Plagiatas ar teksto sutaptis? Kam studentai internete atiduoda savo darbus?

Aukštojo mokslo institucijose vis labiau akcentuojama, kad studentai būtų kūrybiški, kritiškai mąstantys, gebantys analizuoti įvairią informaciją. Universitetuose ir kolegijose svarbu, jog studentų rašto darbai būtų parašyti savarankiškai ir juose nebūtų plagiato atvejų. Gali kilti klausimas, kas yra tas plagiatas ir ką daryti, kad jo darbuose nebūtų?
Lina Šarlauskienė
Lina Šarlauskienė / Partnerio nuotr.

Plagiato atvejai gali būti, kai pasisavinamas kito autoriaus darbas ar duomenys, nukopijuojamos kitų autorių tekstų dalys, nenurodomi šaltiniai pateikiant tekstus, vaizdus, lenteles, statistinius duomenis ir kt. Plagiato studijų darbuose nebūna, jei darbai rašomi savarankiškai, autorius žino informacijos šaltinių naudojimo principus ir citavimo taisykles. Atrodo viskas gana paprasta, tačiau realybė yra kitokia. Studentai dažniausiai mąsto ne kaip tinkamai parašyti darbus, o kaip išvengti plagiato. Jie randa internete vadinamųjų plagiato patikros priemonių ir, nesusimąstydami apie jų patikimumą, atiduoda savo darbus patikrai. Nepaisant to, kad nėra galvojama apie tokios patikros priemonių patikimumą, dar netiksliai suvokiamas ir jų pateikiamas rezultatas.

D. Rimeikos nuotr./Studentai
D. Rimeikos nuotr./Studentai

Dažniausiai manoma, jog tokios darbų patikros priemonės pateikia teksto sutaptis ir jos visos yra plagiato atvejai. Studentai pamatę nuspalvintas teksto vietas visaip stengiasi jas perrašyti, kad tik nebūtų jokios sutapties. Iš tiesų, tokios kompiuterinės programos yra skirtos teksto sutapties patikrai. Šios programos (teksto sutapties patikros įrankiai) automatiniu būdu atlieka milijonų tekstų palyginimą ir pateikia rezultatą – teksto sutapties ataskaitas. Jose matomos nuspalvintos teksto vietos, kurios sutapo su kitais internete esančiais šaltiniais ir nurodoma, kuriuose šaltiniuose rasta sutaptis. Teksto patikros įrankio rodomas teksto sutapties dydis procentais savaime dar nereiškia, jog darbe yra būtent tiek procentų plagiato. Kartais šiais procentais yra piktnaudžiaujama ir viešai pranešama apie institucijų darbuose rastą plagiato mastą, nors tai tebūna sutapties procentai. Teksto sutaptis yra tik sutaptis. Gali būti teksto sutaptis, kuri nelaikoma plagiatu. Joks profesionalus teksto sutapties patikros įrankis kol kas negali pateikti tikslaus atsakymo, kiek darbe yra realaus plagiato. Tik žmogus (dėstytojas ar kitas asmuo) gali nustatyti plagiato atvejus, peržiūrėjęs teksto sutaptis. Taigi, realiai internete vadinamos plagiato patikros priemonės yra teksto sutapties patikros įrankiai.

D. Rimeikos nuotr./Studentai
D. Rimeikos nuotr./Studentai

Kitas svarbus aspektas yra susijęs su teksto sutapties įrankių pasirinkimu. Nežinia, kiek studentų susimąsto ar visus patikros įrankius galima naudoti. O dėstytojams dažnai kyla klausimas, kodėl studentai darbus tikrina internete. Šiuo metu dauguma Lietuvos universitetų ir kolegijų jau naudoja savo institucijose teksto sutapties patikros įrankius. Studentai, turbūt bijodami plagijavimo pasekmių, stengiasi atlikti internete savo darbų patikrą prieš patikrą aukštojo mokslo institucijoje. Tai paradoksas, nes aukštosiose mokyklose teksto sutapties patikra dažniausiai atliekama plagiato prevencijos tikslais. Gali būti, kad kai kurios auštosios mokyklos per mažai apie tai teikia informacijos studentams arba nėra įgyvendinę plagiato prevencijos sistemos savo institucijoje.

