Panevėžio STEAM centro vadovė: tyrinėdami vaikai pažįsta pasaulį ir nugali baimes

„Bet kokia įtraukianti mokomoji veikla mokiniams gali būti įdomi. Svarbu, kad ji padėtų ugdyti gebėjimą kūrybiškai spręsti problemas, pasitelkiant žinias, technologines kompetencijas bei gyvenimišką patirtį“, sako Panevėžyje įsikūrusio STEAM (gamtos, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos) atviros prieigos centro vadovė Vaida Šiaučiūnė.

Nuo 2022 m. pradžios centre, įkurtame finansuojant Europos Sąjungos (ES) lėšomis, apsilankė jau daugiau kaip 4 tūkst. mokinių, kurie eksperimentuodami ir tyrinėdami ne tik gilino mokykloje įgytas žinias, bet ir mokėsi naudingų gyvenimiškų įgūdžių – bendradarbiauti, kūrybiškai spręsti problemas ir įveikti iššūkius.

„Visos mūsų centro organizuojamos veiklos yra praktinės, t. y. visi mokiniai yra aktyvūs dalyviai, o ne pasyvūs stebėtojai. Darbas laboratorijose organizuojamas grupėse, tad kiekvieno grupės nario dalyvavimas yra labai svarbus visos grupės bendro darbo sėkmingam rezultatui pasiekti, visi grupėje dirbantys moksleiviai kartu sprendžia iššūkius, džiaugiasi patirta sėkme. Kiekvienas yra pastebimas, padrąsinamas ir skatinamas patirti pažinimo džiaugsmą“, – sako V. Šiaučiūnė.

Kur pritaikomas dirbtinis intelektas?

Panevėžio STEAM centre veikiančiose robotikos ir IT, biologijos ir chemijos, fizikos ir inžinerijos bei dirbtinio intelekto galimybių pritaikymo laboratorijose organizuojami 3 valandų trukmės formaliojo ugdymo užsiėmimai 12–19 metų moksleiviams, kurių metu įgyvendinamos praktinės veiklos pagal jų metodinius aprašus. Kiekvienoje laboratorijoje galima rinktis iš 5 skirtingos tematikos, skirtingoms amžiaus grupėms skirtų veiklų. Kiekvienoje laboratorijoje darbas organizuojamas 15-os mokinių grupei.

Pasak centro vadovės, kiek neįprastos, tačiau labai įdomios, turinčios plačias praktinio pritaikomumo praplėtimo galimybes veiklos vyksta specializuotoje dirbtinio intelekto pritaikymo galimybių laboratorijoje. Ši laboratorija unikali, tokios nėra nė viename iš kitų STEAM centrų, įsikūrusių Alytuje, Marijampolėje, Tauragėje, Telšiuose, Šiauliuose ir Utenoje.

Šioje laboratorijoje mokiniai turi galimybę atlikti tiriamąsias praktines veiklas „Pokalbių robotų kūrimas“, „Kalbos atpažinimas“, „Mažas žingsnis robotui – didelis žingsnis kūrėjui. Robotas pats išmoks vaikščioti!“, „Tinginiai – gudriausi! Išmokyk robotą pamatyti ir išrūšiuoti LEGO detales!“, „Augalų gydytojas tavo kišenėje – išmokyk telefoną atpažinti ligas“.

Viena populiariausių veiklų „Tinginiai – gudriausi! Išmokyk robotą pamatyti ir išrūšiuoti LEGO detales!

„Viena populiariausių veiklų „Tinginiai – gudriausi! Išmokyk robotą pamatyti ir išrūšiuoti LEGO detales!“ įdomi tuo, kad mokiniai turi galimybę išsiaiškinti ir suprasti, kaip yra valdoma robotinė ranka. Tarp 7-8 klasių mokinių populiari veikla ,,Pokalbių robotų kūrimas“. Joje – daug programavimo, bet gausu ir humanitarinių žinių, todėl rasti vietą šiame užsiėmime gali įvairiausių kalbų žinovai. Nors dirbtinio intelekto principai nėra paprasti, tačiau veikloje mokiniai mokosi programuoti robotus, generuojančius automatinius atsakymus internete. Taigi mokiniai bando ,,išmokyti“ robotą būti raštingu, nedaryti stiliaus, gramatikos, skyrybos klaidų – tai ne tik šaunu, bet ir puoselėjama rašto kultūra, ugdoma pagarba kalbai“, – pasakoja ji.

Pasak jos, laboratorijos veiklos kartais išsiplečia ir už centro ribų. Pavyzdžiui, su veikla „Augalų gydytojas tavo kišenėje – išmokyk telefoną atpažinti ligas“ STEAM centro komanda, bendradarbiaudama su Panevėžio kolegija ir eksperimentinės robotikos laboratorijos įkūrėju iš Šilutės Eivanu Maksvyčiu įgyvendina savivaldybės finansuojamą projektą. Jo tikslas – išbandyti taikomąsias technologijas augalininkystės srityje, leisti moksleiviams geriau suprasti jų pritaikomumą praktikoje. Šiuo metu kuriama programinė įranga, kuri vėliau bus integruota į vienos verslo įmonės dovanotą, STEAM centre įrengtą hidroponinį šiltnamį.

Eksperimentuoja ir darželinukai, ir suaugusieji

Susidomėjimas Panevėžio STEAM centru išties didelis – čia lankėsi mokiniai iš įvairių Panevėžio regiono mokyklų, taip pat iš Vilniaus, Nemenčinės, Molėtų, Šilutės, Palangos ir kitų Lietuvos miestų bei miestelių. Veiklose taip pat dalyvavo Panevėžio mokyklų ERASMUS+ projektų dalyviai – mokiniai iš Ispanijos, Portugalijos, Turkijos, Estijos, Didžiosios Britanijos.

Panevėžio STEAM centras vykdo ir edukacines pažintines programas vaikams nuo 4 m. bei suaugusiems asmenims. 1,5 val. trukmės praktinių pažintinių eksperimentų metu dalyviai įsikūnija į ,,vandens detektyvo“ vaidmenį, tyrinėdami vandenį iš skirtingų šaltinių susipažįsta su įvairiausiais mikroorganizmais, išmoksta pasigaminti šiuo metu plačiai maisto pramonėje gaminamus Tapijokos perlus, geriau žinomus kaip dirbtiniai ikriukai, išsiaiškina, kodėl robotai negali pranokti žmogaus.

V. Šiaučiūnė pasakoja, kad nuo rudens centras vykdo „Kultūros paso“ remiamą edukacinę programą „STEAMBER – jungtis jūros dugno, žmogaus širdies ir kosmoso platybių“. Naudodamiesi uoslės, lytėjimo ir regos pojūčiais bei STEAM centro laboratorijų įranga, dalyviai tyrinėja įvairius gintaro pavyzdžius, inkliuzus, išsiaiškina, kodėl gintaras buvo mėgstamas amuletų ir papuošalų gamyboje, kuo jis skiriasi nuo tvirto akmens, naudoto įrankiams, įnagiams gaminti.

Dar viena šių mokslo metų naujiena – neformaliojo švietimo užsiėmimai vaikams ir suaugusiems. Pradinių klasių moksleiviai gali burtis į „Jaunųjų STEAM‘erių klubą“, čia tyrinėti milijonų metų senumo fosilijas, susipažinti su gamtos reiškiniais, valdyti ekspedicinius robotus. 5-12 klasių mokiniams parengtos programos tiek technikos, tiek cheminių bandymų mėgėjams: „Idėjų fabrike“ renkasi norintys sužinoti fizikinių reiškinių paslaptis bei susipažinti su vienos Panevėžio įmonės, gaminančios elektros įrangos instaliacijas pasaulio laivams, darbo subtilybėmis ir būsimomis profesijomis, užsiėmimuose „Išmanus namas“ – susipažinti su inžinerija ir 3D technologijomis bei praktiškai išbandyti pramonėje plačiai naudojamus SIEMENS valdiklius. Mėgstantiems eksperimentuoti siūlomas būrelis „Eureka“, kur tyrinėjamos cheminės bei augalinės medžiagos, mikroorganizmai, kuriamos natūralios kūno priežiūros priemonės: vonios burbulai, muilas.

„Suaugusiems sukūrėme programą „Pasidaryk pats“, kuria skatiname mažinti vartotojiškumą. Norime žmones įgalinti daiktus ne pirkti, o susikurti, susitaisyti. Veiklų metu mokomasi dirbti programuojamomis staklėmis, 3D spausdintuvais, maketuoti. Ši veikla sulaukė labai daug susidomėjimo“, – kalba centro vadovė.

Nepasitikėjimą keičia pasididžiavimas

Jos teigimu, praktinės veiklos STEAM centro laboratorijose teikia įvairiapusišką naudą ir mokiniams, ir mokytojams. Mokiniams tai yra vieta, kur jie gali susižavėti pritaikomuoju mokslų aspektu, dažnai turinčiu lemiamą poveikį renkantis specialybę. Dalyvaudami praktinėse veiklose mokiniai supranta, kad sprendžiant bet kokius gyvenime kylančius iššūkius reikia žiūrėti plačiau, nebijoti bendradarbiauti su kitų sričių specialistais.

STEAM padeda ugdyti mokinių technologinį raštingumą, leidžia išbandyti laboratorinę įrangą.

„STEAM padeda ugdyti mokinių technologinį raštingumą, leidžia išbandyti laboratorinę įrangą. Padedami centro metodininkų ir mokytojų mokiniai gali rengti brandos darbus, įgyvendinti projektus. Neformaliojo ugdymo veiklose vaikai turi galimybę geriau pažinti save, savo pomėgius, auginti save kaip asmenybes, realizuoti ir didinti kūrybiškumą“, – privalumus vardija V. Šiaučiūnė.

Mokytojams tai taip pat yra vieta augti, tobulėti, susipažinti su naujovėmis, kelti kvalifikaciją. Kas mėnesį Panevėžio STEAM centras rengia STEAM srities mokytojams veiklos aprašų pristatymus, kurių metu supažindina su veiklų integravimo į bendrojo ugdymo programą galimybėmis, laboratorine įranga, teikia konsultacijas.

„Kasdien susiduriame su sėkmės istorijomis. Kiekviename užsiėmime būna mokinių, kurie iš pradžių atrodo nedrąsūs, nepasitikintys, bijantys, kad kažko nežino, nesugebės padaryti. Tačiau dirbdami jie išsilaisvina iš pirminių nuostatų, o mes negalime atsistebėti, kaip mokiniai, neretai ir tie, kuriems būna nustatyti specialieji poreikiai, atsiskleidžia, įsitraukia į grupines veiklas, patys pirmi atlieka užduotis ir iš centro išvyksta pakelta galva – nugalėję baimes, patikėję, kad gali, pilni idėjų tolesniems tyrinėjimams“, – džiaugiasi pašnekovė.

VIDEO: Vieta, kurioje Panevėžio vaikai moko robotus išrūšiuoti LEGO detales

„Mums reikia daugiau“ – VšĮ Centrinės projektų valdymo agentūros (CPVA) inicijuota komunikacijos kampanija, kuria siekiama skatinti mokyklose populiarinti STEAM (gamtos, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos) mokslų kryptis, bendradarbiauti su STEAM centrais bei tarpusavyje. Projektas finansuojamas Europos socialinio fondo lėšomis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis