyvų, apšvietimo lempų, stovų, projektorių, nešiojamų ar planšetinių kompiuterių – jis gali juos pasiskolinti, išsinešti. Studentai gali realizuoti savo kūrybinius sumanymus bet kurioje erdvėje ir pristatyti savo kūrinius ne tik universiteto patalpose.
– Neabejotinai šios naujos galimybės paskatino kūrybinius procesus. Ar jau galime studentų darbų išvysti ir viešoje erdvėje?
– Studentai dalyvauja įvairiuose konkursuose ir festivaliuose. Visai neseniai studentai su savo darbais dalyvavo Tarptautiniame multimedijų meno ir muzikos festivalyje „Centras“, taip pat jau ruošiamės tarptautiniams Medijų meno dienų renginiams, kuriuos jau ne pirmus metus rengia mūsų katedros kolektyvas. Taip pat bendradarbiaujame ir su komercinėmis organizacijomis, pavyzdžiui, per INIT televiziją buvo rodomas studentų ir VšĮ „TV mūzos“ kurtas laidų ciklas „Atradimai“. Šis bendradarbiavimas tik prasideda, nes anksčiau mus stabdė ribotos techninės galimybės. Dabar mūsų įranga ne tik puikiai tinkama kokybiškam, profesionaliam studijų procesui, bei ir kai kuriais aspektais net lenkia vietinių televizijų turimą įrangą. Dėl to komercinių įstaigų noras bendradarbiauti su mūsų studentais tik auga. Toks bendradarbiavimas naudos atneša ir jauniesiems kūrėjams; jie sužino kaip yra kuriami produktai įvairioms komercinėms organizacijoms, gali susipažinti su priešprodukcijos, produkcijos, post-produkcijos marketinginiais aspektais, galų gale paragauti savo pasirinktos profesijos kasdieninės duonos.
– Sutikite, kad vien naujausių technologijų studentų ugdymui nepakanka. Tam reikia ir profesionalios dėstytojų komandos.
– Žinoma, pas mus dirba tik savo srities profesionalai. Pirmiausia išskirčiau fotografą, profesorių, nacionalinės premijos laureatą Romualdą Požerskį. Turėdamas ilgametę patirtį tiek meniniame, tiek komerciniame kūrybos lauke, jis studentams gali perteikti pačią įvairiausią patirtį. Dr. Tomas Pabedinskas užsiima fotomeno studijomis – jis dėsto studentams fotografijos teoriją, teorines žinias sieja su praktika, kas universitete yra ne tik naudinga, bet ir privaloma. Aš pats dėstau dalykus, susijusius su kompiuterine grafika, kompiuterine animacija, interaktyviu ir tinklo menu. Remigijus Venckus tyrinėja ir dėsto videomeno ir filmavimo pagrindus. Pas mus taip pat atvyksta dėstytojai iš užsienio. Šį pavasario semestrą garso meną ir dizainą studentams dėstė programos „Music production“ kuratorius Paulas Greenas iš Centrinio Lankašyro universiteto (University of Central Lankashire, Prestonas, Jungtinė Karalystė). Rudens semestrą atvyks Shaunas Campas iš Didžiosios Britanijos (University Campus Ipswich, Ipsvičas, Jungtinė Karalystė), kuris dėstys video meną. Savo ilgamete filmų prodiusavimo ir scenarijų rašymo patirtimi nuolat dalijasi Kaune gyvenantis dėstytojas iš JAV Jaqas Greensponas.
– Vytauto Didžiojo universitete dažnai vieną dalyką dėsto net keli dėstytojai. Kokia tokio sumanymo nauda?
– Taip – pavyzdžiui, medijų meno projektų valdymą, kaip VDU ir įprasta, dėsto keletas dėstytojų, turinčių teorinių ir praktinių žinių apie projektų rašymą ir valdymą. Mes taip pat kviečiamės dėstyti profesionalus, atstovaujančius įvairioms komercinėms organizacijoms. Projektų rašymo ir pateikimo ypatumais dalijasi Eglė Deltuvaitė, kuri yra ES programos „Kultūra 2007-2013“ vadovė Lietuvoje ir vadovauja fotografijos meno ir leidybos srityje veikiančiai VšĮ „Kultūros meniu“. Ji žino tiek teorinius, tiek praktinius paraiškų teikimo ir vertinimo aspektus. Pavyzdžiui, Mantvidas Žalėnas, marketingo specialistas, turintis savo kompaniją, konsultuoja studentus, perteikia jiems naujausias žinias.
– Kodėl dar, Jūsų manymu, studentai norėtų pasirinkti studijas VDU Šiuolaikinių menų katedroje?
– Pirmiausia, studijos VDU – labai universalios. Studentas, pabaigęs studijas VDU Šiuolaikinių menų katedroje, galės dirbti fotografijos, videoprodukcijos, filmų kūrybos srityse. Taip pat galės užsiimti ir kompiuterinės grafikos produkcijos kūrimu; gebės kurti bei valdyti multimedijų projektus. Universitetas teikia galimybę rinktis gretutines studijas. Tad kartu galima studijuoti, pavyzdžiui, komunikacijos, vadybos, informatikos, psichologijos ar kitas studijas. Gretutinės studijos stipriai papildo ir praplečia žinių lauką, o baigę mokslus studentai tampa dar konkurencingesni šiuolaikinėje darbo rinkoje.
Įgytos praktinės žinios, pavyzdžiui, apie projektų rašymą, paskatina studentus dar studijų metu sėkmingai įgyvendinti ir gauti finansavimą savo kūrybiniams projektams. Taigi tai nėra vien sausos studijos. Jos turi ir visus taikomuosius aspektus, be to, palyginus su labiau specializuotų įstaigų studijomis, didelį įnašą teikia mūsų dėstytojai, kurie dėsto teorinius dalykus. Be to, mes turime vieną geriausių įrangų Lietuvoje ir suteikiame studentams galimybę išbandyti naujausias technologijas. Kartą, perkant įrangą pagal vieną iš Europos Sąjungos projektų, manęs netgi prašė pagrindimo, kodėl išsirinkome brangiausią ir profesionaliausią. Bet juk mūsų uždavinys yra leisti studentams įvaldyti naujausias kompiuterines technologijas, aprūpinti studentus taip, kad jie išėję į darbo rinką, net po keleto metų nejaustų žinių trūkumo.