Jeigu vis dėl to galvojama apie darbų patikrą internete, tuomet reikėtų būti atsargiems ir neteikti savo darbų bet kurioms internete rastoms priemonėms. Prieš teikiant savo darbus patikrai, būtina žinoti teksto sutapties įrankio galimybes ir patikros sąlygas. Reikėtų atsakingai pasirinkti teksto sutapties įrankius, kad darbai patikros procesui būtų naudojami sąžiningai ir sugeneruoti sutapties rezultatai būtų patikimi. Reikėtų gauti atsakymus į klausimus: ar kiti galės matyti jūsų neapgintą ar nepublikuotą darbą, ar įkeltas darbas bus ištrintas po patikros? Jeigu patikros sąlygos nepateiktos, nėra informacijos apie patikros įrankį ir jo tiekėją, reikia būti sąmoningais ir nenaudoti tokių patikros įrankių.

Taip pat reikėtų žinoti, jog teksto sutapties patikros įrankiai atlieka patikrą ribotuose ištekliuose (dažniausiai tai yra interneto atvirieji šaltiniai ir duomenų bazės, prie kurių suteikta prieiga pagal sutartis) ir ta pačia kalba kaip ir tikrinamas darbas. Kai kuriuose patikros įrankiuose galima pasirinkti vertinimo į kitas kalbas funkciją, tačiau to negalima pasirinkti darbams lietuvių kalba. Studentai neturėtų būti labai ramūs, pasitikrinę darbus internete. Atlikus darbo patikrą kitu įrankiu, gali būti rastos kitos teksto sutaptys ir gal būt plagiato atvejai.

D. Rimeikos nuotr./Studentai
D. Rimeikos nuotr./Studentai

Studentams iš viso nereikėtų atiduoti savo darbų nežinomam patikros įrankiui internete už mokestį, nes jie gali savo institucijoje naudotis patikimais teksto sutapties įrankiais nemokamai. Aukštojo mokslo institucijos pasirenka patikimus teksto sutapties įrankius, pasirašo su jų tiekėjais aiškias naudojimo sutartis ir sumoka prenumeratos ar panaudos mokesčius. Pavyzdžiui, Kauno kolegijoje yra naudojamas tarptautinis teksto sutapties įrankis Turnitin. Šis įrankis yra naudojamas kaip vaizdinė informacinio raštingumo ugdymo priemonė. Studentai turi galimybę matyti teksto patikros ataskaitą ir taisyti darbus dar prieš juos peržiūrint dėstytojams ar baigiamųjų darbų vadovams. Dėstytojams peržiūrėjus darbus, studentai turi galimybę darbus taisyti ir tik po visų pataisymų darbai yra vertinami. Turnitin įrankio naudojimas labai patogus, dėstytojams ir studentams tereikia prisijungti prie jiems gerai pažįstamos Moodle virtualios mokymosi aplinkos. Turnitin teksto sutapties ataskaitose dėstytojai gali ne tik matyti sutaptis, bet ir rašyti pastabas, įdėti jau sukurtus komentarus, įrašyti išvadas garsu. Taip pat dėstytojai gali naudoti kolegijoje parengtą studijų darbų vertinimo kriterijų skalę ir visus komentarus susieti su konkrečiais vertinimo kriterijais. Tuomet studentai vienoje vietoje mato komentarų sąrašą ir objektyvų įvertinimą pagal vertinimo kriterijus. Žinoma, studijų darbų patikra negali būti vienintelė plagiato prevencijos priemonė. Kauno kolegijoje trečius metus diegiama plagiato prevencijos sistema, kuri apima daugelį institucijos procesų, veiklų ir dokumentų. Svarbiausia, kad šiomis priemonėmis būtų ugdomas suvokimas apie akademinę etiką, reikiamų kompetencijų ir žinių įgijimą rašant studijų darbus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis